Vad är viktigt hos en telefon i mellansegmentet?

Viktigast är att man känner att man gjort ett bra köp. Att man känner igen sig från premiumsegmentet, fast lite avskalat, på ett sätt som görat den passar alla som vill ha en prisvärd mobil. En telefon som passar som sin första mobiltelefon, reservtelefon eller sin enda telefon.

1 gillning

Viktigaste för de flesta köpare tror jag är batteritid och kamera. Batterier och laddning av dem verkar ni ha bra koll på. Det jag skulle vilja se mer är att ni stoppar in EN riktigt bra kamerasensor istället för typ fyra stycken halvtaskiga med funktioner som man nästan aldrig använder. Jag har två sensorer på min nuvarande men glömmer ofta bort det och använder bara den vanliga till allt. Vidvinkel har en väldigt begränsad användning. Låt flaggskeppen ha flera olika kameror men fokus på en riktigt bra på mellansegmentet. Annars tycker jag ni verkar ha fått till riktigt fina telefoner. Tyvärr måste jag ha kvar min Motorola om jag inte vinner, kan inte lägga pengar på ny telefon under mina studier.

Inget fel på sensorerna i kamerorna, utmaningen ligger i mjukvaran. skulle säga att idag är det 80/20 när det kommer till kameraprestanda på telefoner, 80% mjukvara, 20% hårdvara. Bara att se på Google Pixel, presterar på topp trots 3 år gamla kamerasensorer.

Google, Apple, Samsung och Xiaomi ligger långt före alla andra när det kommer till optimerad mjukvara kring kamerorna. Hårdvaran är ofta densamma/jämförbar. Mjukvaruoptimeringen gör skillnaden.

1 gillning

Viktigaste för mig är snabhet, kamera och funktioner. Jag har Oneplus 7 Pro i mer än ett år och är extra nöjd. Innan den hade jag flera olika Iphone, men nu är det Oneplus som gäller. Nord N10 5G passar till alla säkert, det är bara att prova. Om jag får den ska använda som jobbtelefon, och andra ska till min fru som har gammal Iphone.

Helt rätt. Men ju färre “jag har glömt mitt lösenord, kan du läsa upp det? Du kommer ju ihåg det”-samtal jag får testa bättre.

Känns inte smart att ha lösenordet nedskrivet i anteckningar på hans telefon :slight_smile:

1 gillning

Det jag tycker att alla bör gå tillbaka till är att kunna byta ut batteriet själv annars billigare reservdelar hade Samsung innan där skärmen sprack och det skulle kosta 3500kr och en ny kostade 5000 … Bra kamera och batteritid

Mellanmjölk, det ska vara nåt mittemellan ”röd” och ”blå”. Inte för mkt åt något håll. Noga avvägt det bästa av två världar.

Skärmkvalite samt batteri tid, kamera och sånt är bonus…

Den perfekta budget telefonen finns redan, och som vi alla vet är det ju Nokia 3310. Den har/hade allt man kunde önska, bra batteritid, spelet snake, samt att den var så pass robust att inte ens Chuck Norris kunde rå på den. Men den bistra sanningen kommer snabbt ikapp oss i de facto att möjligheten till bank-id är förlupen, saknar möjligheten till att ha spotify installerat, 3,5 mm uttag. Att den inte är framtidssäker med tanke på 5g behöver vi inte lyfta något närmre. MEEEN, trots att den saknar allt det andra, så är Nokia 3310 ändå lite av den perfekta mobilen.

Däremot, om vi slutar tänka utifrån mitt 10 årigas jag i vad den perfekta mobilen är, och tänker oss in i snart 30 åriga jag, med helt ny världssyn i teknikens utformning. Vad är det jag inte kan leva utan kring i en prisvärd mellanklass telefon?
1: Bra “antenn/mottagning” eller möjligheten för samtal via wifi - hur hemskt det än låter, men jag bor ute mitt i ingenstans. Täckningskartan visar på en liten remsa, där täckningen är kass för alla olika operatörer, men fiber har vi. Därav samtal via wifi, eller en antenn som kan sträcka sig ut lite mer;)
2: 3.5 mm jack - jag HATAR, bokstavligen HATAR att leta efter mina trådlösa in-ears. De ligger ALDRIG där jag la dom, och de är ALDRIG laddade, men mina sladdade lurar, ligger ALLTID där jag lagt dom, och behöver aldrig ladda dom.
3: Batteri - Det borde vara brottsligt att år 2021 få sälja en telefon med under 4000 mAh i batterikapacitet. Med 4000 mAh klarar de flesta sig på en hel dag, där även musik/pod kanske går stor del av dagen.
4: Kameran - Jag tar uppdrag som fotograf, men det betyder inte att jag släpar runt på min systemkamera och uppsättning objektiv vart jag än går. Utan jag tänker lite att den kameran man har med sig, är den bästa kameran. Är det något man alltid har med sig, och alltid ger en en liten smärre hjärtattack när man inte vet var den är så är det telefonen. Oavsett om mobilen är i mellanklassen kring priset, så anser jag att det är en sak som bör fokuseras på, så är det kameran. Skit i minnesutrymme, det får de lösa med en micro sd plats.

