Vad är viktigt hos en telefon i mellansegmentet?

Hela detta inlägget är en annons för OnePlus:
image

Nu tänker du som kräsen läsare på Teknikveckan, – en smartphone för 3000 spänn, tack men nej tack jag siktar högre än så! Så har vi på OnePlus också alltid resonerat men vill också att fler smartphoneanvändare ska få möjlighet att använda våra telefoner och vårt Oxygen OS.

Vi har ju alla någon i vår närhet som bara vill ha en bra och prisvärd telefon. Det är här Nord N10 5G kommer in i bilden och varför vi vill höra dina tankar. Vem tycker du denna telefon passar för och vad skulle du vilja att vi satsade mer på framöver? Vi börjar med våra egna tankar.

OnePlus Nord N10

OnePlus Nord N10 5G är tänkt för dig…

  • som behöver en prisvärd mobil utan en massa extra jox.
  • som prioriterar möjligheten att fota i olika lägen inklusive nattfoto.
  • som värdesätter expansionsmöjligheter och bakåtkompatibilitet.

Läs mer om OnePlus Nord N10 5G!

OnePlus startade en gång i tiden med syftet att det inte skulle kosta en förmögenhet att köpa en mobil med flaggskeppsprestanda. Tanken var att kombinera de kraftfullaste processorerna ihop med ett optimerat Android-system utan bloatware. Men i övrigt vara kräsna med vilka komponenter man satsade på. Allt för att leverera på det första löftet. Genom åren har detta fortsatt och nu finns modeller som OnePlus 8T och OnePlus 8 Pro.

OnePlus Nord N10

Samtidigt som processorutvecklingen gått framåt i detta absoluta toppskikt har övrig teknik följt efter. I många fall har näst bäst och även det tredje bästa blivit bra nog. Därför har det kommit nya möjligheter att än en gång pressa instegspriserna.

Resultatet av det blev OnePlus N10 5G, en telefon med samma Android-baserade Oxygen 7

OS alla OnePlus-användare är vana vid, en 90 Hz-skärm och ett stort batteri samt senaste 5G-arkitektur inom mellanklassen från Qualcomm. För ett pris strax under 3000 kronor.

OnePlus Nord N10

Vad är viktigt för dig i en noga avvägd telefon?

OnePlus vill nu fråga dig som läsare på Teknikveckan. Vilka egenskaper från din flaggskeppstelefon bör prioriteras av OnePlus inför kommande telefoner i samma segment som Nord N10 5G?

Kommentera nedan vad du tycker är viktigast i en noga avvägd mellanklasstelefon. Bästa förslaget kommer belönas med en OnePlus goodiebag med flera olika OnePlus-brandade produkter samt en OnePlus N10 5G.

Psst.. Dessutom kommer du att få välja ut en kompis som du tycker förtjänar en likadan goodiebag inklusive en OnePlus N10 5G!

Vinnare utses den 22/2 av en jury och kommer kontaktas här via kommentarsfältet.

4 gillningar

Finns massor av fina mobiler förutom iPhone där ute, men tyvärr efter att ha haft ett flertal både på jobbet och privat så gillar jag inte plöttret med Android OS, så bästa vore ett nytt användarvänligt OS… och dessutom bättre koll på virus-appar.

Blir nog inte en OnePlus för mig… :slight_smile:

1 gillning

Viktigaste för mig?
Jo för mig är att OS:et Ska flyta på bra som möjligt. och vad jag har både sätt och hört så gör OxygenOS Verkligen det Inom området så kommer det även hur många appar som kommer förinstallerade på telefonen (Bloatware).

2 gillningar

Det absolut viktigaste i en mellanklass/budget är att OS tillåter den lite “sämre” prestandan att flyta på bra och smärtfritt. Mycket lulllull kan man vara utan om man väljer en mellantelefon, mennför att man som användare skall vara nöjd med sitt köp, så är det viktigt att OS & processor lirar bra ihop!

2 gillningar

Kameran och upplevd prestanda (hur responsiv den är) måste vara bra. Sedan får ingen funktion vara riktigt kass, alltså en rimligt hög lägstanivå utan bottennapp är viktigt.

2 gillningar

För mig är kameran viktig eftersom det oftast är den enda kamera som man har med sig vid alla dessa speciella tillfälle. Förväntar mig inte kvalité som en systemkamera men tillräckligt bra för alla ögonblicksbilder som man inte vill missa. Andra viktiga egenskaper är ett enkelt OS som inte laggar och ett batteri som minst klarar en dag. Gillar även viss unikitet eftersom jag inte vill ha samma telefon som alla andra. Och snabbladdning är också en mycket trevlig funktion.

