Vad blir det för kaffe?

Haha driver lite bara! Men smaken blir fylligare tack vare att du pressar kaffet med lufttryck. Det gör att det frigörs mer oljor från kaffet.
Nackdelen skulle jag nog säga är att man bara kan brygga en kopp varje körning men är superkul att expirementera med temperatur, bönor och andel vatten med den. Finns massor av olika sätt/guider på nätet. Den är billig så köp en och testa! Bäst blir det om du maler egna bönor!

1 gillning

#sågadattefors

2 gillningar

Som troligen den största kaffenörden på denna websida så svider det lite i ögonen när du säger du kan exprementera med temperaturen på kaffet… men låter den gå :heart:.

Just med kvarnar är ju en egen djungel i sig.

Får se om jag testar en aeropres sedan, alltid kul att testa nya grejer. har hört mycket bra om dem men ingen barrista utbildad person som pratar mycket om dem.

1 gillning

ingen gillar honom. …

1 gillning

Aeropress

Brukar använda den metoden när jag vill ha en “espresso”.

…vad är en “espresso”?

Experterna?

vad menar du?

Du tar en vanlig espresso och sedan citerar du den på amerikanskt vis, d.v.s. med ett upp- och nedvänt citattecken före och ett vanligt citattecken efter.

Du skrev det ovan. Fattar inte vad du menar

oj förlåt. skulle stå exprementera.

Vad är det som svider med det? Kaffet smakar olika beroende på temperatur när det bryggs. Med aeropress kör jag med tempmätare på decinalnivå, skiljer sig mer än vad man kan tro.

jo… men kaffe ska bryggas mellan 90-96c. Så inte ett jättespel att labba med.

Det jag kan tycka med aeropress är om det nu är så magiskt bra, varför erbjuds det inte på kaffer?

Det är ganska mycket att spela med :slight_smile:

För att det inte är en tillräckligt snabb process för café.

Det är en espresso som man inte säker på om en barista skulle vara enig i om det är en espresso men som en själv tycker är close enough.

1 gillning

Den är till för att göra kaffe till en eller två personer och det är lite för meckigt och kladdigt för ett kafe där man ska hinna med många kaffe på en kort tid.

men finns ändå många kafe som tar sig tiden.
nu pratar jag inte starbucks eller costa…

Vad är det här för tråd egentligen? :thinking:

Kompå att jag hade svenskt kaffe. Rostat i 27mars.
Ska dial in den nu… någon som har erfarenhet av dessa?