Vilka är era bästa Raspberry Pi-projekt?

Superenkelt, bara att betala för Youtube Premium. :wink:

Själv kör jag Adguard på en Synology NAS i Docker, funkar utmärkt för hela nätverket.

2 gillningar

Nånn som har tips på billig hårdvara för Adguard som finns att köpa?

Har du inget du kan köra Docker på, en NAS t.ex.?

En Zero duger väl?

Raspberry Pi Zero ser inte ut att ha någon lan port och jag har en trådad pfSense router, tror inte de går att koppla ihop?

Har tyvärr ingen NAS, kör i Cloud och bygga en NUC känns lite onödigt för att bara köra Adguard.

Ser ett Dustin ska få in Raspberry Pi maj 2023…. segt.

Jag tror man kan installera AdGuard Home på PfSense. Jag har dock ingen aning hur man gör då jag inte testat själv.

Den här borde lösa ditt problem. Sen vet jag inte om man kanske måste göra något i operativt för att det skall fungera?

1 gillning

Har oxå haft de tankarna fast att installera Adguard på PfSense är lite riskey. Kan bli strul vid uppdateringar av PfSense.
Bättre att köra på en egen enhet.

1 gillning

Jo, jag försöker också hålla vissa saker rena och bara låta dom göra en sak dom är bra på. Router/brandvägg, DNS-server och även wifi delar jag ofta upp.

Jag kör inga superprylar här hemma och är ganska billiga, men dom strular aldrig och bara går år efter år typ. Jag leker dock mycket med nätverk och routrar och så fort jag får en router som har allt börjar problemen för mig.

Jag har typ 7 stycken RPi3b som inte används. Du kan få köpa en av mig. Kan be pappa ta med den tillbaka till Sverige den 2a och posta till dig. :slight_smile:

1 gillning

Jag drog in en test kernel på en paj nyss. 6.1 som är den senaste Linux kernel ute. Den kommer troligtvis bli den nya LTS kernel och kommer sitta i nyare OS till Raspberry Pi.

Passade på ett uppdatera EEPROM på den också. Kom för några veckor sedan.

Småfixar här och där så kan vara bra att ha!

1 gillning

Lite konstigt att Raspberry Pi har 32-bit versionen av deras OS som default. Jag drog själv hem det först till min 4a och tyckte att det var lite konstigt att jag inte fick igång rätt version av ett program, det krävde 64-bit.

Kanske är för att det ska fungera med alla Raspberry Pi?

Jag kör alltid 64. Tror dom har 32bit för stöd av äldre program och även äldre pajer som du skrev.

64-bit fungerar ända ner till 3B så jag ser ingen poäng att köra 32-bit om man inte har en väldigt gammal pi.

Vad tror du, ska man köra 32 eller 64 på en pi3B med 1GB för att driva AdGuard?

Kör du med skrivbordsmiljö, 32bit. Utan 64bit.

1 gillning

Vad tror ni, sparar man såpass stora resurser på Rasp OS 64 utan skrivbordsmiljö att det är värt besväret att ta bort?

Kör två Pi4B 4Gb som Tor relän. Idag rullar de på Rasp OS 64 med skrivbordsmiljö, mest för att de låg på från början.

Funderar på om jag skulle ge Tor klienten mer resurser genom att ändra till en minimal Rasp OS 64 lite.

Det sparar en hel del. Du har också bra mycket stabilare paj och mindre uppdateringar att hålla på med. Säkrare på det också. Behöver man ingen skrivbordsmiljö så ha ingen i mitt tycke. Sedan om det är värt besväret att ändra är upp till dig!

1 gillning

Tack, alltid kul med ett Raspberry projekt. :slight_smile:

1 gillning

Borde väl komma en ny Rasp OS snart, den senaste är från 22 sep. Kan ta det då.