Vilken Soundbar skall jag ha?

Tjena!

Jo, jag har ju beställt en LG GX, nu sitter jag och funderar på en soundbar, eftersom jag inte är en superteknisk person eller ljudperson så vänder jag mig till fanatikerna här.

Har ni tips på soundbars som är någorlunda framtidssäkra och funkar bra med Google samt utnyttjar funktionalitet som tvn har?

Tips mottaget tacksamt.

Hur stort rum har du där teven är. Önskas stereo, 5.1 surround och/eller Atmos?

Det där med Amos osv har jag ingen aning om, vet inte riktigt vad det innebär, jo jag har kollat youtube med dig men jag fattar nog inte riktigt vad det är.

Rummet är ett vardagsrum som är typ indelat i två delar, tv delen är 3 meter brett och typ 3.3 djupt från där man sitter. Den andra delen är väl typ 3 och 3.2 djupt. Som en skokartong och tvn sitter på långsidan i den “högra” delen av rummet, den vänstra är typ middagsbord och annat. Helt enkelt, skokartong. Taket är 2.90 högt eller något liknande, byggnaden är från 1930 talet om jag kommer ihåg rätt.

Jag vill ha en soundbar som gärna har en inbyggd chromecast så man kan använda den till annat.

Har även Xbox series X att ta hänsyn till som kommer var inkopplad i tvn.

Så stort rum skulle jag rekommendera Sonos Arc - den kan du sedan modulera upp med en sub och två bakhögtalare vid tillfälle. Den stödjer alla möjliga och omöjliga format utom DTS och DTS:X.

Atmos är enkelt förklarat Surround-ljud men med ljud ovanifrån (I Arc:ens fall så har den högtalare som skjuter upp ljudet i taket som sedan studsar ner där du sitter).

Sonos Arc har Google Assistant i sig så du kan röststyra både den och kontrollera tevens av och på med Arc:en.

Textrecension och så videon nedan.

nu är alla på tv väldigt sonos färgade.
jag gick från sonos till bose soundbar. Det finns 3 olika varianter. 300, 500, 700. samtliga kan paras ihop med bakhögtalare. ljudet ur 700 är episkt bra och behöver inte en sub, men självklart kan du ha det.
500 och 700 kommer med en fjärkontroll (300 vet jag inte) så du kan sätta presets. tex tunin radio kanaler eller spotify spellistor. Och volym kontroll när du spelar musik.
ingen av bose har atmos stöd… man kan fråga sig varför… personligen kan jag tycka atmos är en väldigt vag tittel då tex vissa telefoner har atmos högtalare.

2 gillningar

Håller med Stefan här, Skippa Sonos och sikta in dig på ett annat märke. Varför inte LG´s egna soundbar. Dom har många modeller att välja mellan
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/hogtalare/soundbar/lg-gx/1013623.13774/

Jo kollat igenom Arc, problemet där är att den är grymt dyr, 1 hdmi. Det får mig att se mig att tveka.

LG GX har eARC så då kommer du ändå vilja koppla allt via teven.

Jag kommer ha två tv apparater i de rummet. :slight_smile:

Vill ha möjligheten att kunna koppla in den i flera.

Det låter avancerat men ja då behöver du onekligen två HDMI-ingångar.

Jo helt galet, jag vet, men det är lite de jag menar med att framtidssäkra, har ju haft en Samsung med bara 2 hdmi, aldrig mer igen säger jag, vill inte sitta i samma situation där jag har fler grejer som ska in än vad jag har kontakter. Idag skulle nog Arc funka men så kommer någon jefla pryttel som ska in och då måste man börja tänka om.

Hitta den här, du kan ju ljud, säg vad du tror/tycker.

SN7CY

Någon som har? Skriv gärna din upplevelse.
Någon som har någon åsikt om den, skriv gärna din åsikt.

Allt beaktas. :slight_smile:

Hittade den här för 10 tusen.

LG SN11RG soundbar med trådlös subwoofer

Sorry för spammandet.

Här finns det för 10 K.

Länk tvexperten

Finns triljoner runt den prislappen :slight_smile:

Eee ja? Vet inte riktigt vad du vill ha sagt. Menar du att det är ett dåligt köp? Den är nedsatt 50%.

Jag vill ha sagt att i och med att det finns så många runt det priset är det mycket svårt att få enskilda synpunkter på de flesta :slight_smile:

LG soundbar är också sjukt bra!. “Tyvärr” måste de paras med sub för att ge fylligt ljud av min erfarenhet.
Men min nya gaming hörna kommer ha en LG soundbar

1 gillning

den skulle jag lätt köpa!

1 gillning

Är den nedsatt 50% är det garanterat ett kap. Jag köpte också en LG soundbar som var nedsatt 50%

Har kollat igenom ett gäng youtube recensioner, ibland är det liiiite väl tydligt när folk har fått det skickat från LG att de vill ha saker skickade framöver men ibland verkar folk vara genuina.

När man tittar på de som provat fler så verkar Sonos då ha ett bättre ljud men rent generellt så funkar just LG bra. Den har allt Sonos har och faktiskt lite mer. Genom att priset är neddraget så blir det bra mycket mer prisvärt. Allt ingår, sub, 2 bakhögtalare som båda har högtalare som även riktar sig uppåt.

Jag är lite förvånad över att ett bolag har då gått in med de priset, så jag har googlat lite om tvexperten och känner mig lite osäker, när det verkar för bra för att vara sant syndromet.