Vilken ny elbil passar för xms?

Vi är ganska flexibla. Kanske är SAAB:en kvar, vi kan hyra bil och vi kan vara uta ett tag. Dottern med bil, f'låt.. man bor ju i närheten..:grin:

Den är kvar, men planeras att säljas nu i vår. Men man vet ju inte om det blir så.

2 gillningar

Mellan sista Corollan och Lynken var jag utan bil en månad, det var hemskt. Då kör jag ändå ungefär lika mycket som du, kanske ännu mindre på vardagarna iom att jag jobbar remote för det mesta. Men bara en sån skitsak som att ta sig till Maxi och handla mer än ett paket mjölk och lite bröd blev ett projekt. För att inte tala om när man ska till apoteket röda näsan.

Klarar du inte det utan bil så är nog inte bilen ditt största problem😅

2 gillningar

Du kör väl med dragkrok o kärra på trepetaren när du har varit o fyllt på ditt lager blå du :joy:

Det är krångligt, det håller jag med om. Men inte värre än att det går att lösa. Men såklart kommer jag försöka undvika ett glapp i allt för mänga dagar om SAAB:en är såld.

1 gillning

Men jag tänkte på en grej, om du har bestämt dig för att sälja, är det inte bättre att göra det på vårkanten när det fortfarande är ett par månaders vagnskadegaranti kvar på Teslan istället för att vänta till hösten? Tänker att den borde ju vara mer attraktiv på andrahandsmarknaden om den fortfarande har vagnskadegaranti kvar.

Exakt, det finns med i kalkylen. Problemet är att veta vad man får för Teslan? Svårbedömt tycker jag.

Jag skulle testa lägga in regnumret och info om mil och skick på dessa ställen o jämföra lite:
Sälj din bil online till bra pris | Carla.se
Värdera din bil nu - gratis
Sälja bil online - Få svar inom 60 sek | Riddermark Bil
Sälja bil | Sälj bilen från soffan & få bättre betalt | Cardrop

Kan vara ganska stora variationer på vad för bilar de har i lager, har de jättemånga Model Y i lager lär de bjuda lägre, men har de en köpare som väntar på just en sån Model Y som du har kommer du få högre bud.

Spelar det så stor roll på en bil som har dryga året kvar på nybilsgarantin?

Har inga siffror att backa upp det med, men misstänker att många kollar regnumret på en bil de är intresserade av och kollar vad försäkringen kostar. Just på Tesla är det ju enorm skillnad på månadskostnad på hel eller halvförsäkring.

1 gillning

Ja, ”folk” kanske inte tänker längre än så :man_shrugging:t2:

Ja, många missar att räkna på TCO tyvärr. Kostar "bara" 3699kr i månaden att låna till en ny bil, men då missar man att räntan ligger på 8% och ett restvärde på några hundra papp och skiter i att kolla försäkring och annat för bilen är ju "ändå så billig".

1 gillning

Tänk om alla erbjöd 0 i ränta :blush:
Just det tycker jag är ett starkt kort för Tesla.

Åkte till Toyota igår för att titta på CH-R+ som har nollränta. Bilarna kommer till handlarna framåt våren🤷🏻‍♂️

Det hade varit nåt det. När det kommer till leasing får man också se upp ifall leasingpriset är baserat på stibor eller om det är fast pris. Kan fort bli en obehaglig överraskning om räntan hastigt går uppåt några procent. Minns inte om det var runt 2022 när vi gick från nollränta till omkring 4% men det var ju många som satt med leasingkontrakt och obundna lån som de hade svårt att ta sig ur då.

2 gillningar

Tänk också på att Mercorna inte kan ladda DC 400 V om du inte köper till som extra tillbehör.

1 gillning

Mest relevant till Tesla-nätverket bara – övriga laddare kör 800 volt med väldigt få undantag (givet då att det rör sig om laddare med 200 kW+)

1 gillning

La in bilen hos några av dessa biluppköpare. R*ddermark ringer och frågar om jag kan släppa bilen i veckan? Det beror på priset är såklart mitt svar och då bjuder de 365' vilket jag säger nej till. Efter 5 minuter ringer samma kille upp och bjuder 400' jag tvekar och då bjuder han 405'. Det går fort i hockey.

Enligt den mycket stressade köparen ska R*ddermark köpa en herrans massa elbilar denna vecka. De ska lansera något som jag inte riktigt fattade vad det var och om det är sant.

Jaja, nu ska jag se hur 405' står sig mot den andra som ska ringa här, C*arla. Men huvudsyftet nu är ju inte att bli av med Teslan utan fundera på vad man ska ha istället..:sweat_smile:

1 gillning

Får du en bra deal på Teslan, så får du väl köra en Lynk någon månad medans du kollar vad du vill ha :slight_smile: Kommer ju mycket godis till våren/sommaren.

Om du bara vill ha nåt tillfälligt, kan det vara värt att kika på nån korttidsleasing. Kanske inte så roligt med fossilpulka, men det var ju billigt iallafall
Peugeot Korttidsleasing | Peugeot Sverige

1 gillning

Kollade i ChargeFinder runtom där jag bor. En station med 350 kW, en med 200 kW och alla andra är 150 kW:are. Hittar ingen info om det är 800 V eller 400 V i ChargeFinder. Så hur ska man veta? Jag skulle då inte vilja ha begränsningen att inte kunna ladda 400 V.

Du kan ju köpa en 800v > 400v omvandlare för 8k hos Mercedes så har du löst det problemet.

1 gillning