Jag insåg i helgen att jag under våren bör bestämma mig för om jag ska behålla Teslan eller sikta på en ny bil. I första rummet har jag nog tänkt behålla bilen, även om Musk är galen och bilen har sina svagheter(få) så har det varit och är kanske huvudspåret ändå. Men det beslutet måste konkurrensutsättas innan det tas mer definitivt.
Frågan är vilka elbilar som jag bör börja kolla på? Jag har några parametrar som bör kunna bockas av:
Krav
Privatleasing där totalkostnaden inkl försäkring inte ska överstiga 8500 kr/mån. 2-4 år och 1500 mil. (Observera att jag gärna tar en bil för 6000 i månaden. Jag tycker allt över 6000 är sjukt mycket pengar för en bil så som vi använder den)
Storlek som Tesla MY men kan tänka mig något mindre, men inte tydligt större.
Någon form av kvalitet. Vet att det där är svårt, men ett kinesiskt märke som man aldrig sett en bil från går bort.
Inte Tesla
Önskvärt
AWD
Bra förbrukningssiffror före stort batteri. Men inte något minibatteri. Jag tycker Teslan har lagom ratio mellan batteri och förbrukning. Men den är väl svårslagen?
Något som är kul. BMW är kul, häftig inredning är kul, någon finess kan vara kul. Det kan alltså vara allt mellan himmel och jord, men något lite extra gillar jag.
Smart bagageutrymme. Alltså genomtänkt i att kunna fälla säten etc.
Kanske har jag glömt något viktigt, men ska man sammanfatta kan man väl säga att jag är ute efter en halvstor bil med relativt bra spec. Behöver inte vara top notch men vet samtidigt inte vad man får för 8000-8500 kr/mån idag.
Jag är väldigt nyfiken på Volvo EX60(inte XC60 som jag skrev) som ska presenteras inom kort. Men vet inte hur det ser ut med leverans till kund.
Hade inte Musk varit galen hade jag gjort en enkel kalkyl på kostnaden för en ny MY jämfört med att behålla den nuvarande. Beroende på utfallet hade de blivit något av dessa alternativ.
Ser egentligen bara två kandidater. Tänker ju direkt CLA Shooting Brake eller Polestar 4. Båda dessa kan du få med Dual Motor för runt 8k/mån med vinterdäck och försäkring.
Hade även velat smyga in EX60 och Zeekr 7GT här men ingen av dem finns ännu så vi vet inga privatleasingpriser på dem.
Utan att ha räknat på det eller veta dina förutsättningar brode ju kalkylen bli absolut bäst att fortsätta med Teslan. Den uppfyller allt du vill och känns ju fortfarande modern.
Vill minnas att jag hört att en Polestar 4 går att få för 6.000 kr per månad, om det är en återkommande kampanj borde väl det vara ett riktigt bra alternativ annars?
Nya Mercedes GLB kan nog passa. Sotrlek som Model Y, jättefyrkantigt (?) bagage så lätt att lasta. Kommer med alla för- och nackdelar som CLA gör och går att få med AWD på privatleasing för runt 6500 med 1500 mil. Försäkring tillkommer så du landar nog runt 8000 när du är klar.
Finns den. Kollade snabbt på MB:s hemsida och den verkar inte finns ännu? Eller är det jag som kollar fel på något sätt? Sedan tycker jag MB är gräsliga inuti, men det är ju en smaksak.
Den finns inte heller ännu? Hittar den inte på deras hemsida.
CLA SB har väl inte börjat levereras än. Leveranserna börjar i mars om jag förstår saken rätt.
Men om du vill ha mer Model Y storlek är nog GLB som @cgullin nämner ett bättre val. Om du står ut med utseendet på den. För vacker kan man inte beskylla den för att vara.
Vet inte, jag tänkte mig mer V60 (eller möjligtvis V90) kombi i Polestar utförande. Finns ju inte så vi behöver inte gräva oss djupare i det kaninhålet, bara jag som drömde lite
Den passerar tre år i månadskiftet september/oktober. Så min tanke är ju att dels kollal everanstider, dels att vara redo för ett byte ungefär då. Om jag ska byta. Men i och med att jag äger bilen har jag ganska stor flexibilitet vad gäller om och när ett skifte ska ske.
@xms67 det är ju många som snackar sig varma om Kia EV6 här också, men jag har fått för mig att den är ganska dyr att leasa. Jag tycker den är rätt snygg framifrån och från sidan, men baksidan glömde de bort att designa.
Kan du i värsta fall lösa det praktiskt så att du kan stå med två bilar en kortare period? Med ny bil får man ju ofta ett specifikt datum att förhålla sig till när man beställer, men eftersom du behöver avyttra teslan privat (eller på firma såklart) så är det ju lite osäkert när du blir av med den och jag gissar på att du heller inte vill/kan vara utan bil en månad om det skulle bli så.