USB-C - lista på kablar och laddare som levererar hög ström och snabb filöverföring

Den största mänskliga lögnen är att insidan räknas - men när det kommer till USB-C är det verkligen så. Inte en enda sladd jag har är lika.

Följande varianter lever jag med (Alla är USB-C till USB-C)

*Apples laddkablar som klarar 87W men som filöverföringsmässigt bara är USB 2 och går jääättelångsamt!
*Kabeln som följde med min externa hårddisk som visserligen kommer upp i över 400 MB/s men som är kort, bräcklig och ful. Oklar laddstyrka.
*Någon laddkabel som följde med en bärbar PC som har oklar filöverföring och oklar laddstyrka.

Jag trodde jag skulle lösa snabb laddning, hög datahastighet, hållbarhet och allmänt snygga kablar genom att köpa Anker PowerLine+ men där kommer jag inte upp i mer än 40 MB/s och mycket riktigt när jag nu går och tittar på Ankers webbsida så är det ju också USB 2.0 bakom de där USB-C-kontakterna.

Såååå med målet att köpa kablar som har allt (möjligen får jag backa på nylonkravet :)) så kommer här de kablar jag än så länge hittat. Hjälp gärna till att samla ihop fler tips.

Krav: Minst 5 Gbps (625 MB/s), minst 100W. Power Delivery (PD) är det alltid på USB-C till USB-C.

Edit: Vi lägger till laddare och powerbanks tycker jag!

(Som med alla länkar på Bubblan kan vissa länka vara affiliatelänkar)

USB-C-kablar 0,5 meter

USB-C-kablar 1 meter

Väggaddare

Powerbanks

3 gillningar

Luxorparts USB-C-kabel 0,5 m och 1,0 m (ej 2,0 m)
Kjell & Co art.nr 61682 resp. 61683
USB-PD 100 W (20 V, 5 A) och USB 3.1 gen. 2 (10 Gb/s)

2 gillningar

Tack! Och välkommen till forumet!

Belkin USB-C-kabel 1 m
Obs! Ny version. Endast art.nr F2CU052bt1M
USB-PD 100 W (20 V, 5 A) och USB 3.1 gen. 2 (10 Gb/s)

2 gillningar

Deltaco USB-C-kabel 1 m
Obs! Kontrollera att art.nr är USBC-1407 eller USBC-1402 (avslutande M är okej då det endast indikerar förpackningstyp). Likadan kabel finns i 10 W- (!) och 30 W-version.
USB-PD 100 W (20 V, 5 A) och USB 3.1 gen. 2 (10 Gb/s)

(Korrigering: USB-1401 är 0,5 m. USB-1402 ska det stå.)

2 gillningar

Deltaco USB-C-kabel 0,5 m
Obs! Kontrollera att art.nr är USBC-1401 eller USBC-1406 (avslutande M är okej då det endast indikerar förpackningstyp). Likadan kabel finns i 10 W- (!) och 30 W-version.
USB-PD 100 W (20 V, 5 A) och USB 3.1 gen. 2 (10 Gb/s)

2 gillningar

Vore kanske bättre att lista kablarna efter kontakter (menar du USBC-USBC eller USBA-USBC?), dataöverföring, USB-standard och laddstyrka? Fördelen med det är ju att det får användningsområde utöver just din hårddisk :slight_smile:

Jag använder i undantagsfall min laptop inpluggad i en USB-C/Thunderbolt-docka. I övrigt är jag fullständigt ointresserad av dataöverföring när det gäller kablar. Jag använder dem endast för att ladda och då oftast med USBA-USBC).

I övrigt välkomnar jag initiativet.

USB-A till USB-C får bli en annan artikel tänker jag :slight_smile:

Jag ser en ganska så tydlig framtid där USB-C till USB-C är standard - det är inte bara min hårddisk det är kameran, det är drönaren, det laddar mössen - och i datorn är det bara USB-C :slight_smile:

Nu har jag uppdaterat artikeln med ett par fin fina Powerbanks!

Kjell & Co har en Linocell powerbank med 65 Watt PD 3.0, som jag nyss råkade köpa.

Glömde laddaren till min MBP framme under natten och katterna trodde att det var en tuggleksak, så nu behöver jag en ny. Har bubblan tips på någon bra, eller ska man bara köpa en ny från Apple?

Vill ha en som är minst 1,5m lång och gärna lika bra känsla som original.

Apples egen är både billig och bra, godkänd för 100 watt också.

1 gillning

Ett alternativ är att köpa Satechis laddare. Då får du en laddare som dels laddar din mpb med 100W men även kan ladda din iPhone eller iPad.
Jag har en laddare från Hyper som påminner om Satechis. Då har jag en laddare för datorn på dagen och kan använda samma för att ladda telefonen och klockan samtidigt på natten. Det gör att jag behöver bara ha en laddare med mig.

2 gillningar

Jag kanske läste frågan fel. Uppfattade det som att kabel sökes. Inte klarar väl katten av att tugga sönder en hård laddare?

Men är det laddare som är frågan så är Satechi, Hyperjuice och Ugreen bra.

1 gillning

Stämmer bra att det var sladd som efterfrågades :+1:t3:

Satechis USB-C till USB-C 2m är galet bra.

2 gillningar

Alla USB-C-kablar klarar 60 watt i princip. Över det måste de ha ett chip i sig vilket tex Apples har.

1 gillning

Ska kabeln ligga hemma över skrivbordet, välj en snygg. Flätad, färgglad, mönstrad.

Ska den tas med i väska och bäras runt på, ta en tunn och lätt.

1 gillning
1 gillning

Så… för att kunna driva min stora 34” Samsungskärm och ge power till min jobbdator, samt växelvis Macbook Air M1 så behöver jag minst en… USB 3.1? (Givetvis är det USB-C connector).