Vi har testat en ”AirTag-kopia” för en hundring

Från sajten:
image

Även om den endast använder sig av bluetooth så räcker det gott och väl när det finns så många iPhones därute.

En bluetooth-spårare för ungefär 100 kronor från AliExpress kändes som en chansning som lika gärna kunde spårat ur. Men om vi släpper dåliga ordvitsar för en stund så visade sig chansningen vara riktigt lyckad.

Beställningen kom på ungefär en vecka i en ganska blek och intetsägande förpackning. En osmaklig logga med namnet Aiyato fanns skrivit över spåraren i ett typsnitt som liknar Comic Sans. Genom att dra ur en liten plastflik aktiverades enheten och vi kunde enkelt lägga in den i Hitta-appen på iPhone. Till skillnad från Apples AirTags så hade denna ett smidigt hål för nyckelringar vilket ledde till att den fick bli spårare för nyckelknippan.

Den döptes till bilnycklar och sedan var det klart och här hade recensionen lika gärna kunnat ta slut. För när ditt föremål väl har lagts in i Hitta-appen är det inte så mycket mer du behöver göra förens du faktiskt tappar bort ditt föremål. Genom Hitta-appen visas det på kartan där en iPhone senast kände av spåraren. Du kan ställa in om du ska få en notis om du lämnat kvar föremålet utan att det var meningen. Du kan exkludera platser som hemmet eller andra platser där du vanligtvis lämnar dina nycklar.

Du kan välja att få färdbeskrivning till den plats där föremålet ska vara och här är det inte lika avancerat som med Apples AirTags som har Ultra Wideband-teknik. Den tekniken gör att du kan hitta din AirTags inom en radie av centimeter medans med bluetooth-teknik blir det istället tiotals meter. Men det är åtminstone bättre än att vara helt utan ledtråd.

Du kan även spela upp ljud genom Aiyato för att lättare hitta den. I produktbeskrivningen (där spåraren kallas CozyLife dessutom) står det upp till 100 decibel men verkligheten tyckte något annat. När vi mätte så kom den upp i högst 87 decibel – om den låg med rätt sida uppåt. Om den råkat lägga sig nedåt mot tyg eller något annat ljudisolerande så tappade ljudnivån och landade på ungefär 65-70 decibel. Med en påminnelse om att dessa endast kostar lite drygt en hundring kunde vi dock förlåta den falska marknadsföringen. För just det här med att kunna spela en signal när vi inte hittar nycklarna en stressig morgon är värt mycket även om det bara piper i 65 decibel.

Så vad händer när du faktiskt tappar bort föremålet på riktigt? Det finns flera sätt att få tillbaka den när Aiyato är inlagd i Hitta-appen. För det första tar den hjälp av 1 miljard aktiva enheter därute som råkar gå förbi ditt föremål och känner av den. Då skickas plats tillbaka till ditt iCloud helt krypterat utan att varken du eller användaren som gick förbi avslöjas.

Ett litet test där jag la den i bilen för att se hur lång tid det skulle ta innan någon gick förbi och uppdaterade platsen åt mig:

Du kan även välja att placera föremålet i Förlorat Läge vilket gör att du får en notis direkt om någons Apple-enhet känner av den. Om du vågar och vill säkerställa att någon hjälper dig kan personen som går förbi få en notis om ditt förlorade föremål och din e-postadress eller ditt telefonnummer för att ta kontakt.

Batteriet som är en CR2032 byts enkelt ut genom att öppna upp spåraren. Enligt produktbeskrivningen ska den hålla i åtta till tolv månader men eftersom just den texten visat sig ha haft fel tidigare vågar vi inte vara så säkra på detta. Men efter en tids användning säger Hitta-appen att batteriet fortfarande är fullt åtminstone. Den beskrivs även klara vatten i upp till 30 minuter under en meters djup – även detta vågar vi inte lita på.

