Vi bygger eget hemlarm med Ajax

Jag har inte Sector Alarm utan Verisure

Borde vara samma för dem att ser de på kameran så agerar de därefter. Har man inte kamera så måste de få det bekräftat och då blir det nog annat

Ja jag hoppas verkligen de ger oss det utlovade HomeKit-stödet. Hade underlättat enormt att kunnakoppla befintliga kameror, sensorer och annat skoj :slight_smile:

Och behöver tjata på att de skall komma.
Det brann utanför mitt jobb i ett elskåp, kraftig brand med rök och lågor. Fick tjata på 112 att skicka räddningstjänsten. Har man kamera kopplat till larmcentral så är de känsliga och det finns möjlighet att det går fortare

Nja sanning med modifikation

Hittade att vid brand och mer än en dekare går så skickas räddningstjänsten direkt

Screenshot_20200906-171338_Chrome

Har 2 deckare larmat då är ju huset nerbrunnet redan. Stor nytta. :laughing:

Svar nej, de agerar

Nja sedan tillkommer kamera

Vad är din största anledning till larm oavsett typ?

Vansinnigt!
Tänk om man råkat ut för något och inte kan svara? Brandlarmet gick men kunden svarade inte så vi struntade idet :roll_eyes:

Men detta stämmer inte

Primärt: Att skrämma bort eventuella bovar, dom tar ett hus som inte är larmat istället för mitt.
Sekundärt: Skalskydd för att se till att ha koll så att allt är som det ska, stängt, det inte brinner, någon krossar en ruta.

Och om du är på semester och du får inbrott
Hur agerar du då med återställa huset

Ringer tiggaren utanför ICA som sitter på en hel del papp som kan tejpas upp.

Vad tror du? Ringer en granne/bror/syster/föräldrar.

1 gillning

Brandlarm är en sak, om de kan se rök eller kan identifera att det faktiskt brinner ringer de ju brandkåren.

Det jag syftar på ovan är inbrottslarm - så står här i villkoren.

“Vid larm endast från styrkontakt (dörrdetektor inpassering/utpassering), där inbrott inte har kunnat verifierats, ringer vi till, av dig, angivet telefonnummer för platsen. Vid uteblivet svar skickas SMS till dig och/eller övriga kontaktpersoner. Därefter avslutas ärendet. Ingen väktarutryckning sker.”

https://www.verisure.se/download/18.538c0274168e5e967efe592/1552466164860/Tjänstevillkor%20Inbrottslarm%202019-1.pdf

Gissar att man med verifierat menar att de kan se något på kamerorna? Någonstans på något sätt kan jag ändå förstå detta.

Problemet med kamerorna är ju att de tar 3 stillbilder och sedan inget mer. (Verisures system då pratar vi om igen)

Nä det är ju inte jämförbart med vad man själv kan installera och ha kontroll över.

Det räcker väl? Hade jag varit tjuven så hade jag slitit ner kameran från väggen efter att blivit filmad. Tror inte inkräktaren står och poserar framför kameran någon längre stund. Sen kör de väl oftast med mask idag ändå tyvärr. Se undrar jag om inte larmcentralen kan ge kommando till kameran att ta mer bilder om det behövs, det vore ju rimligt då de kan se bilderna direkt efter de är tagna.