Vi som tagit vaccinet

Testa googla på en dialysnål så kommer den där knappt synas :smiley:

Är väl samma som används när man ger plasma? De är grova :slight_smile:

Det vet jag inte :smiley: Mina är 2 mm

De för plasma har två rör så att man både tar och returnerar blod i samma nål. Var iaf så för ett gäng år sedan när jag gav plasma.
Är det så med dialysnålarna också?

Nej, du har en nål ut och en nål in. Sen går det slangar till dialysmaskinen från dom. Några rör har vi inte. Dock så kan man ibland köra ennålsuppsättning om ett stickhål skulle strula. Då kopplas en nål till en Y-koppling

Så jävla besviken.

Hahaha,
Ja det kanske kommer en liten parantes att om TAN så går det inte att ställa diagnos.
Finns ju en del diagnoser som faller om det är religösa yttringar.

1 gillning

Tänker att hela TAN är en diagnos i sig självt!

:face_with_hand_over_mouth:

7 gillningar

Hahaha undrar vad en dialysbåk är. Ska ju vara dialysnål.

1 gillning

Jag förstod det, men var ändå tvungen att googla, sen posta det, för att det enda som kom upp på google var din kommentar :smiley:

1 gillning

Vänta ett tag så kommer hela nätet vara fullt av dialysbåkar. Man är ju en riktig trendsetter :smiley:

6 gillningar

Wohooo! Nu på onsdag ska första dosen fås :smiley:

6 gillningar

Jag har en kompis som är läkare. Han ansvarar dessutom just nu för en större vaccinationscentral. Träffar patienter, snackar med personalen och enligt honom själv, himlar lite med ögonen när folk snackar om biverkningar av vaccinet. I fredags eftermiddag fick han första dosen av Moderna. Han har legat utslagen både lördag och söndag… Han ringde igår kväll i desperat jakt på någon som kunde tycka synd om honom… :roll_eyes: :joy:

1 gillning

Bra tajming när de låter sjukvårdspersonal ta vaccinet på fredagar. Hörde flera inom sjukvården har som hade fått det på fredagen, varit utslagna på helgen, men sen kunnat jobba igen på måndagen.
Tur att sjukvårdspersonal inte behöver någon fritid utan kan arbeta all ledig tid. :wink:
(Ironi såklart)

7 gillningar

Finns väl ingen kategori av personal som ställer upp/utnyttjas så mycket utan något tack (applåd räknas inte).

När min sambo för några år sedan började jobba som sjuksköterska (anställdes i januari) fick hon t ex höra att man inte får semester första sommaren (olagligt) och att man inte får söka föräldraledighet över sommaren (olagligt). Allt det är lögner som verksamhetscheferna med berått mot matas från regionens HR-avdelning i syfte att pressa personalen ytterligare. Tyvärr accepterar många inom vården det som arbetsgivaren dikterar, hon var den första på avdelningen som fick sommarsemester första året. Alla andra hade bara accepterat det arbetsgivaren påstod. I många fall är personalen så gravt förd bakom ljuset att man blir arg på den kollega som håller på sin rätt, istället för att ifrågasätta arbetsgivarens metoder.

2 gillningar

Arbetsgivarna försöka ofta trycka på att människor hamnar i risk om man skulle ta semester och spelar på de anställdas samvete.

Det går faktiskt att beordra in vårdpersonal om det föreligger risk för liv. Men det används tyvärr också, som du beskriver, ofta som ett hot. Vilket öppnar för att arbetsgivaren inte ser till att ha en bemanning som är anpassad för det faktiska behovet.

bild

4 gillningar

Jag har en släkting som är sjukligt rädd för sprutor. När en av hans döttrar skulle få en spruta var hon lite rädd så som många barn kan vara. Min släkting som har dottern i knät säger då till dottern
“Det är ingen fara, pappa kan ta en spruta.”
Hon som höll i sprutan tog då tag i hans hand och sa
“Bra idé” sa hon och förde fram sprutan.

Min släkting vaknade sedan på en brits i korridoren. Han hade svimmat…:sweat_smile:

2 gillningar

Jag har inget problem med sprutor men blod gör mig likblek och svimfärdig. Har kanske blivit lite bättre med åren eftersom jag inte svimmade när sonen slog upp ett djupt hack i hakan och det blödde rejält.

1 gillning