Vi som kör iPad istället för Mac

Tack för era svar! Intressant att läsa även om det mest får mig att känna att Macen kommer leva vidare här hemma.

Det var när jag såg nedan video som jag blev mer sugen på en iPad Pro. Kändes jäkligt trevligt att sitta bekvämt i soffan med en kaffe och redigera bilder istället för skrivbord/oskönt med datorn i knät någonstans.

Kanske helt enkelt ”behöver” båda :see_no_evil:

Personligen hanterar jag en del via Shortcuts också, blir av med en del manuellt arbete där och ökar smidigheten.

3 gillningar

Som tex? :slight_smile:

Några olika genvägar, väldigt enkla sådana men som man har rutin på att köra. T ex att kopiera raw-filer till en plats i iCloud, till sin NAS och en för att göra om foton till en viss storlek, ändra från HEIC till JPG och sedan spara dem på NAS.

1 gillning

Jag fasade ut macarna för några år sen till fördel för ipad pro, men det beror ju helt på vad man har för krav. Det finns ju inte mycket vinst i att försöka hitta klumpiga workarounds bara för att använda en ipad pro istället för en mac.

6 gillningar

Vad gör du då på din iPad Pro? :slight_smile:

Surfa/mail/chat/etc, jag håller inte på med fotoredigering eller liknande saker.
Har en speldator med så har inte helt ersatt dator med ipad, men finns inget behov av en mac längre.

Exakt så.

Önskemål
Kanske möjligheten att ändra upplösning.
Fri fönsterhantering som i mac OS, har dock blivit lite lite bättre i iPad OS.
Möjligheten att starta valfri mac OS app på en iPad, iom M1 processon.

1 gillning