Vinterskor

En kompis mejlar och hör av sig via sociala medier. Han tokläser om Icebug(?) och kolla med alla om de har någon kunskap. Han ska iväg på lunchen och köpa sådana. Han bor alltså i Stockholm och regn på snö med efterföljande minusgrader ligger bakom hans desperation..:grin:

Förstår att du kanske är ironisk men min chef köpte Icebugs för några år sen och har varit supernöjd. Också i Stockholmsområdet.

1 gillning

Hehe. Kan varmt rekommendera Icebug. Har två par av deras löpskor, ett par utan och ett par med dubb. Springa med dubbskorna på is är som att springa på torr asfalt med vanliga skor. :heart_eyes:

1 gillning

Efter att jag idag promenerat från centralen till Narvavägen så förstår jag din vän.

Halkbekämpningen i den kungliga huvudstaden är onekligen ganska dålig, speciellt på Östermalm!

2 gillningar

Jo, så är det ju tyvärr. Jag höll själv på att ramla på Östermalm idag. Dessutom undrar man ju ibland på kapaciteten hos folk. Vid huvudingången till Fältöverten har någon sandat utanför. Men inte de sista ca. två metrarna in till dörrarna. Där marken lutar lite försiktigt dessutom. Ett helt centrum med kommunen ägare av marken, någon äger centrumet, mer än 20 butiker och ingen, noll, person kommer på att sanda där det nästan var som halast…:woozy_face:.

Edit: Ps. Jag blev så förbannad att jag gick till Scorett inne i översten och frågade om de hade Icebugs…:grin:.

3 gillningar


:sunglasses:

3 gillningar

Var de slut hos scorett :smile:

Exakt! När jag vaknade imorse hade jag inte en aning om att jag skulle köpa skor idag…:grin:. Men min kompis som bombarderat hela omgivningen med frågor om Icebugs fick en tanke att slå rot, även om jag mest tyckte han var lite tokig.

Men jag ringde faktiskt och frågade om han testat dem innan jag slog till. Och han hade gått från affären till Centralen och sedan tagit en omväg hem. Han var otroligt nöjd, men det finns det väl forskning på att man är extra nöjd just i början…? Samma som att många söker information om sin “pryl” efter köp, för att bekräfta det kloka i köpet…:roll_eyes::sweat_smile:

1 gillning

Köpte ett par Tenson med dubb för några år sedan. Fungerar mycket bra men det känns ”tyngre” att gå med dem. Men det är det värt.

Jag sprang mycket förr och då körde jag med några bråddar som man trädde på löparskorna, fyra dubb fram och två bak. Gjorde en enorm skillnad. På ena foten gled just den dock sakta av så vid ca 4-5 km fick man stanna och rätta till den.

2000 spänn?!?!?! :open_mouth:

Nu vill jag inte låta som en bortskämd snorunge, men det är väl inte så farligt för ett par skor? eller vinterkängor som i det här fallet. De jag hade planerat att köpa kostar nästan dubbelt så mycket.

2 gillningar

Jag tycker det är sjukt mycket för ett par skor, generellt sett. Men…

Jag har ju en hel del skor men det är trainers. En gång i tiden fick jag för mig att köpa ett par Bally-skor, riktigt sköna är de. De kostade vid tillfället 2000 kr och det var sjukt mycket pengar för ett par skor men jag ansåg att det var en investering då de skulle hålla länge. Numera har jag förstått det som att samma sko idag kostar 4000-5000 kr, vilket jag aaaaaaaaldrig skulle betala.

Så ja, är det en investering sedd att hålla över ett antal år (5-10) så kanske jag skulle kunna tänka mig det. Skulle det dock vara ett utlägg för ett par skor som sedan bara skulle hålla en eller två säsonger så skulle jag personligen aldrig betala det.

Men igen, detta är ju högst subjektivt :slight_smile:

Här är vi helt enig. För snart 15 år sedan började jag köpa Engelska randsydda skor. På pappret kan de verka snordyra. Jag har kvar samtliga skor jag köpt. Ett par fick jag byta hela sulan på. Ett annat par har jag sulat om. Det är allt. På snart 15 år. Knepet är att kosta på sig dem från början och dessutom köpa (minst)två par då de aldrig ska bäras två dagar i rad.

3 gillningar

Gott :blush:. Folk tycker jag är dum i huvudet som för liknande resonemang.

Som parentes har jag ett par blundstone som är 7 år gamla plus ett par kavat som är 6 åt gamla. Skiljer typ 2-300 i pris. Blundstone är bara att kasta när sulan är slut, kavat går att sula om…

1 gillning

Har ett par Meindl kängor som jag använder under vintern när lågskor inte passar. De har ett listpris på 2500 kr. Inte så farligt med tanke på att jag haft dem i snart 10 år och de ser fortfarande fina ut. Köpte dem för 1600 på rea dock.

2 gillningar

De skor jag byter ut nu är ett par Bally Curling, inte kända för världens högsta kvalitet men kostar ca 4000. Men jag har haft dem sedan slutet på 90-talet. Jag har bytt dragkedja på dem en gång och de senaste två säsongerna har dragkedjan pajat igen. Sedan är sulan i princip helt slät. Men helt ok efter 20 år… Men det är för min del inte så många mil man går i vinterkängor. Jag byter i princip alltid på jobbet. Vägrar kliva omkring med kängor på kontoret.

Ur miljösynpunkt är det helt rätt tänkt! Att köpa kvalité minskar också mängden avfall. Apple är ju ett bra exempel på detta, vars produkter har ett relativt långt liv. Sedan är det givetvis så att alla inte har ekonomi n.

1 gillning

Absolut. Det är som alltid - “you only cry once”.

Allt detta är ju då givetvis endast hållbart under förutsättning att de skor man köper håller under många år.

Gör mina egna icdbugs. :joy::joy:

2 gillningar