Vi som tagit vaccinet

Jag har precis tagit vaccinet mot Covid-19 och fått många frågor om (bi)effekterna i samband med att ta det. Så jag tänkte att jag plitar ner det här om det kan underlätta för någon annan.

AstraZeneca
Jag tog vaccinet kl 11:30
Kl.21:00 började jag känna mig ruggig.
Kl.23:00 började jag frossa.
Kl.01:00 fick jag feber
Sov oroligt hela natten.
Kl.09:00 tog jag en Alvedon vilket tog ner febern en aning.
Sovit stora delar av dagen, inte haft hunger så tvingat i mig mat. Haft huvudvärk, stel i nacken och leder, förhöjd kroppstemperatur på 0,5-1,5°C.
Dag 2, är i dag återställd till ~90%, fortfarande trött och stel i nacken & leder. Ingen feber. Men saknar all form av överskottsenergi. Armen där sticket gjordes är så klart öm.

Det som var mest påtaglig var under första kvällen när frossan började komma, då kom nämligen rapporterna om att andra länder stoppat vaccinet. Orsaken sades vara tre fall av blodpropp. Att ligga och ha frossa och samtidigt inte spinna vidare på tanken ”tänk om jag får en blodpropp” är svårt.
Då jag vanligtvis inte tar smärtstillande så drog jag på att ta en Alvedon. I backspegeln skulle jag inte gjort det.

6 gillningar

Bra att du fått vaccin, jobbigt att du fortfarande är stel. Jag trodde inte att man fick reda på vilken typ?
Hoppas du mår bättre imorgon

Bör man väl kunna se i sin journal? :thinking: Kan man ju på sina barn i alla fall när de får alla andra sorters vaccin.

Ja men vilken tillverkare ser man väl inte. Jag tänker mig att det finns flera tillverkare av typ barnvaccin eller TBE men att man inte vet just tillverkare i journalen

5 gillningar

fick phizer i början av jan. andra skottet i mitten av jan. märkte inget

3 gillningar

Jodå, på vaccinationkortet så står det både tillverkare och batch.

För oss står exakt vilket vaccin sonen fått, inte tillverkare men namnet och det är ju inte samma för olika tillverkare.

1 gillning

Sen blir det ju extra tydligt när moderna och Pfizers skiljer sig i hur långt det är mellan första och andra dosen med hur det är med AstraZenecas

Jag fick tid för andra dosen 20 maj

Hur lyckades du med att få den så tidigt?

Självklar kan man få reda på vilket vaccin man fått. Däremot kan man inte välja själv vilken man vill ha.

Visste du inte att @Thor är 80+? :wink:

2 gillningar

Där ser man, tack för info :slightly_smiling_face:

Jag tror de använde fel formel då de räknade ut @Thor s ålder. :joy::joy:

Skärmklipp

Jag arbetar inom psykiatrin.

4 gillningar

Och vi som trodde du fått tag på en fullänk. :joy::joy:

https://z-p3-scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/159792380_10158340166534565_6223761413649995800_o.jpg?_nc_cat=101&ccb=1-3&_nc_sid=8024bb&efg=eyJpIjoidCJ9&_nc_ohc=DNVGLVQhChAAX9umgMK&_nc_ht=z-p3-scontent-arn2-1.xx&tp=14&oh=712fb78e29e9890122da2ada5f204ec7&oe=607321AA
Min sambo (sjuksköterska) tog första sprutan i torsdags eftermiddag och fick ett sådant här kort. Hon fick feber på kvällen som fortfarande hänger i, så hon är lite sliten. Men ingen huvud- eller ledvärk eller andra symptom.

Själv lär man få vänta länge till innan man kommer på fråga, varken riskgrupp eller riskyrke.

4 gillningar

Läste/fattade fel först och trodde att 6-10 per 10 000 blev gravida av vaccinet… 🤦

1 gillning


Så här såg mitt ut.
Batchnummer kanske kommer om man följer QR länken på hennes

5 gillningar

Kanske kommer en liten @Thorleif om 9 månader då.

1 gillning