Vad dricker ni just nu?

Bästa alkoholfria vita vinet än så länge är Natureo 0,0, som går att köpa på Ica.

3 gillningar

Vi har dessa på jobbet. Finns rött också. Stor och liten flaska.

1 gillning

Haha jag tänkte att jäklar i min lilla låda vad dyrt med 600 spänn för en flaska alkoholfritt men ser nu att det är 12-pack :sweat_smile:

2 gillningar

Har du hittat något rött som är bra?

1 gillning

Har inte börjat leta ännu.

En Negroni innan maten, satt som en snöboll i skrevet!

5 gillningar

Ett vin från vinets vagga. Roligare än gott..:grin:
Fast det är ett bra vin, men skulle inte köpa det om det inte var från Georgien.

4 gillningar

Georgien imponerande, aldrig funderat över :blush:

1 gillning

Finns ju trippla anledningar att botanisera lite. Motståndskraft mot ryssen, vinets vagga och ganska goda viner. :smiley:

2 gillningar

Efter maten

6 gillningar

Härligt :blush:

Pronto 16 % var en riktig höjdare

Får beställa fler flaskor, bilden från tidigare

2 gillningar

Hur var det där vinet?

Riktig bra tycker jag. Kraft och fyllighet. Cuvee av italienska druvor

1 gillning

Spännande. Aldrig stött på det. Vad står 16 % för? Inte alkohol väl?

Blev en Guldkällan till bastun på fredagskvällen.

3 gillningar

Jo Pronto har en 16 % och även en 18 % alkohol (har inte provat) Italienskt rödvin. Köpte en jullåda vin från Dittvin där den var med :blush:

Spännande. Undrar om det är ett vin som är producerat för Norden eller om den ”svenska” smaken har spridit sig? Det där måste vara ett väldigt ”tillverkat” vin då det har så hög alkoholhalt. Men kan passa våra smaklökar.

Verkar vara precis som du skriver ett vin på export till olika marknader. Pronto har ingen “egen” hemsida med vem som står bakom. Men nu när jag tittar djupare så är det tydligen inte helt ovanligt med viner från Puglia Manduria med hög alkoholhalt

Här en tillverkare som har ett vin ES med 16.5 % Manduria Primitivo

https://www.italysfinestwines.it/en/gianfranco-fino/

Värmen och druvan(primitivo) kan ge så starka viner. Men extremt ovanligt, men de finns. Du kan även hitta den ”amerikanska primitivon” Zinfandel med hög alkoholhalt, men även det mycket ovanligt. Så druvan är central. Och värmen.

Men om det inte är ett klart exklusivt vin är det hårt processat för att nå 16 %. Jag tror inte du hittar ett enda på Systembolaget med +16 % utöver Amarone.

1 gillning

Tack för utförlig info :blush: Säkerligen processat. Men var väldigt gott tyckte jag :blush: