Vi har köpt hus! Vad bör vi göra nu?!

Redan på listan! Behöver gardiner över allt. Aqara har dera curtions adapter. Alternativt Ikeas gardiner. Vet inte vad som är bäst där?

1 gillning

Pissoar på bottenvåningen. Måste övertala frun att installera en i “gaming rummet” aka kontoret också!

Nu ser jag! Tänkte mig en lång i rostfritt hahaha :face_with_hand_over_mouth::hugs: Vanligt med bidé också kanske? Minns att det var väldigt lätt att få stop i toan där :confounded:

Kameror såklart, ett gäng!

1 gillning

Här dom sköna också och sätter eluttagen 1 meter upp på väggen. :unamused:
Vill flytta ner dom allt eftersom!

5-6 ACs. Ser inga på bilderna.

1 gillning

“Bum gun” till alla toaletter. Bästa uppfinningen någonsin! Finns tydligen inbyggda sånna från Xiaomi som man kan styra med app när man vill rengöra lite extra!
Ja, många har problem med avloppen här, vi ska tydligen vara okej så man kan slänga papper i toaletten, men är nog bäst att vara lite försiktig. :neutral_face:

ACs måste vi köpa till. Det ingår inte. Tanken är 1 AC i taket på vardagsrummet som är infälld där. 1 AC i sovrum och 1 AC till Walk in closet och toalett på 2a våningen. 1 var i de 2 rummen på tredje våningen. Vill inte ens tänka på vad elräkningen landar på om man driver runt alla samtidigt! :frowning:

Har 1 Xiaomi 360 kamera som vi använder nu. Får bli några till samt någon utomhus kamera! Har du några tips?

Låter bra, brukar alltid köra på Mitsubishi-ACs i mina hus i Thailand. Men finns ju många tillverkare. :slight_smile:

Utbudet är gigantiskt, du får tänka igenom vad för lösning du önskar för lagringen, hemma lokalt eller hos någon i molnet. Jag kör med lokal lagring (Synology NAS) och sen backup till molnet för övervakningskamerorna. Sen använder jag Ring för övrigt och med dess molnlagring.

1 gillning

Vackert! Du har hus här alltså? Vart då? Skulle gärna hitta några “smarta” acs om det finns som man kan styra.

Lär finnas smarta sådana från flera tillverkare. :slight_smile: Senast jag var tvungen att köpa en ny enhet var för tre år sen men då var jag inte ute efter något smart. :wink:

Ett på Phuket, ett i Bangkok (Lumlukka) och ett i Sikhio.

1 gillning

Måste undersöka mer, men bör finnas! :slight_smile:

Kul! Burkar åka lite wakeboard i närheten av Lumlukka!
Hur kommer det sig att du har 3 hus här?

1 gillning

Har familj där, första två köptes färdigbyggda, Phuket sen Bangkok och senaste i Sikhio där mark köptes och vi bygger ett enklare sommarställe där själva med lite odlingsmark och så. Luften och atmosfären i Sikhio är helt fantastisk, som en lagom svensk sommar, varmt på dagarna och svalt på nätterna, behövs inte ens AC. :slight_smile:

Underbart!

Sikhio var väl i närheten där det var militären som gick loss med gevär tidigare i år? En vän till oss har familj där. Har inte varit själv men ser riktigt fint ut!

Vårt hus är 10 minuter från Suvarnabumi så perfekt får vänner som kommer över. De bygger ut Skytrain osv mot det så hoppas det hjälper i längden!

1 gillning

Kan nog stämma, det ligger en militärbas där. :slight_smile:

1 gillning

@Marcus_Attefors @Thor - Vad ska vi köpa för att få ett smidigt automatiserat hem? Aqara hub är inköpt. Vi vill lägga till allt från garderiner till kaffekokare. Lampor tänkte vi byta ut överallt. Vad ska man tänka på?

Homekit?

Har ni bara Apple och alltid bara kommer ha Apple-enheter så är det nog HomeKit. Man får förstå begränsningarna med det och får verkligen tänka efter när man köper smarta saker och får lära sig att allt inte har stöd för det.