Vad gör ni just nu? (2022)

Ja det går att sätta upp ett automatiskt ISK sparande. Har jag själv gjort åt både mig, frun och dottern.

2 gillningar

Jo, jag har gjort det med Avanza, inga konstigheter. Pengar in på ditt vanliga konto, automatisk överföring till Avanza (ditt ISK-konto du öppnat/öppnar där), automatiska fondköp hos Avanza.

Funkar förmodligen med alla möjliga kombinationer. :slight_smile:

3 gillningar

Har ju ett ISK konto hos Avanza med aktier, kör man fonder på detta också?

2 gillningar

Jepp, i ISK kan du spara i fonder.

Jag får PM:a er för lite instruktioner senare, har t o m Oktober på mig att bestämma mig.

1 gillning

Det ska du kunna få hjälp av banken också.

1 gillning

Jag ska sätta mig in i detta lite senare.

1 gillning

Tror dom använder utrustning från Mikrotik, så 802.11 ja.

1 gillning

Säger som de andra, ta ut det på kortast möjliga tid, sätt in det på ISK och du får full frihet. Snacka med banken om ett mer exakt upplägg.

Sedan är den mentala resan att du vet vad du får om du tar ut det på livstid, det är en form av riktvärde. Bränner du allt du får tar ju så klart pengarna slut i samma takt som de flyter in. Använder du hälften av vad du får in så räcker det ju dubbelt så länge som utbetalningarna + lite avkastning från ISK.

Enda risken med våra förslag tror jag inte gäller för dig, det är ju att man tar ut allt på 5 år och konsumerar lika mycket per månad, då står man där efter 5 år med en tydlig lucka i budgeten och upplever att det är sossarnas fel..:sunglasses::sweat_smile:

3 gillningar

Bra insikt. Fördelen är ju om jag tar kortaste tiden då jobbar jag ju samtidigt och har inget behov av pengarna just nu. Om jag slutar jobba vid 65-67 så finns de ju förhoppningsvis kvar på kontot när man går över i pension. Så banken kan vara behjälplig med detta? Jag trodde de skulle lobba för att jag sparade hos dem istället för Avanza.

Nackdelen med att jobba samtidigt kan vara marginalskatten.

Banken kommer kanske inte föreslå Avanza, men du kan ju använda samma typ av upplägg/fonder som banken föreslår fast i Avanzas tappning. Normalrådet är väl att inte ha så hög riskprofil på dessa besparingar du tanken är att de ska användas snart. Så skulle bli överraskad om de sa något annat.
Det är så inte så ofta man likt Forest Gump lyckas hitta "some kind of fruit company" :sunglasses:

2 gillningar

Yes, samma konto. Bara köra på.

1 gillning

Kan den bli högre? :joy::joy:

1 gillning

Magisk kväll!

17 gillningar

En fröjd att se den patenterade frisyren Attesnagg. :joy::joy:

2 gillningar

Försökt övertyga frun om att det skulle vara en bra sommarfrisyr på mig.

Bara säga till frugan att du ska hälsa på Attefors och sen gick han bärsärk med trimmern. :joy::joy:

Jag fixar! Gör det för en iskall ananasbit!

Deal!

1 gillning