Detta får vara mitt inlägg i debatten :wink:

Pris / prestanda är det enda som är viktigt…

Fullkomligt älskade OnePlus när de kom ut med 1…
Satt gladligen i en vecka och nötte ut min F5-knapp i deras forum för att få en invite kod…

Blev dock precis like ledsen när jag råkade se deras reklam i Star Wars - The Last Jedi…

Lik väl handlade jag ännu en OnePlus efter jag bröt handleden i ett fall och krossade skärmen på min One…

x Ett OS som inte är fyllt av massa bloatware (Oneplus, har en av de renaste versionerna på marknaden)
x Ett OS som uppdateras kontinuerligt och inte blir oanvändbar inom 2år
x 5G
x Bra support om man skulle stötta på problem
x Bra batteritid, mer optimerad mjukvara
x Bra formfaktor, platt skärm och skön att hålla i och ingen “kamera-bump” med case
x Skärm under 6 tum
x Simpel design som gör telefonen enkel att serva
x Minimera tryckt text på baksidan av telefonen (folk använder skal och texten syns ändå inte)
x Fingertrycksavläsare under displayen
x 4K Selfie-kamera, punch-hole/under-display
x 4K @ 60FPS Huvudkamera
x Bättre svärta i video (Oneplus tenderar att förstöra svarta områden), hade varit bra med fler inställningar för att att ha en flat video profil så man kan redigera videon i efterhand enkelt. Alternativt att man kan justera inställningarna själv i kamera-appen
x NFC för kontaktlösa betalningar osv
x Trådlös laddning, och kompatibla skal till detta
x Snabbladdning
x Sluta skicka med laddare

Jag tycker ni ska bygga en telefon med hållbarhet som grundtanke. Både en miljömässigt hållbar utveckling och produktion, och en hållbar produkt som håller i längden och som inte behöver bytas ut då ofta.

  • Batteritiden
  • Att kunna bläddra i telefonen utan lagg
  • Ett så rent OS som möjligt, dvs så lite bloatware som möjligt
  • Snabbladdning och trådlös laddning
  • En kamera som ger klara bilder för en amatör
  • Greppvänlig

Skulle nog säga att det går att ringa, messa och maila. BankID och internetbank ska funka.
Har inga stora förväntningar på en mobil i mellansegmentet men man vet ju aldrig. Kan ju bli glatt överraskad.

Att kamera, batteritid, vattentålighet och köldtålighet är prioriterade. Skärmfrekvens, minne, processorhastighet och fancy materialval är oviktigt för vardagsanvändning.

Bra batteritid, minst 6 (gärna 8gb) internminne och en schysst kamera, gest-navigering är också ett plus… och så ren Android som möjligt #nobloat

stor skärm en av dom bästa mobilerna jag har sett. Bra bilder, jättefin modell, snabb hastighet, 120 HZ på skärmen oled skärm allt nytt finns i denna mobilen och mycket ram med dödlig batteri

Bra kamera, vattentät och bra batteritid.

Ja, att man kan ringa och ta emot samtal är nog prio ett för mig! Men, lagringsutrymme, snabbhet och dubbla SIM är viktigt!. Jag tror att ett bra batteri skulle vara ett otroligt plus för mig och många andra. Man kan inte få allt, så för egen del är det helt ok att dra in på kamerans kvalité

Det viktigaste för mig är batteritiden! En juste skärm och appar som jag har laddat ner.
Har alltid haft Samsung och varit nöjd förutom apparna som kommer med telefonen och att batteritiden blir sämre med tiden.
Skulle gärna prova ert märke!