Volvo och CarPlay?

Någon som kör Volvo av nuvarande modeller och lyckas få upp Sensus navigation i förardisplayen när man använder CarPlay? Jag skulle vilja ha Waze i mittendisplayen och Sensus i förardisplayen.

Det tro jag faktiskt inte går alls. Har för mig jag har frågat. Kommer bara upp på skärmen. Det är bara Volvos inbyggda Navigation som man in få upp i displayen vid hastighetsmätaren

1 gillning

Jo men går inte det om du bara aktiverar ett resmål i Sensus och sedan byter till Carplay?

1 gillning

Fast det var ju Volvos egna han ville ha upp bakom ratten.

1 gillning

Måste prova idag. Det är Volvos egen jag vill ha bakom ratten och Waze i mitten. Testade när bilen var ny och fick det inte att fungera, men testade bara ett par gånger.

Du har väl all tid i världen att testa då du har rätt mycket stillastående tid i hytten. :joy::joy::joy:

Exakt och det finns(såklart) en sådan stund i dag. Eller två…:sweat_smile:

1 gillning

:see_no_evil:
Ojdå…
starta en navigering i sensus och sen starta en i carplay… har för mig dock att du måst först gå in i inställningarna “my car” och välja vad du vill se vid hastighetsmätaren. Standard är inget,
Sen kan man välja karta alltid på eller karta vid navigering.
Jag har haft både sensus och Google navigering på någon gång

Varför vill man ha 2 navigationssystem på samtidigt?

2 gillningar

Ska testa det där, men som jag kommer ihåg det fick jag det inte att fungera. Återkommer med resultat.

Det finns flera skäl. Båda systemen har ju sina för och nackdelar. Waze vinner på att hitta snabbaste vägen och regerar snabbare på köer och olyckor. Volvos inbyggda har den stora fördelen att fungera i tunnlar(många sådana i Stockholm.) men också att den har någon meter bättre positionsbedömning. Att den setan finns som display bakom ratten gör den väldigt enkel att titta på. Skulle använda Waze för val av väg och den inbyggda för exakta korsningar och svängar. Idag sitter jag med Volvos i instrumenten och Waze på telefonen. Vill testa att få det lite smidigare.

1 gillning

Fast aktiverar du data i din Volvo och ställer in en inställning nånstans i bilen, minns ej exakt vad det heter så kommer det upp varningar om olyckor längs färdvägen, färgstreck som blir röda vid trög trafik på vissa partier ( som i Google Maps) osv. Jag har fått på väg upp till fjällen omvägsförslag på 10 mil, ville inte ta den men gjorde det till slut. Tur det. För lastbilen som spärrade låg tvärs över vägen bärgades inte förrän 5 timmar senare.
:crazy_face:
Sen hur snabb Waze är jämfört med Volvos har jag aldrig provat.

Det har jag på. I Stockholm tycker jag det är skillnad som natt och dag på snabbheten att identifiera hinder till Waze fördel. Ute i Europa upplevde jag det inbyggda som bättre.

Men nu har jag testat och hur jag än gör stängs navigeringen i displayen bakom ratten av. Så står det i manualen också.

Så fungerar det med CarPlay på min E-Niro också. Personligen gillar jag mer att kolla på navigeringen på stora skärmen än den lilla i instrumentpanelen. Bättre överblick på den stora skärmen.

Det där håller jag med om. Tycker inte Volvos lösning är 100 %-ig. Men man får jobba med det man har. Waze blir för övrigt bara halv då Volvo valt liggande skärm som utnyttjar halva skärmen på CarPlay-navi.

Som jag minns det så gick det att ha igång båda systemen på E-Niron. Det var till och med så att jag störde mig på att det ena inte avslutades när jag drog igång CarPlay och blev helt spark.

Beror på hur man startar dom. Startar man CarPlay först och trycker på Kias navigator stängs CarPlay av. Startar man Kias först och trycker på CarPlay fortsätter Kias navigator.

Aha!

Har inte direkt med Car play att göra, men Volvo.
Har park & Pay appen försvunnit? Hade den tidigare?tror jag) i bilen. Eller var det vara i förra? :thinking:
Nu när många ställen har easy park ville jag börja använda bilens infotainment för att parkera smidigt. Slippa dra fram luren.

Vilken årsmodell och modell?

V60CC årsm 21
Föra XC60 (årsm 19) hade det men använde det knappt då för Easy Park hade väldig tlite parkeringar.