Nu är det senare på kvällen och jag har gått plus minus noll på Black Jack. Vad har jag i glaset ![]()
Bailey’s
Obegripligt. Men folk gillar ju så mycket tokigt..![]()
Alltså, vad är det..?![]()
En porter. ”2 av 100 gillar porter” enligt någon reklam på 70-talet. En av dem är jag.
I Danmark har de en häxbryggd som kallas rätt och slätt för en Kanna då den serveras i en kanna/tillbringare av glas.
Den innehåller en porter, en snaps, en citronvand, en sexa Pernod och en pilsner.
Så man har ju dragit i sig en och annan porter i sina glansdagar. ![]()
![]()
Jag är den andre. Då finns det inga fler..![]()
Tredje dagen i rad. Samma flaska. Står i köket, ingen kork eller andra finesser. Blir godare dag för dag.
Du kan säkert mer om detta än jag men jag tänker på det där ibland. Vi har blivit lärda att det är så viktigt att återförsegla en flaska vin och det är såklart sant om man ska låta det stå länge. Men jag har ofta en flaska öppen som du över ett par tre dagar och vinet förändras på ett bra sätt över tid och det gå rätt många dagar innan det börjar smaka dåligt.
Precis som jag i fredags. Baileys efter 12 och frågade om de hade Southern Comfort ginger Ale i baren ![]()
Det är exakt så det är med de allra flesta viner. Rena galenskapen att som när jag växte upp att det var som en hysteri att vinet blev förstört redan till dagen efter. De flesta viner vi dricker blir bättre i efter 2-3 dags. Lika bra 3-4 och sedan tappar de lite och blir ofta odrickbara efter 5-6 dagar.
Däremot ska man se upp om man öppnar en gammal dyrgrip. De kan börja förfalla efter 30 minuter. Även om de är okej någon till ett par timmar. Sägs det. Har ingen personlig erfarenhet från att öppnat en fin Bordeaux från 50-talet och inte druckit den direkt..![]()
. Kanske inte ens har druckit Bordeaux från 50-talet..![]()
Har en sådan som blivit liggandes. Tror det var du och @Stefan_Sandstrom som talade er varma för den någon sommar?
Dags att ta med den till kvinnan jag umgås med nuförtiden, hon är duktig på mat och hävdar att vi är för gamla för att dricka dåligt vin ![]()









