Vilken ny elbil passar för xms?

Med en bil som laddar så snabbt kommer du ändå inte vilja jobba med 200 kW och lägre :slight_smile:

Om du kan ladda hemma spelar ju närområdet inte någon större roll.

Om du inte kan ladda hemma, vill ha en CLA samt inte har några prisvärda 800-voltsladdare runtomkring så kan det dock vara bra att köpa till en spänningsomvandlare – dock tror jag laddare med bara 400 volt helt kommer försvinna i framtiden.

@xms67 Ser ju ut som att allt över 400K på en 2023 får anses som hyfsat betalt. Nu är ju oftast priserna bilhandlarna vill ha för sina bilar högre än priset de vill betala för att köpa din bil. Så jag skulle nog säga att 405K är en ganska bra deal. Men såklart om nån annan erbjuder bättre så är det ju taget :slight_smile:

Att jag kollade närområdet var naturligtvis bara för att kolla hur utbudet såg ut. Inte för att jag hade nån plan på att ladda där. Jag konstaterade att >200 kW-laddare finns men är inte så vanligt men 150 kW-laddare kryllar det av. Det tar nog många, många år tills 150-kW:arna är avvecklade.

Jag är inte så orolig för det i Sverige, dock skulle jag nog inte känna mig helt säker på att åka genom Europa utan att ha tillgång till 400V laddare.

Absolut men är du ute och kör och behöver snabbladda har du ju en räckvidd på den bilen så att du kan köra kust till kust i det här landet utan att ladda så då har tusentals laddare att förhålla dig till som fugnerar bra :slight_smile:

1 gillning

Såg på blocket idag att dom erbjuder 6 månaders helförsäkring för 3500kr och verkar kalla det för riddermark recharge, sen om det är det han menade vet jag inte men det var nytt för mig allafall

Eftersom det är lite dåligt kommunicerat kring med snabbladdarnas spänning (det är en nörderiparameter) så är det ju lite tråkigt att vara begränsad, samtidigt tror jag att det är ett rätt litet problem i praktiken (och allt mer övergående).

Även om man har en bil som kan ladda snabb är det ju inte alltid man har behov av att ladda snabbt. Ibland är det fullt tillräckligt att snabbladda på en långsam laddare, om man ändå behöver kombinera laddningen med andra behov.

Kolla Kia ev6 eller Hyundai ioniq 5.

Borde gå att få en EV6a på leasing till vettigt pris.

Vi betalar 5800/månad för vår RWD, basutrustad, med vinterdäck, service och försäkring. Dock 1000 mil/år.

Vill minnas det var 4-500 mer per månad för 1500 mil

1 gillning

Hsn ville ju ha en AWD, Vad jag kan hitta så börjar EV6 AWD på 8295. Då är det inte vinterdäck och försäkring inkluderat. Jag hade då aldrig betalt 9K/mån för en EV6, om det inte var en GT, men GT får du hosta upp några tusen till för.

Tror att om han ringer en handlare får han ner priset 1000-1500. Annars är väl id7 vettig?

Kanske, men du fick väl kompispris för att du kände nån på Kia? ID7 har ju problemet att den saknar riktigt enpedalsläge som går ner till noll, det skulle iallafall diskvalificera den i min bok. I övrigt väldigt vettig bil om man kan få den för ett hyfsat pris.

Nä, trogen-kund-rabatt. Men den kan man nog få ändå om man är slug förhandlare.

400kr/månad

1 gillning

Polstar 4, EX60, Mercedes GLB, EV6 och Ioniq 5. Är det så marknaden ser ut nu och inom kort?
Hur är det med BMW och Audi, har de några inom mina ramar?

Audi har ju Q6an som man antagligen kan få till rätt bra priser, svårsåld. En förnyad Q4 borde inte vara långt bort men det är ren spekulation från min sida. BMW har ju iX3 som är slutsåld ett tag framöver. Kommer också med i3 och i3 touring men tror du kommer tycka den är för liten.

1 gillning

Har du koll på privatleasingpriser för iX3? KOllade lite och såg inget på hemsidan vid en första koll. Men ögonen blöder ju å andra sidan...


Fick lägga lite tid på att kolla om man kan få en annan ratt. Det här är ju ovärdigt. Avgå alla.

2 gillningar

Bara välja M-ratten :wink:

1 gillning

Fråga blir ju när dom sätter youtube skärmen mitt i rattnavet ? Intressant i denna så har man ju byggt något jox mitt där man hade kol på instrumneteringen , så som hastighet var och oljetrycks mätare.

//Daniel

1 gillning

Det ligger på drygt 8000 i grund så den är nog ute. Ratten håller jag med om är vedervärdig, någon borde få sparken. M-ratten är bättre men fortfarande inte bra, man tappade det fullständigt här…

1 gillning

Hur är funktionen på rattknapparna? Alltså är det riktiga knappar eller är det touch? Designen på den ratten @xms67 visade ovan är ju tillsammans med Volvos ratt på EX30 är så tråkig så ögonen blöder. Förstår inte hur man tänker när man gör en fyrkantig ratt. Påminner mig lite om när jag åkte en Citren C5 där mittendelen på ratten satt fast i samma läge. M-ratten var iallafall lite mer som en normal ratt.

9595:- verkar det som.
https://www.bmw.se/sv/bmw-financial-services-oversikt/erbjudanden/privaterbjudanden.html#privatleasing

Hos skojarna Hedin så verkar det börja på 8665:-
BMW iX3 2026 | Hedin Automotive