Vad ska man satsa på för träningsklocka?

Har för mig att Runkeeper klarar exakt det. Hade samma idé för ett par år sedan och tror det var Runkeeper som jag satte upp min träningsplan i. Då sa appen till när det var dags att springa och när det var dags att gå igen. Allt efter att programmet fortskred så ändrades längden på löp respektive gådelarna.
Finns hur många olika träningsspelar som helt till Apple Watch. Problemet är snarare att hitta rätt app.

2 gillningar

Vilken Garmin rekommenderar du? Känns som en hel djungel.
Är Suunton kass? :open_mouth:

Ska kika på det!

Vet inte om du riktade frågan till mig men jag tolkar dig så :blush:

Suunton är absolut inte kass! Jag älskar min Suunto! Den funkar super för mina behov (löpning i terräng och distans). Den har bättre mjukvara och telefon-appen känns mer polerad och genomtänkt (än Garmin).

Men vilken modell av Garmin man ska köpa överlåter jag till någon annan. Men det känns som Vivo-serien och Forerunner verkar bra!

1 gillning

Ja ibland verkar man inte se när man får svar. :thinking:
Har varit rätt sugen på Suunto när jag kikat på dom men känner ingen som äger sådan så har ingen koll. Är 9an den senaste modellen? Vet att det finns 7 och 5 med?

Tycker Garmin verkar lite klumpiga och har hört att gränssnittet inte är lika bra men behöver nog höra ifrån någon som äger en där med.

Köpte en Garmin Forerunner 245 nyligen. Jag använder den endast till löpning och den har fungerat bra.
Gillar att den har fysiska knappar. Det gör det enkelt att stoppa klockan när löprundan är slut.
GPS:en är mer exakt än i min gamla Garmin Forerunner 410 (köpt 2012).

Jag använder ett pulsband. Dels för att jag är van vid det och dels för att klockan kan sitta utanpå en långärmad tröja (vintertid).

Klockan synkar smidigt via blåtand till telefonen och Garmins app (Garmin Connect).

Det finns en modell med tillägget Music. Den har stöd för att ladda ner musik i klockan så man kan lyssna under träningspasset utan att ha telefonen med sig. Jag lyssnar dock aldrig på musik när jag springer så jag tog modellen utan.

DCRainMaker är bra sida för just träningsklockor.

1 gillning

Det här med Music, gäller det även Apple Music eller är det bara typ Spotify?
Hur upplever du gränssnittet i klockan och telefonen?

Jag landade i att Venu 2 blev "lagom" i förhållande till pris och i princip samma funktioner som Fenix.
Finns Venu 2S nu också med någon extra funktion.

Bytte från Apple watch och är överlag nöjd.

Det finns dock två saker jag stör mig på, notiser fungerar oerhört mycket sämre. Jag bytte samtidigt från iphone till android så jag kan inte säga säkert om det är garmin eller android som är problemet dock.
Sen gillar inte garmin att dela med sig av datan. Om jag förstått rätt är det här mindre problem med iphone för den kan synka med health?

Jag tror det bara är Spotify tyvärr. Det är vad som står i manualen.
Gränssnittet är ok. Man vänjer sig och man kan anpassa de värden som visas under en aktivitet. Skärmen är sämre än en Apple Watch men är ok för ändamålet.

Jag har haft två Garmin men det var väldigt länge sedan så det har säkert hänt saker med deras mjukvara. Men generellt så har prylar från Garmin ( t ex navigatorer) rätt så klumpig och "omodern" mjukvara. Det är min känsla iaf.

Suuntos nyaste är väl Suunto 9 Peak men den är i princip identisk med "vanliga" 9:an förutom nytt chassi. 7:an vet jag inte så mycket om men jag har hört att 5:an (den med Google) inte ska vara så bra. Schizofren mjukvara som inte riktigt vet vilket ben den ska stå på. Och dålig batteritid. Och alldeles säkert inget för en iPhone-användare.

Min Suunto lirar bra med iPhone och den delar träningsdata med telefonen (och Strava) på ett smidigt sätt. Notiser skickas till klockan men bara för läsning och man kan inte göra så mycket med notiserna. Men det är en begränsning som Apple satt och inget man kan lasta Suunto. för (eller Garmin för den delen).

2 gillningar

Har inte använt något annat till min iPhone så jag har ingen aning.
Eller jag hade en fitbit för några år sedan men den lagrade allt i en egen app.
Venu 2 ser helt klart bäst ut av Garmin och i förhållande till pris och så. När jag kollar på dom annars tycker jag dom ser rätt klumpiga ut. :thinking:
Har sett några live som kollegor har och dom känns inte speciellt ljusstarka, lite omoderna skärmar typ? Upplever du det med Venu 2 med?

Är det bara Spotify känns det mindre aktuellt för har inte tänkt skaffa det igen. Då är Music funktionen lite onödig kanske.

Okej!
Kollat lite på alla sorter och måste säga att jag just nu tycker Suunto 9 Peak (dock aningen dyr), Polar Vantage V2, kanske Suunto 7 och Garmin Forerunner 745 eller Venu 2 känns mest intressanta.

Funktionerna och hur det lirar med iPhone är ju viktigt.

Tror ändå det skulle hjälpa mig i träningen och i motivation om jag hade lite mer att gå efter i klockan.
Fitbiten jag hade hjälpte mycket med det när jag började träna men problemet med fitbit är att dom har saker nedlåst i premium.

Nej, tycker skärmen är fullt tillräckligt ljusstark. Kan nog bero mycket på vilken urtavla man använder hur det upplevs.

1 gillning


Ska testa denna ett tag nu.
Men det är detta jag inte gillar med Apple watchen, har tränat tre gånger genom att gå på bandet sedan den senast registrerade i cardio.
Förstår inte vad skillnaden är mot att gå ute då den fortfarande drar ner all annan data.

Det finns ingen klocka som ger dig ett vettigt värde vo2max på löpband, vad jag vet. Dom behöver veta hur fort du transporterar dig med hjälp av GPSen.

När jag hade fitbit kunde den känna av även om det var på band så tycker det är konstigt.

Men fick du ett realistiskt värde, eller var det bara ett värde du var nöjd med? :slight_smile:

Min AW ger mig 38. Polarklockan ger mig 50. Garmin ger mig 44.

Det var realistiskt, den var inte snäll mot mig. xD

Är det väldigt viktigt att veta vo2max så tycker jag du ska åka till Aktivitus och göra en riktig mätning med andningsmask. Om ett halvår eller ett år gör om mätningen och ser eventuella förbättringar. Jag gör bara deras laktatmätning, är alldeles för mycket amatör för att ha nytta av vo2max.

Jag litar inte på klockorna, eftersom alla ger mig olika värden.