Vad ska man ha för övervakningskameror?

Jag ger upp. Efter flera olika sessioner för research för utomhuskameror vänder jag mig nu till er. Hade tänkt HKSV men detta avskräckte. Sneglade då på Netatmo och kanske Eufy. Men så har ju både Eufy och Ring haft sina integritetsbrister. Tittade lite på Arlo men recensionerna är blandade.

Därför tänker jag att jag helt enkelt kollar med er. Vad har ni för system och vad kan ni rekommendera? Mitt enda egentliga krav är att det ska vara lokal lagring utan abonnemang och att det ”bara ska funka”. Så tacksam för vägledning!

Edit: Tar gärna också emot tips på dörrklocka!

Ja det är inte helt lätt, dessutom köper man ju (oftast) in sig på ett ekosystem och sen är man "fast" i det. Jag kör UniFi och kan bara dela mina erfarenheter kring det. Valde UniFi pga lokal lagring och hur väl systemet fungerar och hänger ihop. Vill ha en bra app och ett bra UI på telefon, surfplatta och webb.

I tester jag tittat på är inte UniFi bäst rent kvalitémässigt, bäst verkar kinesiska märken prestera med deras color nightvision-kameror men kinesiska kameror är en no-no för mig. Dock är UniFi, för mig, tillräckligt bra och flexibelt med flera modeller som passar mina behov om än lite dyra.

Ringklocka finns också, där kör jag dock en Nest Doorbell.

2 gillningar

Tack för svar!! Också tittat på Unifi, men det skulle kräva att jag äntligen till sist tog mig i kragen och kastade ut utrustningen till förmån för ny router. Kanske värt att överväga, det ligger trots allt högt upp på att göra listan.

Lite erbjudande på Eufy på Kjell

Vi har det och är nöjda.

Jag kör med Aqara G3 inomhus, för att övervaka om rökdetektorer löser ut så att jag slipper ringa räddningstjänsten vid falsklarm, vilket hände förra veckan. Utomhus kör jag Ezviz BC 10, den har en bra batteritid, har haft den uppe i 6 månader och har ff 72 % batteri kvar, lär väl förvisso bli sämre när kylan slår till.
Aqara G3 är jag ny på, men gillar alla funktioner som den har, är mkt nöjd med den än så länge extra plus är att den funkar med Apples Home. När det gäller Ezviz BC 10 så är den robust, otroligt snabb på att skicka push notiser om nåt händer inom 'synfältet', Dessutom har den starka lampor som tänds vid upptäckt av eventuella tjuvar.

1 gillning

Kör Aqara G2H pro i förrådet. Bra bild, även i mörker. Dessutom gött med HKSV, ansiktsigenkänningen är bra.

Har flera billiga T-Link Tapo C310 från Kjell o Co utomhus. Kräver ett SD kort men funkar bra och okej bild även i mörker. Finns garanterat bättre men för 449Kr vet jag inte.

Tack för alla goda tips! Jag kontrar med att tipsa om att Netatmo har egen BF-rea med bra pris på deras smart outdoor camera.

Nu kör jag inga övervakningskameror längre men har gjort. Jag körde Synology med ett par kameror på. Man får ha 2 gratis och efter det kostar det en slant. Idag hade jag nog tagit en lite närmare kik på Blue Iris:

Testar att skriva i en Arlo tråd istället för att starta en ny tråd om Arlo frågor. Har fått tag i en Arlo Essential spotlight. Det verkar som att man inte kan lagra inspelningar utan att ha deras Secure abonnemang, inte ens lokalt på NAS Man är då hänvisad att bara se livestream...
Har inte hunnit kolla in vad det kostar men verkar inte vara superbilligt.
Undrar om de går att få in i Verisurte utan att behöva pröjsa extra.... :man_shrugging: lite trist. eller finns det ett sätt att lagra utan att äga en basstation eller pröjsa abonnemang?

Har tidigare sneglat på Kamerorna från Eufy, ex Solocam S40 tror jag den heter med inbyggda solpaneler. Verkar soma tt man skulle kunna få in dem i Homekit eller lagra lokalt på en Nas. Har intedjupdykt i skillnaderna på EUFY kamerona med basstation och Solovarianten heller.
Men synda tt Arlo är lite som "Verisure". Betala extra för att kunna nyttja kamerorna fullt ut. (De ägs ju av Verisure så man blir väl inte förvånad på prismodellen

Mina Arlo sparar i en vecka har jag för mig utan abonnemang.

7 dagars lagring gäller bara ett fåtal kameror verkar det som.

1 gillning

Kör du iOS?

Edit: tänkte inte på skärmdumpen…
Du kanske kan köra Scrypted och få in din Arlo med homekit secure video?

Har du kört Scrypted? Jag funderar lite på om jag kan köra det på samma rpi som jag har min HA?

1 gillning

Jag kör Scrypted hemma sen några dagar. Fungerar riktigt bra och homekit secure video fungerar.

Kör det som HA addon bara på min NUC som enbart har HA supervised. Runt 40-50% CPU belastning.

Blev förvånad över hur smidigt det är. Betalar för 200gb icloud och får ha upp till 5 kameror.

Kör liveview i HA för att titta till hundarna sen är det skönt att ha allting lagrat också som inte tar upp plats på ha/server. :facepunch:t3::ok_hand:t3:

1 gillning

Här har du en guide för att lösa Scrypted med din kamera. Så slipper du betala (förutom till Apples iCloud).

Säg till om du behöver hjälp. :slight_smile:

1 gillning

Jag kör Eufy med minneskort och sparar 30 dagar för cirka 300:- per år.

1 gillning

Tack ska läsa igenom det. Undrar om det gör att köra på en Nas? Har ingen enhet annars som är på dygnet runt. Värsta fall får den gå vidare till någon annan och jag skaffar annat, typ Eufy.
Eufy solocam går inte in i homekit dock.

Mina eufy sparar betydligt längre gratis.
Kan titta tillbaka till 19/11 på mina just nu

Vad har du för NAS? En RPi hade fungerat annars.

Jag hyllar Scrypted lite men är faktiskt riktigt imponerad.
Problemet jag ser är väl att det eventuellt slutar fungera på sikt om Apple väljer att låsa det.

Jag körde frigate innan och det är coolt och allt men jag personligen hade en del strul med allt. Slutade med att jag inte hade recording på och det är ju inte tanken med övervakningskameror.

Fint med Scrypted att du kan köra mängder av kameror och de går in i HSV. :ok_hand:t3: