Windows 11

Windows får äntligen bra stöd för externa skärmar. Var på tiden. :slight_smile:

Har det varit ett problem tidigare?
Inget jag märkt

Taggad på Windows 11! Ser snyggt ut och känns som de har en del smarta funktioner på gång. Att kunna köra Android-appar dockade längs ena kanten kan bli användbart.

1 gillning

Har du en skärm inkopplad till en laptop idag och har vissa fönster på den och sen tar bort skärmen för att gå på möte så hade ju jag förutsatt att fönstren som var på den skärmen skulle hoppa tillbaka dit när man pluggar i den igen. Men så är det inte idag, inte hos mig i alla fall.

2 gillningar

Kanske läge för en ny dator ändå vad det lider. Orkar bara inte med alla installationer som ska göras.

1 gillning

Okej, har sällan möten där jag har med datorn, och sällan möten överhuvudtaget :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Det var ju bara ett exempel, men du kanske aldrig flyttar sin laptop?

Om du bygger en dator själv och inte har licens sedan tidigare.

Om du har en dator som levererades med windows är det möjligt att flytta med den licensen till en dator du bygger själv?

Bra fråga! Finns det ett licenspappwr med någonstans fungerar det ju!

1 gillning

Brukar väl vara en OEM som följer med och bara får användas på den datorn?

1 gillning

Jag antar det, jag har ju bara serienummer och det är väl förbrukat vid registreringen.

Ja och nej, beror på hur mycket du ändrar på datorn. Du kan byta vissa delar utan att behöva aktivera om Windows.

Finns ju licenser man kan köpa från exempelvis cdkey punkt se för hundralappen också. Gjorde det sist och det funkade bra.
(Tänker att de har hållt på så länge med det, så skulle det vara olagligt så hade de slutat.)

Det är inte olagligt per se men det brukar oftast vara nycklar från företagslicenser så de kan sluta fungera för att de inte får säljas vidare enligt deras EULA.

1 gillning

Inte nödvändigtvis olagligt med juridisk gråzone helt klart och de kan vara mycket jobbiga att aktivera numera. Ringa upp ett nummer hos Microsoft och sedan trycka en rad knappval och en halv miljon siffror.

1 gillning

Ok, funkade perfekt när jag aktiverade för ett år sedan och när jag ominstallerade för någon månad sen funkade den också direkt. Men kan säkert blivit någon förändring.
Har också hört att man brukar prata om gråzon men än så länge säljs de och verkar fungera. Man kan såklart också diskutera det moraliska i det och kanske även vad det leder till i förlängningen.

Hade ju varit intressant att veta vad i datorn som stoppar uppgraderingen men det kommer nog info om det vad det lider. Har ändå en rätt så hyfsat modern dator tycker jag.

Skärmklipp1

Processorn börjar ju bli till åren men annars bör det väl inte vara något som hindrar :+1:t3:

svårt att de det inte ska gå.