Vad gör ni just nu? (2019–2021)

Happy wife, happy life

2 gillningar

Finns ju en hel del beg 60 tals Omega Seamaster’s runt 5K som kan vara trevliga om man bara ska använda den sporadiskt.

Ja, de gillar jag. Får väl hålla utkik efter ngt sådant. Har en sån här i dagsläget
bild

3 gillningar

Trodde du hade sådan koll att du ser vad det är för bilmodell genom att se så lite av bilen. Jag har en vän som är så när det gäller tåg. Man kan fotografera en ventil i taket på tågvagnen och få all fakta om den modellen.

Viktig parameter vid bilköpet..:joy:

Exakt. Och idag vill jag ha en lugn dag. Kära hustrun kan vara lite väl på om hon jobbar en lördag och jag sitter i soffan..:sunglasses:

2 gillningar

Tyvärr har väl bilintresset avtagit med åren, det finns andra saker jag har bättre koll på. :joy::joy:

2 gillningar

Gissar att du skulle komma långt om det gäller gissa klockan med hjälp av en skymt av kronan :wink:

1 gillning

Gått igenom några lådor och fann dessa gamla reliker. iPhone 4 den absolut snyggaste iPhone hitintills. Minns hur fantastisk man tyckte att skärmen var och vilka väntetider det var.

4 gillningar

Jag var lite sen på bollen då Ericsson gjorde skapliga telefoner då så min första iPhone var en 4S.

Knivskarpt. :joy::joy:

9 gillningar

Ja, där har man en del att jobba på om man ska bli ens hälften så bra som du.

3 gillningar

Till att börja med så bör du nog steppa upp ett par hack när det gäller objektet. :joy::joy::joy:

1 gillning

Räcker det inte med objektivet menar du :joy:

1 gillning

Och jag beundrar dig!

1 gillning

Nu vet jag att du har både grejerna och kunskapen för att fotografera men funderar ändå på hur mycket som är efterbearbetning i datorn av en sådan bild?

Edit: Vore kul med en bild både före och efter bearbetning i datorn.

Försöker bekanta mig med köksassistenten jag fått av mor och far. Igår blev det blåbärgifflar,idag lantbröd.

IMG_20201107_151954

8 gillningar

Blåbärsgifflar lät riktigt gott!

Grundläggande är ju att få bilden så bra som möjligt i kameran, t e x en oskarp bild går aldrig att få skarp på ett bra sätt med efterbearbetning… Vad det gäller efterbearbetningen så oftast justerar jag ljus, kontrast, skärpan & textur. Vill jag framhäva något så använder jag mig av ett filter med spot belysning, typ ficklampa. Det jag oftast lägger mest tid på är damm borttagning som alltid blir tydligt när man kör makrofotografering. Repor och reflektioner är också något jag lägger lite tid på.

Här kommer ett exempel på en originalbild som endast är storleksändrad.

Och här efter min redigering.

6 gillningar

Tänt grillen! Var länge sen nu så det ska bli riktigt gött!
bild

7 gillningar

Jag tänker att första bilden skulle jag vara nöjd med, andra bilden är du.

2 gillningar