Med en bil som laddar så snabbt kommer du ändå inte vilja jobba med 200 kW och lägre
Om du kan ladda hemma spelar ju närområdet inte någon större roll.
Om du inte kan ladda hemma, vill ha en CLA samt inte har några prisvärda 800-voltsladdare runtomkring så kan det dock vara bra att köpa till en spänningsomvandlare – dock tror jag laddare med bara 400 volt helt kommer försvinna i framtiden.
@xms67 Ser ju ut som att allt över 400K på en 2023 får anses som hyfsat betalt. Nu är ju oftast priserna bilhandlarna vill ha för sina bilar högre än priset de vill betala för att köpa din bil. Så jag skulle nog säga att 405K är en ganska bra deal. Men såklart om nån annan erbjuder bättre så är det ju taget
Att jag kollade närområdet var naturligtvis bara för att kolla hur utbudet såg ut. Inte för att jag hade nån plan på att ladda där. Jag konstaterade att >200 kW-laddare finns men är inte så vanligt men 150 kW-laddare kryllar det av. Det tar nog många, många år tills 150-kW:arna är avvecklade.
Absolut men är du ute och kör och behöver snabbladda har du ju en räckvidd på den bilen så att du kan köra kust till kust i det här landet utan att ladda så då har tusentals laddare att förhålla dig till som fugnerar bra
Såg på blocket idag att dom erbjuder 6 månaders helförsäkring för 3500kr och verkar kalla det för riddermark recharge, sen om det är det han menade vet jag inte men det var nytt för mig allafall
Eftersom det är lite dåligt kommunicerat kring med snabbladdarnas spänning (det är en nörderiparameter) så är det ju lite tråkigt att vara begränsad, samtidigt tror jag att det är ett rätt litet problem i praktiken (och allt mer övergående).
Även om man har en bil som kan ladda snabb är det ju inte alltid man har behov av att ladda snabbt. Ibland är det fullt tillräckligt att snabbladda på en långsam laddare, om man ändå behöver kombinera laddningen med andra behov.
Hsn ville ju ha en AWD, Vad jag kan hitta så börjar EV6 AWD på 8295. Då är det inte vinterdäck och försäkring inkluderat. Jag hade då aldrig betalt 9K/mån för en EV6, om det inte var en GT, men GT får du hosta upp några tusen till för.
Kanske, men du fick väl kompispris för att du kände nån på Kia? ID7 har ju problemet att den saknar riktigt enpedalsläge som går ner till noll, det skulle iallafall diskvalificera den i min bok. I övrigt väldigt vettig bil om man kan få den för ett hyfsat pris.
Polstar 4, EX60, Mercedes GLB, EV6 och Ioniq 5. Är det så marknaden ser ut nu och inom kort?
Hur är det med BMW och Audi, har de några inom mina ramar?
Audi har ju Q6an som man antagligen kan få till rätt bra priser, svårsåld. En förnyad Q4 borde inte vara långt bort men det är ren spekulation från min sida. BMW har ju iX3 som är slutsåld ett tag framöver. Kommer också med i3 och i3 touring men tror du kommer tycka den är för liten.
Fråga blir ju när dom sätter youtube skärmen mitt i rattnavet ? Intressant i denna så har man ju byggt något jox mitt där man hade kol på instrumneteringen , så som hastighet var och oljetrycks mätare.
Det ligger på drygt 8000 i grund så den är nog ute. Ratten håller jag med om är vedervärdig, någon borde få sparken. M-ratten är bättre men fortfarande inte bra, man tappade det fullständigt här…
Hur är funktionen på rattknapparna? Alltså är det riktiga knappar eller är det touch? Designen på den ratten @xms67 visade ovan är ju tillsammans med Volvos ratt på EX30 är så tråkig så ögonen blöder. Förstår inte hur man tänker när man gör en fyrkantig ratt. Påminner mig lite om när jag åkte en Citren C5 där mittendelen på ratten satt fast i samma läge. M-ratten var iallafall lite mer som en normal ratt.