Vi har köpt hus! Vad bör vi göra nu?!

Aqara hubben har homekit. Jag kör android själv just nu, men tänkte byta nära nya iphone kommer. Tjejen kör iphone och vi har en ipad hemma också.

Ah! Då skulle jag köra Hue för lampor och IKEAs rullgardiner!

1 gillning

Har förstått det också! Meckigt med så många olika lösningar. Varför kan de inte bara släppa en standard som fungerar på båda :frowning:

Tack! Ska kolla mer på IKEAs rullgraderinger och spara pengar till HUE lampor :rofl:
Aqara har ju en curtains mover också som verkar fungera i homekit. Köpa sånna till alla rum borde ju vara rätt bra, då kan man byta gardiner efter vad man känner…

Japp! Har faktiskt aldrig hört talas om den, har du länk?

1 gillning

https://www.lazada.co.th/products/aqara-intelligent-curtain-motor-mihome-aqara-homekit-app-i261778361-s402945201.html?spm=a2o4m.searchlist.list.3.31ad5ac2QmTSZB&search=1

Hoppas det fungerar!

1 gillning

Ännu bättre! :slight_smile:

1 gillning

Blir bara “meckigt” (men också enklare) om man endast har HomeKit-stöd. :wink:
Själv skulle jag satsa på någon hubb som har stöd för för flera protokoll så man inte är låst till ett (HomeKit).

En Homey t.ex. (Gör den till din Homey | Homey) så kan du använda typ allt, Z-Wave, Zigbee, Bluetooth, IR, 433MHz, 868MHz.

Men det är ett val man får göra och leva med. :slight_smile:

Du kan få in allting i HomeKit med HomeyKit. Så täcker allt. :wink:

1 gillning

Här är vad jag föredrar
Lampor- hue
Gardiner - Ikea
Musik - sonos/Ikea/Homepod
Sensorer (rörelse, vatten, lux, temp) - xiaomi (Aqara, Mijia)
Kameror - Netatmo, somfy
Brandvarnare - netatmo, xiaomi honywell,
Radiatorvridare - netatmo

3 gillningar

Grymt ska kolla upp det mer! Tack för hjälpen!

1 gillning

Kanon! Lampor Hue alltså? Inte Xiaomi? Eller Yeelight?

Nä Hue är det du skall ha!

1 gillning

Du har det lite enklare där i asien och kan likväl köra på annat än Hue. Utbudet är ju inga problem för dig, bara hoppa in på Lazada och shoppa så har du grejerna dagen efter. :wink:

1 gillning

Ingen aning hur du skall göra med tekniken men däremot ser jag fram emot fler foton, gärna utifrån också!

Hur fungerar det som svensk att köpa hus i Thailand, har hört att det tidigare var omöjligt att faktiskt äga ett hus/sommarstuga i Thailand utan att man fick deläga med en thailändsk medborgare men att det så fall rörde sig om tidsbegränsat avtal.

Kameror - Eufy

1 gillning

USB-uttag vet jag inte. Nätverksuttag är det kritiska. Tycker jag. Och finns inte det är det nog värt alla pengar man har råd med att dra till varje rum innan man flyttar in.

1 gillning

Flera foton kommer! Ska ta med kameran nästa gång och filma lite tänkte jag.

Stämmer ungefär som du säger. Jag får inte äga mark här i Thailand så det står på tjejen, däremot får jag “äga” huset med t.ex. 30 år arrendering (går att få 30+30 dessutom). Vi delar upp det så hon äger marken, jag äger huset. Så ingen av oss kan sälja eller kasta ut någon om det nu skulle ske. :thinking:

Det är lite speciellt självklart men jag känner mig hemma här efter 4 år och känner mig trygg med att investera för oss själva samt framtida familjen.

IMG_20200627_154726

Wifey framför glasdörren som är entré. Tänker bygga om det så det inte är skjutdörrar, vi vill ha en ordentlig dörr istället.

IMG_20200627_154740 IMG_20200627_154808 !

7 gillningar

Håller med! Nätverksnisse får sätta igång med planeringen och se till att det blir gjort!

Riktigt fint!

Hur är området generellt, det jag tänkt på när jag varit i (På?) Phuket är hur nya lyxiga nybyggda hus kan stå precis bredvid slumhus (Så är det visserligen i EUs huvudstad Bryssel också så det kanske är mer ett svenskt perspektiv att det inte är så)

1 gillning

Hue är bra som många skriver men det bästa i min lilla värld är att styra armaturer istället för ljuskälla. Mest för att få till det med brytare osv. Men smaken är olika :slightly_smiling_face:

2 gillningar