Vad är viktigt hos en telefon i mellansegmentet?

Eftersom det är just i “mellansegmentet” innebär det en del kompromisser. Du kan inte få allt som finns i de dyrare skikten. Trots teknikintresse har jag alltid varit emot att köpa dyrare telefoner. Visst, det hade varit kul med det senaste men samtidigt, behöver jag verkligen det? Nej.

Vid köp av en “mellantelefon” har jag fokuserat på:

  • Hastighet, vill helst inte se lagg vid användning.
  • Batteritid

Om flera mobiler har varit jämna på dessa punkter och prismässigt har jag även gått till utslagsronden och kollat på:

  • Kamera
  • (förr: bezels, men behövs knappt längre)
1 gillning

Inte märkvärdigare än vad jag förväntar mig av en premium lur egentligen där jag kan tycka att man vräker på tills man inte fattar vad man ska ha det till

Vattentät
Stabil 4g/5g
Rent gränssnitt
Android uppdateringar över minst tre år
Kompetent kamera, helst som klarar sig väl i mörker.

Vad som är viktigt på en bra mellanklassmobil skiftar beroende på vem som ska använda den men prioriterade egenskaper för mig är:

  • Stort internminne eller utbyggbart med kortläsare. Minst 64GB men gärna 128GB eller mer.
  • Tillräckligt snabb CPU och GPU för att den inte ska kännas långsam.
  • Bra skärm men den måste inte jättehög upplösning.
  • Senaste version av Android och att den löpande får uppdateringar i 2-3 år.
  • Rent OS utan en massa bloatware.
  • En bra huvudkamera. Selfiekameran är inte så viktig för mig.
  • En fingaeravtrycksläsare som är träffsäker. Den jag har i min Oneplus 8 Pro är tyvärr sämre än den i Oneplus 5T. Sony hade en smart lösning med läsare i på/av-knappen. Det gillade jag.
  • Vattenskyddad
  • Snabb laddning. Laddningen för 8 Pro är suverän!

En mellanklasstelefon ska kännas premium, samtidigt som man vet om att den innehåller sämre komponenter på insidan.
Viktigt är större hårddisk och hyfsat snabb processor.
En kamera som kan ta bra bilder i rätt förhållande.
Tycker det ska gå att motivera en mellanklasstelefon till exempelvis barn eller ungdomar. En mobil som fungerar alldeles utmärkt utan att vara en sådan som alla ska ha.

1 gillning

Tycker väldigt många önskar en premium mobil med sina önskemål när det nu handlar om en mellanklass mobil…
Men klart, önska är ju gratis :slight_smile:

2 gillningar

Jag jobbar som målare och tänker använda denna på jobbet.
Dammtålig.
Stark touchscreen.
Bra GPS.
Bra Bluetooth.
Bra ljud för Spotify och musikappar.
Aux/3,5 utgång.
Starkt batteri som räcker hela dagen.
Tillräckligt bra kamera så chefen förstår hur jag menar…
Gärna rörelseupplåsning.

Håller med till viss del kring att det vi i stora massan önskar blir en premium mobil… Men tänker att mobilerna i mellanklass segmentet kanske då är premium i vissas ögon, men att många “flaggskepp” sjunker pga prissättningen. Utöver detta så känns det som (killgissning) att tekniken kring de flesta saker som nämns haft lång tid att utvecklas på, vilket kan bidra till billigare produktion. Men vad vet jag, sitter säkert en tomte någonstans och äger alla rättigheter, och ska mjäka ur oss varenda slant ändå haha.

1 gillning
  • Byggkvalitet
  • Respons
  • Säkerhet

För mig så är det viktigt att den inte känns kompromissad när det gäller byggkvalitet. OnePlus’ OxygenOS är redan i topp bland operativsystem, så att försöka hålla snabbheten/responsen i telefonen så snabb som möjligt vid normalt bruk är viktigt.

Eftersom många har sina liv i telefonerna så vill man inte vara mer utsatt för att man vill köpa en mer prisvärd telefon.

Kamerorna och skärmarna är redan mer än godkända och kan redan nu mäta sig med andra telefoner i högre prisklasser.

1 gillning

Att gemene man ska kunna känna att man har möjlighet att köpa sig en ny, bra telefon, utan att behöva välja mellan hyran eller en telefon.

En bra telefon: Lätt att förstå sig på.
Smidig och liten vikt.
Bra pekskärm.
Snabb att ladda.
Bra batteritid.
Bra lagringsutrymme.
Bra kamera.
Bra ljud/signal.
Prisvärd.

Priset är ju jätte viktigt att det är ett hållbart å bra batteri kanske inte så viktigt för alla men en kamera för denna mamma är ju väldigt viktigt man vill ju fota dina små haha. Skulle verkligen bli så glad då min minsta kastade min telefon i golvet av ren protest å just nu har man en skärm med tusen sprickor å man kan knappt se vad som står . Behöver verkligen en ny för alla möten med en mamma hjärna som går på högvarv ,att kunna ringa alla läkare skola,dagis mm. Om jag har sån tur att jag dessutom kunde få ge min sambo en ny mobil på en gång då han också hade behövt en ny alltså kan nog inte med ord förklara den lyckan

En mellanklassmobil krämar in allt till 50-75% av topplurar, fast till 30-40% av priset. Det betyder att den är hyfsat rapp, hyfsat med RAM och minne, hyfsad skärm och kamera…oftast brukar en bra mellanklassmobil motsbara en 3 år gammal topplur, vilket för många, inklusive undertecknad, är långt mer än tillräckligt.

:grinning::grinning::grinning::grinning::grinning:

Mellanklasstelefon = priset och hyfsat snabb. Det är det viktigaste för mig. Jag har använt iPhone sedan 3Gs och provat android-marknaden ett par gånger; men går alltid tillbaka till iPhone. Skulle vara riktigt kul ifall en ”konkurrent” till iPhone lyckades övertala mig att gå över… speciellt för 3000kr!! :heart_eyes:

Jag gillar att Oneplus känns påkostad och har bra kamera. Den känns inte billig och programvaran är stabil. /Jimmi

Bra batteritid, minst 6 (gärna 8gb) internminne och en schysst kamera, gest-navigering är också ett plus… och så ren Android som möjligt #nobloat

Bra batteri bra ljud inte för stor

Priset såklart. Allt fler och fler “mellanklassmodeller” har blivit på tok för dyra.

En bra batteritid, bra skärm och kamera som inte gör bort sig. Sen får man tillåta en något lägre byggkvalite/känsla.

För mig är ljudet och prestandan väldigt viktig för mig men även kameran.

Att den är Luminös lekfull livsglädje! :wink: