Jag vet faktiskt inte. Men om jag rest mycket hade jag nog testat detta
Jag betalar det mesta med kreditkort men som flera andra här är jag noga med att nolla korten och betala allt varje månad.
Har ett Preem Mastercard som ger rabatt på drivmedel och köp på deras stationer samt 0,5% bonus på övrig köp. Funkar dock inte med Apple Pay så jag använder det inte så mycket utan mest för de få tillfällen man behöver tanka.
Till vardags använder jag Swedbank Mastercard Guld som ger 0,4% bonus och fungerar med Apple Pay. Årsavgiften kanske är i högsta laget men bonusen täcker den. Valutaväxlingspåslag 1.65%
Jag tycker nog att de flesta kort har valutapåslag som jag kikat på som är något att ha. CarPay och Norwegian har det. Tänk på att valutakursen i allmänhet är bättre inklusive påslaget, än om man skulle ha växlat eller använt ett vanligt bankkort från ex sparbanken. Jag har även testat olika kort samma dag utomlands med samma valuta testat och kollat kurser på olika och sett hur usel kurs vissa kortutfärdade har, men stoltserar med att de inte har valutapåslag.
Norwegian är ett vettigt kort. Även Carpay.
Både korten har den sista tiden haft dubbla poäng vid köp av biljetter i kollektivtrafiken. Bonusen från Carpay kan jag välja att använda vid köp av månadskort på kollektivtrafiken. Riktigt nice.
Håller med, har båda två.
Jag har också CarPay (Volvo-kortet). De har 1,65 % valutaväxlingspåslag. Kortet har ingen årsavgift.
Jag kör med SAS eurobonus mastercard. Kostar en del men jag reser en hel del i tjänst och privat så det är perfekt för mig.
Har funderat på CarPay som backup till mitt Norwegiankort
Ska kolla upp det. Tack för informationen
Blev COOP-gubbe-kort här. Fungerat jättebra, haft i ca ett halvår nu. Poäng på allt. Fått ihop rätt bra poäng. Handlar iprincip allt med det kortet nu mer.
Synd att man inte kan betala bolånet med koret, lån-i-kreditlån-poäng
Nu såg jag att power hade 15%, trevligt. diskmaskin paj.
Är inte jätteförsjust i Coops mossgröna färg på kortet, använder iof bara Apple Pay, men är bra sugen på att köpa:
Tråden handlar ju om valutapåslag på kreditkort. För er som har kreditkort via EnterCard, så som Coop, Re:member, Swedbank etc. så har EnterCard en valutakalkylator som visar växelkurs och påslaget gentemot ECB’s växelkurs.
Helt rätt, var lite snabb...
Märkligt att visa business är med i listan, men inte visa privat. har ett visa privat via skandia, det kan man tyvärr inte längre skaffa som ny kund.
Villkor - Visa Bankkort - Skandia
Valutaväxlingpåslag 1,65 %
Coop mastercard
på coops hemsida står det:
Valutaväxlingspåslag är 1,75 % på valutakursen... längst ner
Att ha med Visa business på listan är nog ett misstag eller något som varit med tidigare och som inte gäller längre längre för man får felmeddelande om man väljer det kortet. Sedan uppfattade jag det om att listan gällde privatkort och inte företagskort.
Skandia har inga kreditkort alls (som jag uppfattat det). Det kortet du länkar till är ett debet-kort, kopplat direkt till ett bankkonto.
Stämmer, var lite snabb även där. trodde vilkoren låg kvar på online, men kräver nog inloggning och läsa som pdf. Vi har haft derass kredit kort i flera år, men kan ej tecknas av nya kunder längre. Varför de slutat vet jag inte. Förut sammarbetade de med SAS och man fick bonus där, som kunde göras om till COOP. Nu är det bara ett kreditkort med ok vilkor, utan poäng eller bonus.