Vilka är med på en resa till ett hälsosammare liv?

Displayen har jag sällan kollat. Roddprogram i min smartwatch och roddmusik i Spotify. Finns säkert liknande i andra märken :blush:
De få gånger jag använder den måste jag tillägga. Men nu blir det ändring efter nyår :grinning:

1 gillning

För i helvete...

2 gillningar

Vill boosta igång efter julen. Tömma kroppen på onödig vätska mm. Sen blir det Keto!

Jag använder inte nurilett om jag vill gå ner i vikt. Jag äter inte så ofta pizza, spaghetti,kakor, bullar och godis om jag känner att magen tar emot när jag böjer mej framåt... Ett annat sätt att gå ner i vikt är att byta ut några mål mat i veckan mot yoghurt. Yoghurt blir man mätt på. Det lärde jag mej när jag var på sjukhus för kanske 10 år sedan. Jag gillade inte maten som de serverade och när de såg att jag inte hade ätit maten så kom de med yoghurt. 2 stora tallrikar med yoghurt blir åtminstone jag mätt på och det innehåller färre kalorier än spaghetti och köttfärssås eller kött och potatis. Ät inte mycket yoghurt på kvällen för då måste ni gå upp på natten och pinka några gånger. God natt! :sleeping: :sleeping_bed:
/Maria

2 gillningar

Vill tillägga att ett hälsosammare liv inte nödvändigtvis behöver handla om viktnedgång, utan också nedstämdhet, sömnbrist, spelberoende, TV-såpor och alla andra faktorer som påverkar din hälsa negativt.

16 gillningar

Mycket bra skrivet. Ofta fokuserar man på vikten men det är ju viktigare med välmående överlag.
Omge sig med positiva faktorer och hitta balans och därigenom kommer mycket annat av sig själv.

När jag började springa för två år sedan så gjorde det att jag mådde så bra psykiskt, det var något som klickade i hjärnan.
För min del är det vad jag vill hitta tillbaka till.
Tror min ämnesomsättning är på rätt väg nu med förhoppningvis.

2 gillningar

Såg ett föredrag av Anders Hansen och då började han med att prata om att man länge trodde att det bara gick att bromsa hjärnans åldrande och att korsord/pussel/sudoku m.m. skulle hjälpa till med det.
Men sen kom det en studie som visade att man med relativt lätt motion kunde, inte bara bromsa, utan ”förnya” hjärnan med några snabba/raska promenader i veckan.

Han refererade då tillbaka till jägarsamhället där kroppen behövde ”belönas” för att röra på sig och då utvecklade detta som belöning när man varit ute och vandrat.

Så det börjar komma mer och mer studier på att motion inte bara är bra för kroppen utan även för ”knoppen” :smiley:

Tog bara första länken som kom upp inom ämnet när jag sökte så kan man själv söka sig vidare i ämnet:

En sak som han också pratade om, är att när man är ute och går (speciellt i skog) så behöver hjärnan hela tiden analysera underlaget och var (och hur) man ska sätta ner fötterna och att detta kan skapa ett välbehövlig träningspass för hjärnan.
Så en fundering jag har haft sedan dess är om exempelvis löpband har samma påverkan på hjärnan.

(Det är jag som försöker förmedla det jag uppfattade av hans föredrag och kanske inte stämmer ordagrant)

3 gillningar

Anders Hansen är fantastisk!
Läst någon av hans böcker och konstaterat samma sak, dock efter jag började faktiskt.
Men jag är ett typexempel på någon som efter jag började träna mådde mycket bättre.
Det jobbiga nu är att det är extremt svårt att hitta tillbaka igen men jag tar alla strån jag kan komma åt.
Som till exempel via VR, köpte ett träningsspel där som fått riktigt bra betyg och tänker lite att då behöver jag inte lämna lägenheten och det kanske blir som en startsträcka… att jag mer och mer kommer våga mig ut igen.

Måste bara lösa en klocka med för annars ser jag inga förbättringar.
Kommer inte ställa mig på vågen för det är inte vad jag är ute efter.

1 gillning

Jag och @Marcus_Attefors rensar ur våra kroppar tillsammans ifrån 2a januari och hela januari... Kan behövas ett ordentligt stort LYCKA TILL till mig :rofl: Men jag känner att jag verkligen behöver rensa kroppen och komma igång med ett sundare tänk när det kommer till framförallt portionerna när jag äter. Kroppen börjar lägga på sig på ställen man inte är van vid. Sen till våren försöka komma igång med löpning igen som jag alltid gillat.

5 gillningar

Lycka till. :joy:

1 gillning

Tack :rofl::cold_face:

Det finns många saker man kan motionera med i lägenheten eller ute i trapphuset om man inte bor på nedre botten förstås. Man kan t.e.x. köpa en roddmaskin eller göra armhävningar mot en stol. Jag brukar hoppa hopprep ibland de dagar som inte vovven är hemma. Men de flesta dagar som inte han är hemma åker jag till stan . Jag går upp för de flesta trappor om det inte är två trappor efter varandra som t.e.x. från vissa tunnelbanestationer i Stockholm. Jag åker alltid hiss när jag har vovven med . Ibland kan det komma en annan hund. Jag misstänker att en som har bott runt omkring där jag bor har ramlat ner för trappen med sin hund. Jag såg honom i rullstol för några år sedan. Nu ser jag honom inte alls för nu har de flyttat tror jag. När jag åkte in till stan och skulle åka hiss med min hund efter det så sa jag till många som jag mötte att när man har hund ska man alltid åka hiss och berättade om mannen som jag hade mött i området där jag bor. Till sist så sa jag det till hans fru eller någon annan som kände honom tror jag eftersom jag inte har sett den rullstolsburna mannen i mitt område sen dess.
/Maria

Går du och säger till folk att han har ramlat i trappan för att hans hund såg en annan hund trots att du inte alls vet att det är så?

3 gillningar

Ja det gjorde jag ett tag med de som har hund eller behöver åka hiss precis som jag måste göra när jag har vovven med. Jag tycker det är bra att varna andra.
/Maria

Men du varnar ju dom baserat på en lögn? Jag har hund och har haft gipsad fot i 1 år och 9 månader. Gäller att uppfostra sin hund så att den sköter sig när den träffar andra hundar.

5 gillningar

Har ditt bubblankonto blivit hackat? :rofl:

Den där Maria alltså.. börjar med en roddmaskin, slutar med att man sprider lögner i ”gott” syfte om hundar i trappor…

2 gillningar

Nu håller vi i oss till topic. Hundar och ansvar finns det andra trådar för =)

Man behöver ju inte gå ut och motionera om det är kallt. Dessutom kan de vara farligt om det är för kallt ute. Hoppa hopprep kan man ju göra inne eller i trapphuset om man inte bor på nedre botten. Man kan göra armhävningar mot en stol eller vägg också.
/Maria