Vi bygger eget hemlarm med Ajax

@Erik har helt rätt, har man inga kameror så är det annorlunda. Verisure har ju trycklarm och verifieras det så skickas väktare. Sector om de ser på kameran så skickar de väktare

Du behöver inte bli arg, och alla är vi olika
Men personligen vill jag inte skicka granne/bror/syster/föräldrar till mitt hus under pågående brott

Jag är inte arg, undrade bara vad du trodde att jag skulle göra. :slight_smile:

Varför ska man skicka dom under pågående brott? Du frågade ju om att återställa huset? Om jag märker något på mina kameror ringer jag Polisen, precis som larmbolaget, dock utan att ha dom som en mellanhand…

1 gillning

Precis. :slight_smile:
Är det ett pågående inbrott ringer man självklart 112.
Sätta upp pappskivor kan min 82-åriga granne göra. :rofl:

1 gillning

Råkade faktiskt ut för det för ett par veckor sedan, fick följande SMS:

“Vi har mottagit inbrottslarm och har väktare på väg till X. Återkom till oss om du vet orsak, annars återkopplar vi dig efter väktarens kontroll. Iakttag försiktighet om någon i familjen är på väg hem. 020724365, från utlandet +4613317700 Mvh Verisure”

De hade då ringt både mig och sambon utan att få svar. När min sambo ringde upp började de yra om att de skulle debitera för väktarutryckningen om larmet visade sig bero på någon vi känner (otroligt luddigt). Väktarutryckningen avstyrdes och mitt redan sargade förtroende för Verisure fick sig ytterligare en törn. Pajasföretag.

Okej, har inte Verisure fria utryckningar?

Stackars granne :slightly_smiling_face:

Verkar som att man har det i marknadsföringen, men i praktiken gör Verisure förmodligen allt för att slippa skicka ut någon.

Så är det såklart för alla dessa företag, det kostar ju pengar.

“I det här fallet kopplar vi upp oss på ärendet efter 33 sekunder men vi mottar bilder som inte visar tecken på rörelse, säger Anders Boger.”

Man mottar alltså inte bilder förrän efter man är uppkopplad, självklart är inte eventuell inbrottstjuv kvar på samma plats efter 33 sekunder…

Om din granne bett dig täcka för ett trasigt fönster, hade du tyckt synd om dig själv då?

Tänker bara att det gäller att de där inte trycks av vid fel tillfälle…

Det är kanske inte så enkelt. Det handlar om att säkra ett hus efter en brottsplatsundersökning. Naturligtvis hjälps grannar åt även i mitt område men den man i sådana fall ringer får inte vara borta. Två grannar eller fler kan ju ha ett avtal att hjälpa varandra. Men jag vill inte ringa runt i semestertider mitt i natten och jaga på om jag fick inbrott

Dessa är välskrivna och så är det upp till var och en att bilda en uppfattning

https://www.larmkollen.se/a/hemlarm-utan-abonnemang/

Och du svarade att du ringde någon. Så länge alla är införstådda med vad det innebär så är det upp till var och en :slightly_smiling_face:

Ja, brevduva lär funka rätt dåligt. :slight_smile:

Hur dålig grannsämja har ni där du bor? Det är väl inte värre än att Polisen meddelar dig var tjuvarna gått in och du säger till grannen att sätta för det/de ställena?

Vi har väldigt bra grannsamverkan men JAG vill inte belasta mina grannar med detta :slightly_smiling_face:

Hur ofta har ni haft inbrott egentligen? :wink:

Inte personligen men känner flera som haft det tyvärr

1 gillning