Vi som snart skall byta bil

Det finns ju några stycken här som kör leasing och därmed är mer eller mindre tvingade att byta bil, vore kul att höra hur ni tänker om vad ni skall skaffa för bil när det är dags. För min egen del så blir det troligtvis inte bilbyte före 2025.

Jag är alltid en sån kandidat. Har bytt bil åtminstone en gång om året sen jag fyllde 18. Jag är sugen på en Tesla, men vill leasa och har inte lust att lägga 10k i månaden, det är helt enkelt för mycket. Letar faktiskt efter nåt som är billigare än Lynken (6k i månan, då är allt inkluderat förutom soppa, och ingen bindningstid). Hittar jag en elbil för samma pengar som kommer längre än 35 mil och inte tar en halv dag att ladda så går jag nog på det. Men det är lite tunt med det på marknaden just nu.

Vi tecknade ju 12 månaders leasing på vår Peugeot 308 och hämtade ut den i mitten på februari så jag har så smått börjat spana efter nästa bil. Kommer nog stanna hos den bilhandlaren vi är hos nu så det blir Peugeot som nästa bil också. Just nu lutar det mot en lite större bil då barnen inte blir mindre. Antingen en 408 eller 508 är tanken just nu. Beror ju lite på vilka kampanjer som finns. Får kosta max 5000:- i månaden för oss

El eller hybrid är inget alternativ med tanke på priserna för batteribilar just nu

Har du bara dom kriterierna så finns det redan alternativ :grin:

Som vadå? Kom inte med BYD eller MG nu, de faller direkt på räckvidd och långsam laddning.

Jag tittade på en ny Peugeot 3008, men blev ruggigt besviken, då det kändes som en bil från 95, bullrig, svampig styrning, världens minsta skärm för infotainment mm. Sen ville peugeot råna mig, det stod att bilen skulle kosta 3499:- men när man lagt till försäkring, vinterdäck och grejer så blev det nästan 6k, för de pengarna har jag mycket hellre kvar Lynken som känns betydligt mer premium och dessutom kommer 7,5 mil på el.

Vore det inte kul med en MG4 Electric XPOWER :grin:
Frågan är vad de kommer att kosta :smirk:

Ja, Peugeot med det "gamla" utseendet är inte roliga. De faceliftade versionerna med nya loggan är betydligt bättre. Tyvärr har just 3008 inte kommit med det nya utseendet ännu. Kommer en helel-variant i början på nästa år. Har inte presenterat bensin/diesel-varianten ännu.

Ja, det konstiga är att en bekant har en begagnad 508 diesel från 2017 eller 2018, den känns betydligt mer premium än en flång ny 3008. Testade även konfigurera en 308 på deras hemsida, grundpriset utan några vinterdäck och exklusive skatt på ca 7k så blir månadskostnaden 4388, men lägger man till ovan nämnda så är man fort uppe i ett helt annat pris. Dessutom erbjuder ju inte Peugeot vinterdäck på sina 12 månaders kampanjer. Hur löste du det med vinterdäck till din?

Kanske ska förtydliga att det är max 5000:- i ren leasingkostnad som är taket för oss.

Vinterdäcken löste vi utanför leasingavtalet. Däck på plåtfälg, förvaring och byte för 200:- per månad under leasingtiden.

Nu har jag alltid köpt mina bilar men går inte leasingpriser att förhandla om man besöker en återförsäljare eller är de skrivna i sten?

Direkt via Peugeot handlaren? Vilken isåfall om jag får fråga? Den handlare jag besökte (Vällingby) var inte intresserad av att ordna någon deal på vinterdäck alls.

Som jag förstår det finns det inte mycket marginaler. Skulle jag leasa en Toyota kanske jag skulle kunna få det max en femhundring billigare i månan eller nåt sånt, då jag har lite kontakter där, men annars så brukar inte handlarna kunna göra så mycket.

Japp, via Peugeot-handlaren. Säljaren själv sa att det var hål i huvudet att lägga vinterdäcken på "avbetalning" över 12 månader. Så han löste det snyggt för oss. Skönt att slippa behöva tänka på att man måste kränga däcken själv när leasingen är över

Ska byta efter årsskiftet. Det lutar åt något i 150k klassen. Diesel eller bensin, tänker jag.

Skulle kunna tänka mig att köpa en beg elbil. Men känner mig för osäker på värdeminskning efter 3-4 år, samt hur batteriet håller….som men allt nytt :sweat_smile:.
Köpa en ny, tycker jag blir för dyrt.

Vi kommer byta i mars.
Lutar just nu åt en Toyota bz4x. Kommer gå upp 1600-ish i månadskostnad gentemot vår Kia men räknar man inte drivmedel i kalkylen så blir skillnaden 450-500 kr/månad

Dina kriterier var 6000kr, längre än 35mil och laddning som tar mindre än 12h. :grin:

Av dina tidigare diskussioner av elbil så spelar det ingen roll att alla kriterier uppfylls så kommer du flytta målstolparna :joy::wink:

1 gillning

Leasingtiden för min förmånsbil, Toyota RAV4, går ut i början av 2024. Med de leveranstider som är nu så jag redan börjat fundera på saken. Troligen blir det en till RAV4 eftersom jag är mycket nöjd med den jag har. Alternativt så köper jobbet ut den och så forsätter jag att köra med den.

Privat däremot så har jag siktet inställt på en kombi med rymligt bagge, som inte har en allt för coupéliknande sluttning på bakluckan. Den kommande generationen av Passat ser intressant ut.

Det enda som är skrivet i sten är att det inte blir rena elbilar eller något från ett kinesiskt bilmärke.

Jag lämnar tillbaka E-Niron i maj 2024 och har inte bestämt nästa bil. Är inte bråttom heller eftersom jag har kvar Bmw’n.
En beställning kan ske i december men det beror på priset och utrymmet på Volvo EX30. Problemet är att väljer jag en MY måste jag ta B96 eller BE.

Vad innebär det?