Vi har köpt hus! Vad bör vi göra nu?!

Tjusigt värre, gratulationer :slightly_smiling_face:

1 gillning

Tack så mycket!

På Phuket finns det massor av sånt. Precis som det gör här i Bangkok. Området bakom vårt hus är tomt, med grönt och vatten, så massor med ormar och äckel :joy: De tror att marken kommer köpas och byggas hus, men när eller hur länge det tar vet de inte. Annars så byggs det flera hus inom vårt område. Det är en gate community. Kommer bli 12 hus till och en stor park för lekplats och hundar. Vi valde här för att ha nära till internationella skolor, flygplatsen, golfbanar (säg inte det till tjejen) samt att de bygger ut skytrain systemet i närheten så är relativt enkelt att ta sig i in till jobbet för oss båda, fast vi behöver bil nu, vilket vi inte behövde när vi bodde mitt i Bangkok.

Hur löser du det med ekonomin? Jobbar du på nått bolag i Sverige eller driver du nått från Thailand?

Tusen tack! Tack för input angående Hue också! Blir lite att klura på! Är inte helt enkelt med allting och vill inte köpa på oss massor av saker för att se inse att vi vill ändra! :slight_smile:

2 gillningar

Tjejen löser det! Är hemmaman! :wink:

Skämt å sido - jag jobbar åt ett svenskt bolag här i Bangkok. :slight_smile:

2 gillningar

Ah nice!

1 gillning

När det gäller larm får man väl kolla vad området kräver och hur den gated community fungerar istället för att köpa en massa saker direkt. Nu utgår jag från hur jag har det i Sverige. Det larm jag valde var utan tvekan med åtgärd och vaktbolag har nyckel till huset. Händer något så åker inte jag hem oavsett var jag är utan det betalar man bolaget för. Man kan stanna på semester och bolaget fixar med ev fönster mm och säkrar huset. Även överfallslarm är inte att föringa samt brandlarm och vatten med automatisk avstängning. Men hur det ser ut i Thailand har jag ingen aning om tyvärr :slightly_smiling_face:

1 gillning

Vilket fantastiskt fint hus - kul med bilderna också!

Håller också på och bygger hus så ska försöka dela med mig av lite hur jag tänkte. Dock är ju redan väggarna på plats så saker som massor av eluttag, nätverksuttag, tomrör i överflöd mm är ju lite sent men det har du säkert redan tänkt på :slight_smile:

Här kommer lite tips utan någon logisk sortering:

  • Smart hem: Välj ett system som är öppet och med komponenter som kan integreras i olika system om du vill byta. Jag kör Home Assistant, älskar flexibiliteten men lite tekniskt meckigt att komma igång.
  • Larm är riktigt skönt att ha. En del säger att det inte minskar risken för inbrott, jag tror det gör det och tror garanterat att det minskar tiden som buset är i huset om en sirén brölar högljutt samtidigt som man ställt in så varenda lampa i huset blinkar i otakt både inne och ute. Framförallt en trygg känsla när man är borta att veta att huset är orört när man kommer hem. Mitt tips är Ajax, du slipper månadskostnad men får ett extremt kompetent, prisvärt och snyggt larm.
  • Sätt upp lite kameror ute och inne, skönt att veta när du är borta om larmet går vad anledningen är. Eller att kunna se om rutorna klarade senast stormen tex.
  • Se tilla att kunna styra kyla/värme remote. Smart när man är bortrest att kunna aktivera när man är på väg hem.
  • Välj markbetong/stämpelbetong till uppfarten (om du har någon), snyggt och skönt att slippa rensa ogräs mellan plattor :slight_smile:
  • Stoppa in “smarta puckar” bakom brytare och dimmers, då kan du ha vanliga lampor och ändå dimma, schemalägga osv via app och smarta hemmet
  • Om det inte är försent, se till att få eluttag på utsidan runt huset för robotgräsklippare mm. Kan du få tomrör nedgrävda för framtida eldragning till pool, uterum, belysning osv underlättar det väldigt mycket senare.
  • Ett litet men smart tips är att stoppa in en smart termometer i kylen och frysen. Att få en notis när man glömt stänga kylen/frysen är guld värt. Räddat mig flera gånger redan.
  • Plantera buskar/träd för att slippa insyn (om du bryr dig om sånt) tidigt, tar ju lite tid innan dom växer till sig.
  • Ja, och så njut av ditt fina hus så klart :slight_smile:
5 gillningar

Håller med dig om att styra armaturer istället för ljuskällor är att föredra om man har möjligheten
Bra lista :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Tusen tack för input! Riktigt smarta saker och vi tar med oss av flera punkter!
Gratulerar till ditt hus också, hoppas bygget går bra! Dela gärna med dig om dina erfarenheter och tankar allt eftersom. :slight_smile:

1 gillning

Jag kom på en sak, men det har du kanske bättre kolla på än vad jag har.

Jag och en polare kollade på att köpa ett hus tillsammans i Thailand. Huset vi kollade på var perfekt på alla sätt och inom budget. Underhållsplanen såg rimlig ut och ingick i vad vi räknade med som kostnad.

Sedan började jag kolla runt lite vad underhållskostnaderna var på riktigt. Det visade sig vara skyhögt över vad mäklaren uppger både i papper och muntligt. Nu låg det här huset nära kusten och de kan ju ha förbättrat både byggteknik och kringtjänster (el, vatten, avlopp, etc) sedan dess. Jag backade ur köpet. Min tanke med detta inlägg är nog att säga - avsett lite mer för underhåll än vad man kanske tänker på.

1 gillning

Jag kör alla lampor med Hue, men det är för att alternativet här hemma i Sverige är IKEAs lampor och de gillar jag inte alls.
Yeelight börjar dyka upp mer här men inget jag hunnit testa

Intressant. Vilken lösning har du då för alla brytare på väggar mm. Är de offlimits och har ersatts med ljuskällor eller bytt ut armaturer med?

Håller inte med om att styra armaturen. För stor begränsning. Styr du ledlampan separat kan du välja betydligt fler scenarier med färger etc. Jag hade isf kört bägge. Både lampan och en huebrytare på väggen

1 gillning

Vad är poängen med att armaturen istället för ljuskällan? Vinner man nått? Förutom att folk är på pillar på brytarna. =)

1 gillning

Det är väl en stor fördel att alla kan tända och släcka med de vanliga brytarna. Men det är klart man kan ju plombera dem och sätta Hue brytare bredvid på väggen. Nu var det ett tag sedan jag kollade in Hue till mitt vardagsrum men med 28 ljuskällor och mycket går på automatik så lade jag ned projektet då. Det kanske finns brytare som ersätter de vanliga på väggen. Tejp när man har gäster är ju ingen hit :wink:

Okej, intressant så tex en tak armatur med säg 4 ljuskällor så vill du kunna styra dem individuellt?

Du sätter scenarion såklart. Hittar ett ”mood” som passar och sparar ner. Sen har du lite olika förinställda. Och givetvis skapar du en grupp med alla fyra för att släcka alla samtidigt. Vet inte om det funkar på Android men i HomeKit gör det.

1 gillning

Finns även puckar att sätta bakom så den befintliga väggbrytaren blir smart.

1 gillning

Bra tips! Ska läsa på lite mer om det också! Vill ha allting så smidigt som möjligt i hela huset.

1 gillning