2 gillningar

Viktigast är att man får en känsla av att tillverkaren bryr sig om telefonen och dess användare. Att telefonen inte bara är slit och släng, utan kan förväntas ha en viss livslängd även ur ett mjukvaruuppdateringsperspektiv.

3 gillningar

Viktigaste är verkligen fokusen på det basala samt kameran. Man ska verkligen inte behöva hindras av att inte kunna göra de vardagliga sakerna. Kameran är också viktig för mig då det en den kameran man alltid bär med sig, att fånga de vardagliga är minst lika viktigt som att fånga de stora tillfällena, därför är kameran minst lika viktig.

1 gillning

För mig så är ljudet viktigt samt hur pass respnsen känns

1 gillning

Det absolut viktigaste för min del är batteritid och mjukvaruuppdateringar. Det behöver inte vara en så värst snabb telefon så länge jag kan ta mig igenom två dagar utan problem. Snabb laddning inkluderas i batteritiden för min del. Att kunna plugga i telefonen 20 min på morgonen och sedan kunna klara sig hela dagen på det är guld värt. Jag behöver också kunna förvänta mig minst två år av uppdateringar. En telefon som slutar uppdateras och behöver kasseras efter ett år är ganska värdelöst för min del. Sen är ett 3.5mm-uttag att föredra som musiklärare, men det blir ju tyvärr allt mer sällsynt.

Den ska vara snabb. Gärna snygg, ha bra kamera och batteritid. Men framförallt ska den vara snabb.

Snabb laddning, minst 30w
Bra kamera, som ger klara fina bilder i dunkelt ljus.
Bra flyt, som gör att telefonen känns rapp.
Fingeravtrycksläsare under skärmen. Inte bak.
Inga samarbeten med diverse social medier…

Det viktigaste tycker jag är att den ska ändå kännas som en highend telefon, flyta på smidigt i menyerna och ej lagga fram apparna som man startar. Den får gärna vara snygg med

Brukar köpa sådana till min far.
Skärmen ska vara ok, kameran ska funka när han tar kort på hunden och sin båt (gärna så bra som möjligt men han är egentligen inte kräsen).
Inte massa bloatware och medföljande appar, det förvirrar honom. Detsamma gör även överdesignade UI.

Då han använder mobilen som modem en gång i månaden när räkningar ska betalas så är bra uppkoppling numera ett krav.
Fingeravtrycks-läsare är ett krav från min sida då jag är trött på att han glömmer bort sitt lösenord :stuck_out_tongue:

Hans egna mest uttalade krav är “bra kamera och bra batteritid”

1 gillning

De punkter jag tycker är viktigast är skärm, batteri och ljud. Väljer jag att köpa en telefon för 3000 kr vet jag om att den inte kommer vara lika “bra” som en telefon för 9000 kr.
Därför tycker jag att det ett företag ska satsa på är att g helhjärtat in för en telefon som ger ett bra flyt i vardagen, ett strålande batteri som gör att du inte behöver tänka på att du måste ladda efter några timmar på resande fot och även slänga in ett par sköna steriospeakers. Kameran är självklart viktig men eftersom komponenterna för att ta högkvalitativa bilder är dyra får man helt enkelt dra ner på den kvaliteten.
Att även kunna ge en midrange telefon snabbladdning på minst 30W är en underbar gåva till oss kunder.

Ni vet väl om att man måste vara patreon på Teknikveckan för att vinna? :wink:

3 gillningar

Viktigast för mig?
Jag vill ha bra batteritid, bra processor, telefonen måste ha någon form av IP-klassning (tåla fukt), kameran är väldigt viktig för mig också, måste kunna ta bra bilder även i mörker.Det måste även finnas ett stabilt utbud av tillbehör som tex. Smart fodral, trådlösa hörlurar,mm
Jag stod länge i valet ock kvalet att lämna min favorit Huawei och gå över till One+., Men det blev en Huawei igen just på grund av IP-klassning.
Skulle vara jättekul att få testa en One+ för att se om jag fattade rätt beslut :wink:

Tyvärr är det så att även om det finns bra fungerande Touch ID eller Face ID så kräver ju mobilen med jämna mellanrum att man anger lösen ändå, så helt slipper man inte undan lösenord.

Viktigast för mig är en bra processor. Har för många dåliga upplevelser med mobiler i budgetsegmentet som är helt oanvändbara på grund av långsamheten. Gärna en ren androidversion eller så nära som det går att komma i alla fall. Sen är det trevligt med en hyfsad batteriprestanda.

Viktigast för mig i mellanklassegmentet är främst bra batteritid och en hyfsad processor. En bonus är en hyfsad kamera då jag fotograferar en hel del med telefonen.