Vilka är era bästa Raspberry Pi-projekt?

Tips är att installera Heimdall på en Pi.

Riktigt smutt med egen startsida.

1 gillning

Googlar du lite efter tutorials så är jag övertygad om att du fixar det. Om jag gör det, så gör du det :wink:

Ett nytt Raspberry Pi OS kom ut nyss:

Jag har själv inte uppdaterat ännu så vet inte så mycket om det. Bara det jag läst på sidan.

2 gillningar

Jag gjorde en uppdatering på en paj nyss. Naturligtvis började jag med den som absolut inte får gå ned då den delar ut DNS! :wink:

Uppe iaf och hoppas allt gick bra. Sällan jag haft problem med uppdateringar på RPi OS.

NetworkChuck på YouTube gjorde precis ett klipp på AdGuard för er som vill veta lite mera hur AdGuard fungerar och hur man sätter upp det:

2 gillningar

Det här är något man skulle ge sig på:

Tycker det är läckert!

2 gillningar

Blev rätt sugen på att göra en också. Vet inte vad jag ska ha den till däremot.
Ska till en "kund" och hämta hem en Raspberry Pi 4 8gb som han fått låna och byta ut den mot en RPi 3b istället som jag har liggandes.

1 gillning

Men varför skulle jag göra det? Vill jag spela så spela så är det nyare spel och online.

Vill jag surfa kan jag lika gärna göra det på min mobil, jobb laptop, privat "gaming-laptop" som jag förövrigt inte ens startat på några månader.

Vad är vinsten att göra det på en Pi?

Jag skulle bli glad om jag kunde köpa en Pi 4 nästa år…. helt slut på planeten om man inte är villig att betala ocker priser.

1 gillning

Billigt case på m.nu. Jag har standard-versionen av det, funkar bra.

1 gillning

Finns det någon uppenbar anledning att välja AdGuard istället för Pi?

Egentligen inte. Dom gör samma sak. AdGuard ser lite trevligare ut i mitt tycke. Sedan är det lättare att blockera vissa tjänster i AdGuard.

Edit:

Det är domhär jag menar:

Ett klick så har man blockerat hela tjänsten. Det är smågrejer som är lättare med AdGuard. DoH/DoT till exempel behöver du inte göra något för att det ska fungera.

Jag har aldrig blivit klok på om AdGuard är säkert att använda, väldigt enkelt och effektivt är det dock. Kan man köra det på en jobbdator utan att vara orolig att data läcker? Samma med privata enheter? Googlat men inte fått et entydigt svar.

Det ska vara så säkert det går. Dom är aktiva och fixar buggar och sedan är det open source så ögon finns på dom.

Det jag har är dock AdGuard Home som man har på t.ex. en Raspberry Pi. AdGuard har ju annars add-ons och grejer också. Det har jag dock inte kört så vet inte så mycket om det.

Okej, låter bra. Har också AdGuard Home på min Home Assistant som DNS-blockning. Antar att det är samma som du kör.

1 gillning

Kör också Adguard i Home Assistant. Körde Pihole på en separat Pi ett tag, men hade stora problem med att Cmore, Viaplay och andra streamingappar stördes, utan att jag kunde se i Piholes loggar vad som försökte komma genom så jag hade möjlighet att vitlista. Adguard var det dock inga problem att hitta källan i och vitlista, så alla streamingappar funkar så bra de kan.

2 gillningar

Körde Adguard från HA från början. Gick över till att köra det på en separat Pi. Mest för att inte störa hemmet vid omstart av HA. Vilket jag iof typ aldrig gör längre då jag är rätt nöjd med hur allting fungerar nu. :ok_hand:t3:

1 gillning

Blockerar den youtube Ads med? Tex på Apple tv

Nej

Ads på YouTube är svårt att blockera med DNS. Det har gjorts försök med blandade resultat dock! Jag vet att thelonelycoder på snbforums gjorde ett försök med Diversion på Asusroutrar. Fungerade sådär.

Så en webbläsare med uBO eller också en app som FreeTube eller liknande behövs fortfarande!