Recension: Item Locator Aiyato

Fördelar

  • Enkelt i Hitta-appen
  • Ett pipande ljud hjälper
  • Utbytbart batteri

Nackdelar

  • Produktbeskrivning opålitlig
  • Plastig och onödig logga

Detaljer

Färg: Vit eller svart

Batteri: CR2032 utbytbart (8-12 månaders batteritid)

Övrigt: Nyckelringshål, vattentålig 30 minuter i 1 meters djup

Pris: 108 kronor (4-pack 374 kronor)

Sammanfattning

Apple höjde nyligen deras AirTags till 450 kronor per styck eller 1 490 kronor för ett 4-pack. Om du känner att dessa priser är lite för saftiga och att Ultra Wideband-tekniken kan kvitta så erbjuder Aiyato mycket för lite pengar. Tack vare att Apple öppnat dörrarna till Hitta-nätverket så får du en pålitlig och trygg app till den dessutom. Från 250 kronor och uppåt kan du ju även hitta motsvarande bluetooth-spårare hos vissa svenska återförsäljare om du vill slippa AliExpress. Aiyatos spårare har åtminstone säkrat sin plats i min nyckelknippa tills vidare om inget oväntat händer som gör att jag får justera den här recensionen.

Betyg: 3 / 5

3 gillningar

Hade inte rubriken ”vi har testat…” varit lite mer korrekt om du åtminstone hade simulerat att nycklarna var borttappade? Nu säger ju artikeln ingenting om produkten verkligen fungerar eller inte.

Tanken slog mig men finns tusentals tester på Youtube där folk medvetet tappar bort deras AirTags så tänkte att det kanske vore överflödigt.
Det är ju alla iPhones och Apple-enheter i omlopp som gör att du får en position vart den befinner sig och inte spåraren.

Men jag gör ett test lite senare och uppdaterar recensionen .

4 gillningar

bra pris !!! de där blir nog o köpa :relaxed:

1 gillning

Nu har jag uppdaterat recensionen med en liten kort videosnutt på hur lång tid det tog innan någon gick förbi den när den låg i min bil :grin:

3 gillningar

verkar funka ! blir ett köp

1 gillning

e detta airtag dödaren .. varför ska man köpa org för ?

Haha nej det är det väl inte.
AirTags har ju Ultra Wideband som gör att du kan hitta ditt borttappade föremål med mycket bättre precision.
Men om det räcker med en precision på +10 meter och att det går att spela upp pipande ljud för att hitta så är det väl det på sätt och vis. :sweat_smile:

Ja, varför skall man köpa någon märkesvara över huvud taget, när man kan köpa billiga kopior som är "lika" bra?

Knappast det viktigaste i testet men jag tycker verkligen inte det ser ut som Comic Sans på din bild utan mer som Papyrus (gratisfonten James Cameron använde i Avatar-loggan).

precis !! lite finslipning på kopierna bara så hoppas ja ingen köper airtag igen , ja har 6 st , bilen cyklarna , båten , ett par väskor så för mig tror ja inte de blir nå mera airtag , utan dessa fyller nog sin funktion som ja behöver ! sjukt dyrt med airtag bläää :laughing::relaxed::clap:t2:

Jag tänker mer att den du nu köper, inte hade existerat om inte Apple tagit fram sin AirTag.

sant , fast de fanns andra märken innan airtagen kom , de som gör denna så bra är ju att den går in i hitta och de ju några fler enheter som hjälper till att leta efter den borttappade saken än tex om man har tile

Precis. Apple har utvecklat.

Mycket bra test. Finns det ngn länk till den testade produkten på A-Express?

1 gillning

Bara att klicka på priset i recensionen ovan men här är länken igen:

https://a.aliexpress.com/_mqQ8RtG

1 gillning

Tackar ödmjukast :innocent:

1 gillning

Finns på amazon också, om man föredrar den ”kranen”:wink:
Kan dock inte garantera att det är samma :man_shrugging:t2:

Bluetooth-spårare nyckelhittare och artikellokalisering fungerar med Apple Find My (endast iOS), för nyckelväskor och mer, utbytbart batteri https://www.amazon.se/dp/B0BTXVLSMM?ref_=cm_sw_r_apin_dp_APBYV483JRYRT71Y36EX

3 gillningar

Bra detektivarbete :clap:
Hade jag missat helt.

1 gillning

-> Aiyato (minst två ställen)

1 gillning