Vilken begagnad iPad bör jag köpa?

Jag har en iPad Pro 11 tum första generationen, den som kom 2018 tror jag. Den har fungerat prickfritt utöver en del strul vid uppdatering av OS då den vägrade släppa bilderna till iCloud. Men det gjorde den för några månader sedan.

Men den är nu så seg att den i praktiken är omöjlig att använda. Så var det i slutet på iPAdOS 17(visst hette för OS så?) och nu på 26. Jag antar att jag måste köpa en ny, eller en begagnad i alla fall.

Det enda som är viktigt för mig är att skärmen inte blir sämre, men jag är helt novis på skärmar så vad ska jag sikta på för modell? Så här står det om skärmen:

Om man tänker sig en begagnad som är ett par år, vilka modeller ha samma eller bättre skärm?

Pro-modellerna är de enda (än så länge) med ProMotion. Jag märker faktiskt en stor skillnad när jag använder mina föräldrars standard iPads.

Kanske en iPad Pro M4?
Sådana borde man kunna få till ett bra pris nu när den nya med M5 är ute i det vilda.

Jag har en 11" M4 och är nöjd. (Hade en 10,5" Pro (2017) med hemknapp innan). Möjligen var ljudet lite bättre i den gamla (och lite tjockare).

Jag har den från 2017 (iPad Pro), “tyvärr” funkar den klanderfritt fortfarande, bra batteritid och lika rapp som när jag köpte den.

Jag villhöver dock en ny..

Visst borde väl den billigaste nya iPaden (inte Pro) vara minst lika bra spec-mässigt som min gamla Pro?

Ja det lär den vara. Den äldre 10.5" pro:n har en A10X processor, den nuvarande standard iPad:en har A16.
Det enda som kan bli lite sämre är ju ljudet.

Men om Apple intelligence är intressant så kanske en Air bättre (M3 chip).

Ta lite morfin så ligger det snart en ny 13" PRO på verandan. :joy:

Säg inte så, jag vill inte betala så mycket för något jag använder så lite..:sweat_smile::sweat_smile:

Påverkar promotion när man kollar på film?

Jag tror jag inte det, men är inte helt säker. Möjligen när man tittar i helskärmsläge. Spel ska dock påverkas till det bättre.

Men skrollande blir ju bättre och med den stora skärmen (jämfört med en telefon) så är det i mitt tycke rätt stor skillnad.

Vad är budgeten?
En bättre begagnad iPad Pro med Nanotextur kanske kan vara något?

iPad Pro 7 (2024) 13" - Rekonditionerad Apple

Dels är den för dyr, även om jag inte har någon specifik budget. Men 13” känns för stort. Jag gillar den vanliga storleken som den jag har idag.

Tror jag skulle vilja ha en Pro M2 men kollar på Air nu för att se vad får jag för samma slant då? Eller billigare. Jag använder den otroligt lite. Men nu har jag svärsonens vanliga iPad(A16) för att kunna kolla på film. Och den funkar ju också. Men då den ska användas till film är man ju nyfiken på skärmen.

Thank you, kanske blir en julklapp till mig själv :santa_claus:t3:

Har en M2 Pro som jag inte ser någon som helst anledning att byta ut ännu.

Film/serier är bra på M4:an den har ju en OLED-skärm och ger fin svärta.

Undrar hur det där funkar eller om det helt enkelt bara handlar om subjektivitet…jag har nämligen en iPad Pro från 2018 och den upplevs verkligen inte som när jag köpte den.

Tur kanske, plus att den inte används varje dag. Batteritiden har såklart gått ner något men responstiden vid appstart är klockren. Inget lagg heller när man byter mellan appar eller när man tittar på film.

Min används knappt alls, det går veckor mellan varven, men när det sker så känns den allt annat än blixtsnabb.

Kan det påverka hur mycket appar man har?

Vet ej faktiskt, speciellt många tycker jag väl inte att jag har…

Det var bara en tanke, jag har ingen aning heller. Har en några år gammal 13" PRO som rullar på bra så jag ska inte byta på ett par år.

Märkligt att den är så seg. Vi har en exakt likadan och den funkar kanon. Batteriet är lite tröttare såklart men inget att bråka om. Provat en fabriksåterställning?

I övrigt beror det väl på vad du tänker använda en ny platta till. När jag bröt benet för 6-7 år sen köpte jag en svinbillig Kindle Fire-platta bara för att kolla film/tv/youtube i sängen. Allt annat tyckte jag funkade bra med macbooken.