Vilka är med på en resa till ett hälsosammare liv?

Armhävningar mot en stol verkar inte så stabilt. Jag väljer nog mot golvet, det vet jag var jag har.

1 gillning

Man kan ju ställa stolen i ett hörn och göra armhävningar mot den. Man kan ju också göra det mot en fåtölj...
/Maria

Så du har nått den åldern :wink:
Lycka till :+1:

1 gillning

Blev ju 40 i somras, och det märks om man säger så :rofl: Så lika bra att ta tag i allt innan det är för sent! men först ska vi fira ett. nyår och äta pizza på den stora pizzadagen :laughing: För ingen är väl så dum att man tar tag i saker på nyårsdagen, är ju dömt att misslyckas då...

3 gillningar

just saing!! :laughing::face_with_peeking_eye:

1 gillning

Från någon som varit/är väldigt aktiv och sysslar med sporter med viktklasser så kommer mina bästa tips för att kontrollera vikt/hälsosammare liv:

  1. Drick vatten
    Drick 0,5-1 liter vatten som det första du drar i dig när du vaknat och sikta på att få i dig 3-5 liter vatten varje dag. Drick vatten till alla måltider och försök i den mån du kan utesluta drycker med tillsatt socker i, framförallt i kombination med mat.

  2. Ät grönsaker.
    Gör det till en vana att äta rikligt med grönsaker till alla måltider. Optimalt om ca 50% av din tallrik består av råa grönsaker.

  3. Rör på dig.
    Se till att göra av med mer energi än du stoppar i dig om målet är att gå ner i vikt men att svälta sig kan knappast klassas som en "hälsosammare livsstil".
    Se till att aktivera dig istället med t.ex promenader, löpning, gym, dans eller någon annan fysisk aktivitet som håller din puls uppe under minst 30 minuter kontinuerligt.
    Här är ju ribban väldigt individuell över vad som anses "fysiskt ansträngande", men även lättare ansträngning under en längre period dagligen har bättre effekt än att gå ut svinhårt och sen pausa i en vecka pga träningsvärk osv.

  4. Tänk på vad du stoppar i dig.
    Hel och halvfabrikat går bort i den mån du kan, se upp för konserveringsmedel som ska se till att färsk mat inte förmultnar i butiken, men som din stackars mage sen ska försöka bryta ner biologiskt.
    Var inte rädd för kolhydrater, men tänk logiskt. En deg av mjöl som någon gjort till pasta som sedan jäser och sväller när den kokar är inte samma sak som en (helst ekologiskt) odlad sötpotatis som växer naturligt i jorden osv.

  5. Stressa inte.
    Ibland går det bra, ibland inte.
    Ibland tappar man rutinerna helt och lever på Ferrero Rocher i en vecka, och ibland så skiter man i sin cheat meal för att man har flow i träningen. Det är ups n downs genom livet, det gäller att kunna tackla dom lika graciöst.

Hoppas det hjälper någon! Jag hejar på er alla!

14 gillningar

Oupps, där var man raka motsatsen, får hoppas man överlever ett tag till. :joy::joy:

3-5 liter vatten per dag låter mycket :thinking:

Jag är nöjd med 2 :slightly_smiling_face:

1 gillning

Han menar nog i duschen. :joy:

Det där gäller om du är typ elitidrottare eller jobbar i en bastu och bara äter torrfoder. Normalt behövs inte dessa mängder.

3 gillningar

Jag hakar på. Skulle behöva tappa lite vikt samt öka styrkan och kondisen.
Jag skall vara med i Gustavs intåg till huvudstaden i juni och just nu passar inte mina landsknektskläder.

2 gillningar

Det beror på vart man lägger gränsen för "behövs" antar jag.
Men om du vill öka din ämnesomsättning och tappa onödig vikt, drick mycket vatten (helst rumstempererat) på morgonen.

Dricker gör man när man är törstig. Att dricka är nog den starkaste driften vi har och den vattendrickartrend som varit de senaste åren är lite farlig.

Absolut.
Jag har en livstid av trial and error bakom mig i ämnet, men länka gärna till en artikel från 2012 om hur fel jag har.

1 gillning

Att dricka vatten är jag så dålig på...

Idag har jag endast druckit 8 koppar kaffe...

2 gillningar

Tack!

1 gillning

Var det pga en trappa?

Jag dricker numer bara en kopp gott kaffe på morgonen, resten av dagen är det bubbelvatten som gäller (Sodastream ftw!).

Bra och kloka råd :heart: Behöver inte vara krångligare än så. Att sedan följa råden, uthålligt, är nog en utmaning för de flesta (inkl. undertecknad)

1 gillning

De hade ett inslag i P4 förra sommaren med hur mycket vatten man ”ska” dricka. Där sa dom att det har ingen effekt alls att dricka mycket vatten utan att man ska dricka när man är törstig. Det gäller då ”vanliga” människor.