Vi bygger eget hemlarm med Ajax

Trött på höga månadskostnader på hemlarmet och vill ta saken i egna händer istället? Vi har testat Ajax hemlarm där vi själva bygger vårt larm.

1 gillning

Har ni tagit hjälp av rengöringsmedel, fotbollslaget från Amsterdam eller den grekiska hjälten?

jcjeb

2 gillningar

Intressant och bra recension men saknar vad man gör avkall på att inte vara ansluten till larmcentral. Tex om du är på semester och larmet går, inte skickar man grannar eller släktingar att reda upp efter tjuvarna.

Det är väl just det man gör avkall på, all form av automatisk utryckning av polis/brandkår/väktare. Om man inte är hemma och brandlarmet går eller om någon gör inbrott så tjuter det direkt i ens telefon. Man ser då om det är brand eller inbrott och kan då snabbt själv ringa och anmäla.

Nu är det ju inte så att Verisure och gänget är så bra på att komma ut heller - om larmet går och du INTE svarar i telefon så skickar de ingen väktare - detta står djupt in i de allmänna villkoren.

Är det pass? Åker de inte ut om man inte svarar i telefonen? Kan man lägga till fler personer som kontaktpersoner iaf? Tänker om hela familjen sitter på ett flyg och ett inbrott görs?

Man ringer 112?

Det kan man göra absolut!

1 gillning

Men om ingen svarar skiter de helt i det? Även om man har kopplade kameror och de ser pågående brott etc?

Yep, går att läsa klart och tydligt, motringning görs.
https://www.securitashome.se/nar-larmet-gar.html

Åker väl någon med lokalbuss ut om inget svar.

Kan gå rätt långsamt där också - vi hade inbrott på jobbet några gånger, någon gång kom polisen när larmbolaget hade tejpat upp papp på fönstret och var redo att lämna, en annan gång drog de dit så snabbt att de tog dem på bar gärning (tömde pepparsprej i ansiktet på dem - helt jävla galna)

2 gillningar

Om det är kameror och de ser brott tänker jag att de agerar men så genom att skicka ditt polisen - det är inte väktarnas jobb att haffa folk.

Så är det såklart. Går inte att försäkra sig om nånting egentligen.

Nej det är jag med på, lät bara som att de ignorerade att agera helt om man inte svarade.

När bolaget spenderat tid att ringa 3-4 personer man uppgett så spelar det nog ingen roll om dom åker ut eller inte.

Syftet är ju framförallt att tejpa upp papp för fönstret så det inte blir extra skador.

2 gillningar

Sant!

Kul att ni testade Ajax, har kört det i två år och det är en sådan där produkt som man “känner” lite extra för. Snygga prylar, snygga appar och fungerar väldigt bra. Jag har haft ett falsklarm, det var förra årets varmaste dag när vi hängt en ballong precis framför PIR:en, i övrigt hur stabilt som helst.

Nu har jag inte kameror inkopplade men du kan koppla in i princip alla kameror som finns så länge de stödjer RTSP vilket majoriteten gör.

Saknar lite integration till ett smart lås (ryktas komma) och Zigbee-stöd, dock finns det en komponent till Home Assistant som gör att man iaf kan läsa larmets status. Jag använder det till att blinka och tända alla lampor om larmet går samt släcka hela nedervåningen när jag aktiverar larmet vid läggdags. Nästa steg blir att få Sonosen att spela upp något skränigt högt tjut för att ackompanjera sirénen vid inbrott :smiley:

1 gillning

Nja det där är inte direkt sant

Screenshot_20200906-154552_Chrome