Vilken kaffebryggare ska man ha?

Du och jag Cribe, du och jag!

2 gillningar

Ingen ordning på skåningarna. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Hade vi inte varit lite revolutionera hade vi aldrig haft varken bro, tunnel eller fungerade ringleder :slight_smile:

2 gillningar

Tänk vilka storverk ni hade kunna utföra om ni druckit lite kaffe. :slight_smile:

hehe :slight_smile:

Öl, kaffe & överätning funkar här och det är fan inte mjölkens förtjänst. :rofl::rofl::rofl:

Då är vi tre. Dricker inte heller öl. :+1:t3:

2 gillningar

Vi får sitta vid ett eget bord på TV-meetup :laughing:

2 gillningar

Ni är säkert trevliga ändå. :rofl::rofl:

2 gillningar

Säger bara E6:an… den fungerar inte alls…

Jag dricker öl, helst bara stöl. Svart kaffe, helst ska det smaka lite psykiatri. :cow2: Mjölk har jag aldrig gillat.
Kaffebryggare är moccamaster. Automatiskt avstängning är bra ur en säkerhetssynpunkt men dåligt ur en hemautomatiseringssynpunkt.

3 gillningar

Köpte en Smeg förra veckan.

Snygg men dåligt designad och ett pipljud vid start och när kaffet är klart som väcker hela huset.

2 gillningar

Satan så snygg!

Jag köpte en ny kaffebryggare till landstället förra året. Gick på Råd och Röns hemsida, tog någon av de som hade fått bäst i test. Tänkte att jag var säker (har alltid funkat förut). EKF7800 hette den.

Total flopp! Den piper när den är klar, den piper när den stänger av värmen plattan, den har åtta olika knappar – när det bara behövs en för på och en för av. Dessutom står det vatten lite överallt i maskinen på grund av konstruktionen, vilket gör att det möglar runt filtret efter bara någon dag om man inte kommer ihåg att tömma den direkt. Man måste öppna locket för att sätta i nytt filter och då droppar det vatten överallt och ner på värmeplattan. Svår att göra ren också, men många mystiska skrymslen.

Hemma har jag en mocca master, och jag kan verkligen rekommendera den modellen. Enkelheten är nog det jag gillar mest med denna. Förutom att den också har vunnit en massa tester, förstås.
Det enda som den har fått dålig kritik för är att hålla värmen när det endast är två till fyra koppar bryggda, men det tycker jag är ett ganska litet problem.

Det där med kaffemaskiner som piper var något nytt för mig. Bra att veta när svärmor behöver en ny…:innocent::sweat_smile:. De piper ganska högt hoppas jag…?:joy:

2 gillningar

Råd och röns tester är ju helt världsfrånvända, skulle aldrig köpa något baserat på vad de dragit för slutsatser.

Moccamaster är i mina ögon det enda rätta. En klassiker som gör bra kaffe och håller hög kvalitet. Har haft min Moccamaster i nästan 15 år och den fungerar fortfarande fint. Sonen slog sönder kannan för någon månad sedan, inga problem att få tag i en ny. Hur många andra 15 år gamla bryggare kan du åka till Elgiganten eller liknande och köpa en ny kanna över disk?

Har mängder av bekanta som avverkat bryggare från alla möjliga tillverkare, men när de till slut faller till föga och köper en Moccamaster brukar det vara färdigt sedan. :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Håller som sagt helt med om MoccaMaster (har ju en själv, och har också köpt en ny panna då jag råkade slå sönder min).

Däremot håller jag inte med om Råd&Röns tester; detta var första gången jag blivit besviken. Jag har köpt både diskmaskin, kylskåp och dammsugare baserat på deras tester och alltid blivit väldigt nöjd.

För att dra en parallell till din kanna - mitt dammsugarmunstycke gick till slut sönder, och jag kunde beställa en reservdel direkt och få den hemksickad. Då är ändå dammsugare från 2010, och funkar som ny fortfarande! :slight_smile:

Ja, för sjutton! Som det står längre upp i tråden - alla vaknar. Och alla blir inte glada....!

1 gillning

Har Moccamaster och visst det blir bra kaffe men jag tycker att det är lite för mycket lösa delar. För att brygga känns det som att man får ta bort halva maskinen och sen montera ihop den igen. Egentligen är det larvigt men tycker det är lite av ett störmoment.

Varför krångla till det.
Fransk presskanna.
Så enkelt och gott. :+1:t3:

1 gillning