Vad blir det för kaffe?

helt rätt… vi spårade en stund :).

Kanon att det blev en egen kaffetråd av det hela :slight_smile:

1 gillning

Yep, har varit på nåt “finare” kafe där de har använt aeropress när man har beställt.

Ska absolut köpa mig en Aeropres…kostar ju inte mycket.
Kör ni espresso bönor eller coffee?

Bukar köra lite olika baserat på vad man känner för att dricka.

Espresso böner i en “vanlig” bryggare brukar smaka skit (tycker jag) och även tvärtom med vanliga bönor i en espresso maskin.

Så i en aeropress blir det bra med båda?.

Osäker på om jag har faktiskt har testat espressobönor i en aeropress. Därför som jag skrev “Espresso” tidigare.

1 gillning

Köpt 3 kg råkaffe!

bild

6 gillningar

Var har du köpt det?

Raw Coffee, via deras webbshop

1 gillning

Var ett namn som var för uppenbart. :slight_smile:

1 gillning

Nu rostas det :blush:

2 gillningar

Du kör alltså inte i vanliga ugnen?
Kaffe är något som jag har funderat länge på att börja rosta själv.

Nä jag har en trumrost med värmeelement. En gammal Behmor. Går att ställa in olika rostprofiler och tider m.m.

Ah, intressant. Värt att investera i?

Ugnen funkar också man får va lite mera uppmärksam. Annars är det flesta hemmarostarna med varmluft.

1 gillning

Hur många gram brukar ni använda till en kopp kaffe? 6 gram per dl är ju en gammal sanning men jag tycker det blir lite svagt. Jag har köpt en våg så jag ska kolla vart optimum är för mig.

Har aldrig mätt. Men jag kör 20 sekunder på min kvarn och det motsvarar 5-6 koppar enligt mitt tycke och smak :wink:

1 gillning

Min helt ovetenskapliga metod de få gånger jag brygger kaffe är att alltid ta ett eller två extra kaffemått med kaffe, beroende på hur många koppar som bryggs.

Jag hittar själv ut ur den här tråden.

4 gillningar

Gör jag en kopp blir det aeropress och då 15g. Chemex gör jag aldrig så lite, men doserar annars 60g per liter vatten.

1 gillning