Vad gör ni just nu? (2022)

Sist jag fikade där störde jag mig på att alla tavlor på väggen satt snett. Men det var rätt många år sedan (och jag är osäker på om fiket ens hade samma namn då).

Tänkte inte på någon tavla alls. Men det var gott kaffe…:smiley:

Precis hemkommen från barberaren, skägg och hår fixat.

2 gillningar

Skulle kolla bromsarna till en kund, hade delar hemma.

6 gillningar

Blir nyfiken. Vad är det som du tycker är orättvist med läxor?

Om jag får svara så har ju elever olika förutsättningar hemma. En del barn bor trångt med en förälder och syskon medans andra är enda barnet med två föräldrar. På min dotters skola finns det läxhjälp några gånger i veckan efter skoltid för dom som behöver det.

Edit: Men i grunden är jag inte emot läxor. Bra att lära sig plugga själv och ta ansvar. Det är bara det att det är väldigt mycket läxor och tar väldigt mycket tid.

3 gillningar

Fick alltid bra hjälp med läxorna hemma. Fast mamma är/var ju lärare (mellanstadiet) så det kanske är lite fusk. :innocent:
Gymnasiet och senare behövde man inte någon direkt hjälp, men mamma korrekturläste allt jag skulle lämna in. :slightly_smiling_face:

lite som @Hakan_Ander säger. Olika förhållande hemma hur mycket föräldrarna bryr sig, föräldrar som kanske inte kan språket och inte kan hjälpa till, alkohol/drogproblem som kanske inte ger barnen tid/ro att klara av läxor.

Mest rättvist om allt skolarbete gjordes i skolan. (tycker jag)

4 gillningar

Samma här. Det jobbiga var att hon också var min lärare i klass 3-6.

Det måste varit lite konstigt eller?

Ja, var inte direkt så att man kom undan med nåt hyss. Var en liten skola med 4-5 lärare totalt så gjorde man något så fick morsan höra det direkt. Ingen smågrejer som blev bortglömda till nästa föräldrasamtal och jag gick där från första till sjätteklass.
De andra eleverna gillade inte att jag kallade henne för mamma i skolan vilket gjorde att jag alltid tilltalade henne med förnamn. Var nog inte förens jag var i nästan vuxen ålder som jag började säga mamma/morsan.

1 gillning

Min fru vars föräldrar var lärare. Hon hade sin pappa i samma skola. Inget roligt överlag men hade sina fördelar ibland.

Kan inte komma på några fördelar annat än man kunde få skjuts ibland. :man_shrugging: Har nog att göra med hur stor skola det är också. Vi var 18-20 st totalt i årskurs 1-6 och morsan var huvudlärare för mellanstadiet. Gick inte direkt att försvinna i mängden.

1 gillning

Det är ju så man blir tårögd.

15 gillningar

Jag ansluter mig till de som skrivit innan. Jag är inte heller helt emot läxor, men tycker det är en komplex fråga. Men det är väldigt olika förutsättningar i hemmet för barnen. Det känns ju hopplöst för ett barn med flera syskon och en ensamstående förälder med lägre kunskapsnivå i många ämnen, om inte barnet visar sig ha “läshuvud”.
I stockholm finns det en friskola som kör läxfritt. Där är alla dagar länge så att de hunner allt innan de går hem. Har en kollega som har två barn där, rena drömmen säger hon.

3 gillningar

Välkommen :heart_eyes: Kan bli en blött helg :scream:

10 gillningar

Faen va skit du skall få över valet av tonic :sweat_smile:

2 gillningar

Inte fått någon inbjudan!:grimacing:

Min inbjudan kom också bort. Säkert PostNord som klantat sig som vanligt.

Blir vårrullar och nudlar till middag också :rofl: