Volvo och CarPlay?

Beställde min första Volvo häromdagen (XC60 Recharge T6 Inscription). Tror det diskuterats förut men kan inte hitta tråden eftersom en sak gör mig tveksam; den har inte CarPlay i detta nu. Hela bilen har ju för Volvo nya Android Automotive-systemet och i sig har jag inget emot Google, men vad kommer jag att sakna från CarPlay tror ni?

Nu ska väl CarPlay komma, men lite oklart när. Så här svarade Volvos chat när jag frågade:
”En mycket svårare fråga faktiskt.
Det är på gång, men när var hur det kan jag faktiskt inte svara på. Det är rätt många saker som måste klaffa för att den skall gå igenom.”

Jag får bilen inom fyra veckor och har 14 dagar på mig att ”göra en Edling” efter jag fått den… :crazy_face:

1 gillning

Du har ju typ allt i Android Automotive, kommer nog inte sakna något, kanske tvärtom. :slight_smile:

1 gillning

Har du CarPlay idag?

Hur lyssnar du på musik idag?

Hur lyssnar du på poddar idag?

Det enda jag skulle sakna är ”min” poddspelare, Overcast :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja på CarPlay (men använder det inte så mycket).
Ja, Spotify.
Ja, Apples Podcaster.

Poddar verkar kanske bli ett problem…?

Castbox och PocketCasts (som jag använder) finns iallafall. Spotify kanske kan sköta poddarna åt dig?

1 gillning

Har försökt att hålla mig ifrån poddar via Spotify men kanske det blir läge nu… Tack för tipsen på spelare!

1 gillning

Idag ringde Volvo Cars mig för att bekräfta beställningen. Då passade jag på att fråga om CarPlay igen:
”Det är sagt våren 2022 med en mjukvaruuppdatering” fick jag som svar.

Min uppfattning om CarPlay är att det är mer spännande när man inte har det. När man väl skaffat det så är det inte så att man slår klackarna i taket utan lite mera: Jaha, gick det inte att göra mer än så här? :joy::joy::joy:

2 gillningar

Exakt så. Ganska beiget faktiskt. Trots att Volvos Sensussystem är relativt dåligt är det bättre än CarPlay. Sedan beror väl det på vad Volvo tillåter och ej också.

Fördelen med CarPlay är att där får man regelbundna uppdateringar och inte som med det inbyggda i bilen bara när man har den på service.
Sedan jag skaffade Kia:n är CarPlay det enda jag använder för musik,podcast och navigering. Mer behöver man inte göra.

4 gillningar

På många bilar sprutar det ju ut OTA-uppdateringar.

Inte alla bilar har OTA-uppdateringar. Intressant läsning om just det.

1 gillning

Jag kommer nog mest att använda navigationssystemet i carplay, har lite olika kartappar jag testar med. Där är ju fördelen med en fast navigation att man inte behöver köpa uppdateringar/kartor. Sen har jag inte blivit riktigt klok på om man förbrukar surf eller inte med navigationssystemet, finns ju möjlighet att köra både online och offline. Visserligen spelar det inte så stor roll just nu när jag har obegränsad surf.

1 gillning

Ja surf förbrukas om man inte laddat ner kartor offline. Vad jag läst drar AM 1MB per 10min.

2 gillningar

Nu är jag ny kommande Volvoägare till en bil som har Googles system Android Automotive. Antar att Sensus är det gamla Volvo-systemet som nu ersätts, eller är Sensus själva gränssnittet?

1 gillning

Sensus var innan Google.

1 gillning

Gamla Windows CE i grunden för övrigt :slight_smile:

Beror naturligtvis på vilken bil man har. Volvo-ägarna är bortskämda med ett rätt rappt system med några väl valda appar så som Spotify. Vidare är Carplay inte så snyggt på den vertikala skärmen.

Men något sådant finns tex inte i min Audi och inte heller i många andra bilar jag provkört. Ja typ inga i VAG-koncernen.

Jag är fascinerad över hur dåliga systemen är på bilar som ändå kostar från 400k och uppåt.
CarPlay springer åttor runt dessa.