Valutapåslag på kreditkort

Såg på banken att man kan oftast välja att betala i lokal valuta eller sek när man är utomlands, aldrigt tänkte på det riktigt tror jag.

Hur som haver. Någon som vet om det även fungerar med Apple Pay?

Det kommer väl upp som fråga på betalningsterminalen vilken valuta du vill betala i , så välj den lokala där sen blippa kortet

Men där frågan inte kommer upp så antar jag det alltid blir i lokal valuta

Tack! Just det, så är det. oavsett kort så står det i terminalen innan. Vill minnas jag sett det :hugs:

Yes. Alltid betala i den lokala valutan.

1 gillning

Inte mycket mening och kolla närmare på och skaffa Revolut eller liknade då?

Jag skaffade revolut för att jag inte hade ett VISA kort
Annars såg jag ingen anledning till det i mitt fall

Du ska inte låta uttagsautomaten/terminalen göra valutaomräkningen, kommer en sån fråga upp, svara nej. Det torskar du säkert en 5% på.

Du får bättre kurs om du låter din bank göra valutaomräkningen.

1 gillning

Fick detta av Norwegian häromdagen. Riktigt dåligt, tror jag ska se mig om efter ett annat kreditkort som inte har valutaväxlibgspåslag.

Har inte alla kreditkort/debitkort valutapåslag vid köp i utländsk valuta.

Nej, flera som inte har det. Exempelvis Santander har inte det.
Har både sparkonto och kreditkort hos Norwegian men är rätt less på dem, ska nog byta.

1 gillning

Då jag har cashback. Fått 4600 kr på 2 år cirkus. Så använder jag de pengarna till årsavgift och valutakurser mm

Vad har du för kort?

Köper du mycket utländsk valuta? Frågan är om det inte är skit samma vilket kort man har i slutändan.

1 gillning

Tycker inte att detta händer speciellt ofta, vet inte när jag behövde göra detta val senast.

Nej det är sällan. Förutom om man tar ut pengar i en bankomat så händer de typ bara på hotell eller hyrbil
Har för mig att för några år sen i USA fick jag det på typ walmart, cvs och sånna kedjor

1 gillning

Just nu refunderpay.se
Mycket reklam men mellan 1 och 2 procent cashback.

Edit: Fel av mig mellan 0,5 och 2 procent beroende på vad man köper
Ursäkta

Hittar någon ett kort i Sverige med bättre cashback så meddela gärna :blush:

Frågan är ju hur mycket man ska snöa in på cashback när det t e x tillkommer årsavgift? Norwegian Bank kortet kostar inget och de har ett cashback/cashpoint system på 0,5%. Jag har aldrig plockat ut något än och har väl ett par tusen stående. Kan ju vara lämpligt när man ska flyga med Norwegian nästa gång att man plockar ut den då.

2 gillningar

Min högst personliga uppfattning är att man bör ha ett kreditkort av två anledningar

  1. Säkerhet

  2. Att man får något tillbaka iform av cashback/ poäng / bonus eller extra förmåner mm

Hade jag haft många flygresor hade jag kanske haft Norwegian eller hade vi inte haft barn så kanske Amex med deras halva flygresa bonus

Tycke och smak beroende på livet :blush:

Exakt.

Jag kör mitt Norwegian bara för säkerheten och att det är smidigt att samla alla inköp på ett ställe till en kostnad av noll kronor. Sen kan jag vid större köp flytta över pengar på mitt Bankkort och betala med för att en juste säljare ska slippa kreditkortsavgiften. Så i mitt fall är cash backen inte så viktig.

2 gillningar