Vi som kör iPad istället för Mac

Jag ska försöka ta tag i att sluta använda min MacBook och istället använda min iPad Pro helt och hållet. Flera som kör så? Shiftscreen har jag hört ska vara najs

Har testat flera gånger men helt omöjligt och sjukt oeffektivt för min del.

4 gillningar

Det här är jag nyfiken på! Ni som gett upp försöken, vad får er att ge upp? Jag skulle gärna se specifika svar där ni kör fast och går tillbaka till datorn.

Själv använder jag min privata dator primärt till att redigera foton och nörda mig med linux-servrar odyl. Behöver typ Lightroom och en terminal, men har en ok MBP och ingen iPad Pro, så prislappen stoppar mig mentalt just nu :slightly_smiling_face:

Vad jag kan känna är jobbigast framöver är när man fotar och ska lägga in för att redigera, sen sedan spara ner och skicka över till min nas tex.

2 gillningar

@Marcus_Attefors vad är en prisvärd dock för en iPad Pro setup ?

Jag skulle nog kunna göra det.

Btw, hittade detta ställ som verkar helt awsome. Tyvärr ej kompatibelt med senaste iPad Pro.

https://store.kensington.com/products/studiodock™-ipad-docking-station?variant=32581540905009

Ute efter använda min monitor ;p

Hur ska det gå till? :slight_smile: Koppla in extern mus och tangentbord?

Inte en susning faktiskt, borde fungera med de flesta men tänk på att iPad Pro ser ut som ett dasslock på en extern skärm då upplösningen inte korrigeras så du får feta svarta ramar på båda sidorna av skärmen.

2 gillningar

Varför finns dom kanterna där? Riktigt sorgliga.

iPad vidhåller samma format som på paddan så anpassas inte till externa skärmen.

Någon borde sälja externa skärmar med samma format.

2 gillningar

Varför är det jobbig på iPad Pro?

Jag har gjort detta länge, upplever inga problem.

2 gillningar

Först vill jag poängtera att jag aldrig ens har övervägt att testa. Pga att allt blir så mycket krångligare med en iPad.
Konfigurera/underhålla nätverket.
Importera och redigera bilder i Lightroom eller Affinity Photo.
Hantera filer på NASen.

Kalla mig gärna gammeldags. Men jag vill ha en stationär dator och ett skrivbord att sitta vid. Samt ett trådat nätverk.

4 gillningar

Det är nog väldigt individuellt och vad man jobbar med men några exempel är:

Videoredigering blir för smått på 12,9" och som vi pratat om här inne så blir det inte så kul att koppla en iPad till en extern skärm med svarta sidor. Final Cut Pro lyser med sin frånvaro men Luma Fusion är riktigt bra men man saknar mycket saker. Det finns inte heller någon ordentlig filhanterare och allt tar lite längre tid att göra. Ofta får man ta omvägar för att göra saker som man kan göra på en gång på en Mac. Detta är bara ett axplock av saker men kontentan är att allt är lite omständigare och tar lite längre tid och ibland går vissa saker att inte göra alls.

2 gillningar

Jag klarar lätt av det vardagliga på min 11" iPad Pro. Surfa, konsumera media, läsa m.m.
När jag vill göra riktigt arbete så som att programmera (det går, men inte värt det) så gör jag det på min riktiga dator.

5 gillningar

Jag tycker du summerade det hela rätt bra faktiskt “det går, men inte värt det”

4 gillningar

Jag sa ju att man kan använda shiftscreen vilket ger fullskärm :slight_smile:

Jag bytte från MBP till iPad Pro som min privata dator för ett drygt år sen och det funkar kanon för mig. Det beror naturligtvis på vad man har för utse-case, finns ju inget egenvärde i att byta.

Jag gör inte mycket privat på min dator, och många saker är ju smidigare med dedikerade appar. Och det som tilltalar mig är ”hybriden”, ligg i sängen och kolla på en film, klicka in paddan i Magic Keyboard och skriv lite mejl eller pilla i ett Excel-ark, och så möjligheten att rita med penna såklart.

Men visst, jag har en MacBook på jobbet och jag ska villigt erkänna att filhantering är definitivt enklare i MacOS och jag är inte vän med Photoshop och Illustrator på iOS, men det är nog mer att jag inte orkar lära om eftersom workflow:et är så annorlunda mot vad jag har använt i 25 år.

1 gillning

Minneskort i dongel > valfri fotoapp > Files > app för att föra över till NASen. Blir det så? :thinking: