Vilken kaffebryggare ska man ha?

Vi kör samma sak. Jag dricker dock bara kaffe när det är tårta eller liknande sötsaker. Håller mig till te annars.

Fransk presskanna eller AeroPress. :slight_smile:

AeroPress <3

Vi kör presskanna och espressobryggare. Men mina päron vill ha bryggare :see_no_evil:

1 gillning

Speciellt dom små modellerna t.ex H741 där man måste ta bort sump-hållaren för att ens kunna hälla upp en kopp

1 gillning

Ok. Bästa kaffebryggaren med inbyggd kvarn? Ej esspresso alltså.

Har hittat dessa. Något att ha?

Severin låter som @Sevis och @DennisKlarin slagit sina huvuden ihop.

Då går väl den bort när det blir 2 koppar varje gång till tonerna av Håkan Hellström. :joy::joy::joy:

Glömde skriva här. Mina föräldrar förekom mig och min bror och köpte just en Moccamaster i somras :speak_no_evil:

Moccamaster…!!
Alltid. Brygger godast kaffe. Typ. En av de få som är certifierad av kaffesällskapet i Norge. Numera finns det några till. Men Jag blir ofta besviken på kaffe som bryggs med andra maskiner.

Min Moccamaster köptes för 15 år sen. Still going strong. Bytt kanna någon gång när jag varit lite hårdhänt.
Men den har, trots att vi har kalkigt vatten inte heller klagat igen

1 gillning

Hehe, faktiskt! Men nu har han ju precis gift sig med Attefors så blir ju inget med det! :frowning:

Ok. Det är bestämt att det blir en Moccamaster med fristående kvarn.

Någon som har tips på bra kvarn?

1 gillning

Beroende på prisklass, men en billig och värd sina pengar är en Wilfa WSCG-2…
Tips är ju att alltid väga kaffet också, så en våg för nån hundring bör man ju klämma in också :wink:

Vi har haft denna i ca 2 år och funkar väldigt bra.

2 gillningar

Kollade faktiskt på just den Wilfa. Verkar prisvärd

Det är den (i min, och många andras mening)… Vill man nörda ned sig lite extra så kan man alltid börja med att väga vatten och bönor också (VARNING: det kan bli ett riktigt djupt kaninhål)

1 gillning

Hade samma och var väldigt nöjd, men sedan gick den sönder…🥲. Men det kan ju alla saker göra.
Det du @Thomas ska kolla efter är att kvarnen har skivor, inte knivar. Det har den Hakan länkar till.

1 gillning

Hur har jag missat denna tråd, jag är väl ändå bubblans självutnämnde kaffenörd?!.
Körde fram till nyss en Sage Barista express
men nu utan tvivel den bästa hemma maskien:

och med en väldigt kompetent kvarn ( råkade först läggain fel länk )

2 gillningar

Misstänker att jag hade kunnat köpa kaffe ute resten av mitt liv för de pengarna du lagt på det?

1 gillning

Men… kvalité min goda herre, kvalité