Vilka är era bästa Raspberry Pi-projekt?

Okej. Rekommenderar du köra fler saker på min pi 4?
Och du rekommenderar verkligen pi hole?

Freetube? Vad är det, inget för Samsung tv / Apple TV?

Själv så försöker jag hålla en Raspberry Pi till ett eller ett par jobb. Min Pi-hole kör bara Pi-hole och Unbound.

FreeTube är en client till datorn för YouTube. Mac, Windows och Linux.

https://freetubeapp.io/

Jag har kört Pi-hole 5-6 år eller liknande nu. Har alltid gjort sitt jobb. Så jag kan rekommendera Pi-hole. Det skyddar även hela ditt nätverk.

1 gillning

Jag som knappt kan något om pi, är det enkelt? Minns inte

3.14159265359 :joy::joy::joy::joy:

2 gillningar

Jag tycker det är enkelt. Man jag har också pillat med det väldigt länge. Så jag minns inte om jag tyckte det var svårt från början. Men man måste nog vara villig att lära sig lite och inte rädd för pillande. Jag sätter upp en Pi-hole på 10 minuter med Unbound. Så kan man det så går det fort och kräver väldigt lite underhåll efter det. Typ uppdatera lite då och då.

Okej, du säger du installerar pi med Unbound, vad är det då?

https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/

Det sa mig inget riktigt :rofl:

1 gillning

Jag installerar RPi OS lite, sedan Pi-hole och unbound. Unbound är inget man måste ha. Det gör bara DNS-uppslag lite privatare m.m.

1 gillning

Så RPi OS lite sen pi hole?

Ställer man in inställningarna på en pi, är det bara flytta minneskortet till en annan pi sen?

Typ, du måste dock SSH:a på RPi OS lite. Den har ingen DE utan allt sköts via SSH och en terminal från en annan dator eller mobil.

Jag bränner av SD-kortet med Raspberry Pi Imager. Där får du val att skapa en user och även lösenord m.m.

Sedan uppdaterar du RPi OS med sudo apt update och sudo apt upgrade. Pi-hole installerar du med: curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash och sedan följer det som står exakt. Allt står vad du ska göra vid installation.

Unbound är dock lite knepigare. Du installerar det med: sudo apt install unbound. Du måste dock kunna nano eller liknande för att ändra lite i en config-fil. Det är väldigt lätt, men har man inte gjort det innan kan man få problem.

1 gillning

Fixa admin och password något att rekommendera ? kommer köra den med kabel.

Du måste ha det. På dom senaste Raspberry Pi OS måste man skapa en user och lösenord. Det har med säkerhet att göra. Du kan göra allt det + mera i Raspberry Pi Imager:

1 gillning

bör jag skriva in wifi där också då ? '

vad mer än admin och password behöver jag ändra där ? :slight_smile:

Nope, bara om du ska köra den med wifi. Med kabel så kan du skippa det. Allt kommer dock gå att ändra efteråt med raspi-config om något behöver ändras på.

Edit:

Bild på raspi-config:

1 gillning

Jag ändrar host + user, lösenord och lägger även till SSH-lösen. Sedan ändra tid, språk och annat som passar dig.

2 gillningar

Tack för hjälpen men säljer den nog istället. Vad kan man få? Pi 4 , 4 gb minne

1 gillning

Du har gjort ett försök. Raspberry Pi passar inte alla. Det kräver lite pillande folk kanske inte är helt bekväma med det. Är man helt ny med Raspberry Pi så ska man nog gå på Raspberry Pi OS med en DE (Desktop Environment). Då fungerar den som en vanlig dator. Bara koppla in i en skärm/TV och köra på! Sedan klickar man runt och är man intresserad så lär man sig allt annat med tid.

1 gillning

Ett litet tips på Raspberry pi är att uppdatera EEPROM på dom så slipper ni att bränna av SD-kort från en annan dator. Har ni RPi OS redan på pajen så kan man köra:

sudo rpi-eeprom-update
sudo rpi-eeprom-update -a
sudo reboot

Jag kör default på min och man behöver ha 2022-04-26 eller senare för att det ska fungera.

Den laddar ned Raspberry Pi Imager till RAM och man kan ladda ned OS över nätet. Lite som Mac kan också. Det fungerar även att stoppa in ett USB-minne med RPi OS och köra ifrån det på pajen direkt.

6 gillningar