Valve visar upp tre nya Steam-prylar: handkontroll, kompakt PC och VR-headset
Valve tar ett rejält kliv in i hårdvarans värld och presenterar tre nya produkter som bygger ut Steam-ekosystemet: en helt ny handkontroll, en kompakt spel-PC och ett fristående VR-headset.
Handkontroll
Den nya Steam-kontrollen satsar på magnetiska tumspakar, styrplattor, gyro och greppknappar. Den påminner om ett mellanting mellan gamla Steam Controller och moderna pro-gamepads, men med Valves fokus på PC-flexibilitet. Batteritiden uppges vara omkring 35 timmar.
Steam Machine – Valves nya mini-dator
Den nya datorn är en liten kubformad PC byggd för vardagsrummet. Den kör Linux-baserade SteamOS, klarar 4K/60 fps och fungerar som en vanlig dator med möjlighet att installera valfri mjukvara. Tanken är att göra PC-spel mer konsollikt och därmed mer vardagsrumsvänligt.
Lansering sker i början av 2026.
Steam Frame – fristående VR och PC-strömning
Steam Frame är Valves nya VR-headset och fungerar både som en fristående enhet och ett PC-VR-headset via streaming. Headsetet har hög upplösning per öga och en inbyggd Arm-processor som även kan köra traditionella Steam-spel lokalt, inte bara VR-titlar.
Även Steam Frame släpps under första delen av 2026.
Ett tydligt steg mot ett komplett ekosystem
Med tre nya produkter på väg försöker Valve skapa ett helhetsgrepp kring hur vi spelar: från vardagsrummet till VR och allt däremellan. Frågetecknen som återstår är pris och exakt lanseringsdatum – men ambitionen är tydlig.
Vår analys
Sakta men säkert går vi från en konsolkrig till en kamp om en hybrid mellan spel lokalt och spel via molnet. Det är framförallt Microsoft som förflyttat sig från att försöka ge Sony och Nintendo en match med Xbox-konsoller till att gå in på Steams territorier med Xbox i molnet samt den kommande konsolhybriden som är nästa Xbox. Detta ser ut att vara ett tidigt motdrag från Valve och Steam.
En ny läcka visar att Valves kommande Steam Machine kan bli dyrare än många hoppats. Tjeckiska återförsäljare har listat två modeller med preliminära priser som omräknat landar runt 8 700 kronor för 512 GB och cirka 9 800 kronor för 2 TB.
Context (I am Czech)
The product page doesn’t display a public price yet, but checking the source code reveals it: pic.twitter.com/1NVSC6jwdK
Priserna inkluderar troligtvis tjeckiska avgifter och skatter. Det finns flera förklaringar till att priset känns högre än väntat. Steam Machine är i praktiken en kompakt speldator, och dyrare komponenter till följd av fortsatt press på GPU och minne under AI-boomen lär spela in.
Valve har även sagt att den inte ska säljas med förlust, till skillnad från hur det brukar vara för klassiska spelkonsoler under den initiala försäljningen. Men priserna är än så länge endast preliminära och inte Valves officiella, och vi kan fortfarande bli positivt överraskade.
Valve har tidigare sagt att deras nya Steam Machine ska släppas tidigt under 2026. Och nu kommer en extra bekräftelse från AMD, alltså företaget som gör själva chippet i maskinen.
Under ett ekonomisamtal ska AMD:s vd Lisa Su ha sagt att Valve fortfarande är på rätt spår och att Steam Machine ska börja skeppas tidigt i år.
Det betyder inte att vi har ett exakt datum, men det låter som att den borde dyka upp innan sommaren, även om den kanske inte hinner komma redan under årets första kvartal.
Steam Machine är tänkt som en kompakt spelmaskin som kör SteamOS. Tanken är att den ska kännas mer som en konsol, fast med hela ditt Steam-bibliotek. Den använder ett AMD-chip där CPU och GPU sitter ihop, baserat på Zen 4 och RDNA 3. Prestandan sägs ligga ungefär i nivå med ett RX 7600, vilket i praktiken betyder att den borde vara riktigt trevlig för 1080p-spel.
Valve säger också att den ska klara 4K, men då med hjälp av uppskalning via FSR, snarare än att allt körs i äkta 4K hela tiden.
Valve bromsar sina planer på ny Steam-hårdvara. I ett nytt inlägg meddelar företaget att information om pris och lansering skjuts på framtiden, trots att priser och lanseringsdatum för Steam Machine, Steam Controller och Steam Frame redan skulle varit presenterade vid det här laget.
Målet är fortfarande att allt skall vara klart första halvåret nu i år men minnespriserna behöver stabiliseras först enligt Valve.
Anledningen stavas så klart minnespriser – både priset på ramminne och lagringsenheter har gått i taket på grund av AI-boomen. Tidigare kunde en lagom mängd ramminne kosta några hundralappar medan det nu handlar om tusentals kronor för exempelvis 16 GB DDR5-minne.
Ang SteamOS så är det fågånger jag startarupp ett OS och säger för mig själv inom 5-10minuter: Ojdå.
Och då menar jag Ojdå på ett bra sätt. SteamOS är allt som behövs för hemma användaren och Gamers. Jag tror faktiskt Google tittar på sitt ChromeOS och kommande AndroidOS och behöver tänka om lite.
Tänker lite ”hur svårt kan det vara” att göra ett stabilt otroligt nerskalat OS med internet, .doc .pdf läsare och för spel. behövs inte mycket mer i hemmet.
Skala ner någon linux. Win, Mac eller liknade bara det mest vikta att kom åt.
Om ps5 hade haft webbläsare skulle grabben kunna göra en del läxor på den.
Varje gång jag startar min PC och ser Windows i all sin glans bara för att starta antingen Steam, BattleNet eller Epic Game Launcher så tänker jag – varför behöver jag se någonting annat än de tre ikonerna?
Jag tror att optimerade Linux-distar nog ändå är framtiden – tex SteamOS.
Håller helt med. Windows skulle må bra av ett “light mode” för gaming. Jag vet det har pratats om det från Microsoft håll men nu var det ett tag sedan jag hörde något om det.
Linux distar hur bra de än är för oss nördar så är folk rädda för dem. Och jag håller med. tittar man på vilken linux dist som helst så är de inte redo för svensson hemma användaren. Företagen håller sig borta från Linux på client sidan för Enterprise managment är svårt och och Microsoft är RIKTIGT bra på sådant. Idag använder administratörer på kontor 99% killgissar jag Web applicationer. De startar en Windows 11 enterprise för att sedan starta en webläsare och sitta med den. Det hade fungerat för dem att starta en billigdator med ett högfunktionelt OS → SteamMachine m steamOS. Eller ToM en DeX session från deras mobiltelefon.
Microsoft är inte dumma så de har sett detta problem. Nuförtiden betalar man väl inte för windows11 på enterprise sidan om man har avtal med microsoft för Azure, o365 etcetc?. Jag kan inte licens grejen.
Känner att jag kan orera i dagar om detta men det jag vill säga - Jag ser fram emot SteamMachine väldigt mycket
Det har ju visat sig vara väldigt svårt för Microsoft att komma runt sitt vanliga Windows – de har ju försökt i olika fomer, gärna med annan hårdvara (ARM) etc. Men det faller väl på att de inte riktigt har fokus på det hela – utan allt handlar om att sälja 360-licenser.
Frågan är hur det bli med kommande Xbox ryktades vara någon form hybrid. De förrsökte ju med de handhållna Windows Xbox-enheterna men det verkar ha gått så där faktiskt.