USA-valet 2024

Apropå synas i media så har Trump ganska mycket på sin sida. Fox News, Sinclair (Sinclairs ägare har nu också köpt Baltimore Sun

Ja, jag är förvånad över att inte dom 'vanliga' republikanerna har slutit upp bakom Desantis eller Haley. Jag har inget till övers för Desantis men Haley känns rätt vettig.

Absolut, men tänker att bara för att republikanerna gått bananas så kan man inte bunda för de problem som finns inom Demokraterna. Blundar man för det tror jag inte man kan förstå vad som händer i USA.

1 gillning

Skulle du kunna vara lite mer specifik så att jag lär mig något?

(Nu lät det där ganska konfrontatorisk men jag är uppriktig, mitt flöde tenderar på att fokusera på galenskaperna som GOP hittar på så jag är inte lika uppdaterad på Demokraternas avarter)

Det som jag ser är att det finns strömmningar som kräver att få exakt allt som de kräver för annars så röstar vi på GOP eller låter bli att rösta. Men det ser jag mest via "indirekta" vägar.

1 gillning

Jag ska inte svara för @xms67 men nyhetsrapporteringen i Sverige tenderar att fokusera på dom extrema tokigheterna republikanerna har för sig. Demokraterna är långt ifrån lika galna (enligt min åsikt) men det är ett enormt splittrat parti som har extremt svårt att få något gjort för det är så långt mellan åsikterna. Även väljarna verkar dessutom sämre på att sluta upp bakom partiet jämfört med republikaner, antagligen av samma anledning. Under valet 2020 hade jag många vänner som hade väldigt svårt att rösta på Biden eftersom han ligger så långt ifrån Sanders som var 'deras' kandidat.

Förenklat kan man säga att det mycket snack och lite hockey på demokraterna... Om det inte var så skulle GOP aldrig ha majoriteten.

1 gillning

@Gurra :s bild stämmer väl överens med min. Utöver det skulle jag vilja säga att på tok för stor del av Demokraterna har gått väldigt långt i identitetspolitik/woke vilket både skrämmer bort väljare och grumlar sikten för andra perspektiv.

Sedan bär demokraterna en del mer konkreta misstag baserat på identitetspolitiken så som att man nedrustat polisen i vissa städer och ställt sig ganska ensidigt på den sida som anklagar polisen för övervåld. Övervåld förekommer definitivt men frågan är vilka slutsatser man drar av det och vila ptgärder man sätter in.

Allt det här slutar i att Demokraterna som parti(och för många företrädare) blir irrelevanta för breda väljargrupper.

Nu skulle väl inte Demokraterna hamnat här utan Trump, men om Trump aldrig kandiderat och Demokraterna drev sin linje som de driver nu skulle Republikanerna vinna med extrema siffror.

Sedan påbörjades Repubikanernas resa redan med Tea Party-rörelsen. Det fick Demokraterna att börja radikaliseras.

Allt det här har också lett till att de inte har en enda kandidat utöver Biden som bedöms ha minst chans mot Trump. Vettiga kandidater blockeras och Biden blir halmstråt.

Jag har en god vän som är en mycket framgångsrik lobbyist i Washington. Han har lyckats med mycket, men sedan 2010 har det varit omöjligt att identifiera framtida demokratiska ledare i kongressen då alla vettiga/lovande snabbt slås ut av sitt eget parti. Han har ibland tipsat om namn men inom ett par år är de borta.

Kring 'defund the police' skulle jag vilja lägga till att det som så ofta av svenska politiker har kommunicerats och förklarats extremt dåligt. Gemene man tror att det handlar om att ge mindre resurser till polisen vilket inte är kärnan alls, utan det handlar om att låta polisen vara polis och inte samtidigt behöva ta ansvar för diverse andra samhällsfunktioner.

En annan generell sak kring amerikansk politik är oförmågan att engagera de unga väljarna vilket såklart blir extra tydligt med två 80-åringar i kommande val och att vi tycker att Kamala Harris är en ung frisk fläkt med sina 59 år. Lågt valdeltagande bland unga väljare en stor anledning till republikanernas framgångar.

Återigen problemet med att demokraternas 'bredd' är t.ex. extremt populära Alexandria Ocasio-Cortez aldrig kommer släppas fram hela vägen för hon är för långt ut på vänsterkanten.

Haley börjar så smått kritisera Trump:

DeSantis ger samtidigt upp och stöttar Trump:

1 gillning

I videon meddelar han sitt stöd för Trump.

– Han har mitt stöd eftersom vi inte kan gå tillbaks till det gamla republikanska gardet som Nikki Haley representerar, säger DeSantis.

Makes sense att stötta Trump då? Hans världssyn är ju inte alls från 1800-talet? :sweat_smile:

Oroväckande utveckling, hade hoppats på att DeSantis skulle hålla ut till efter primärvalet i NH. Risken nu är att Trump får det mesta av hans röster, hade han väntat ett par dagar så hade Haley haft en chans att vinna på tisdag.

Det kan krävas lite bakgrundskunskap för att förstå syftningen i bilden :slight_smile:

Hur är det? Går hans tid som guvernör ut slutet 2026? Och det är begränsat till 2 perioder så det blir den sista perioden?

1 gillning

Har det inte varit mer eller mindre klart att Trump skulle bli ensam republikansk kandidat redan när Trump sopade banan med Haley och DeSantis i Iowa?

Iowa är mest en symbolisk start på valåret, inte så många som har vunnit där som går hela vägen. Det är för få röstande för att ha någon reell inverkan.
New Hampshire är mycket större och Haley har stort stöd där, sen är det dags för South Carolina där hon har varit guvernör. Segrar där så hade hon kunnat få lite momentum inför supertuesday i början på mars där många delstater genomför sina primärval.

2 gillningar

Tisdag (eller onsdag för oss) blir intressant.

Mycket tveksamt om Haley kan utmana Trump till nomineringen, även om man såklart kan hoppas eftersom det kanske skulle betyda en återgång till ett mer normalt republikanskt parti.

Sen kan man ställa sig frågan om hon faktiskt är en svårare utmanare till Biden än Trump när det väl kommer till det riktiga valet...

1 gillning

Det blir även spännande att se vad rättegångarna får för inverkan på opinionssiffrorna, hittills har ju åtalen stärkt Trumps siffror (har inte skadat åtminstone).
Vid en eventuell fällande dom så kan det ju svänga rätt snabbt.

Tyvärr tror jag att MAGA-rörelsen inte bryr sig och ser allt bara som en häxjakt på Trump, men dom lite mera normala republikanska väljarna gör det antagligen och dom kommer vara tungan på vågen när vi kommer till presidentvalet.

Jag är inte förvånad över Trumps stora vinst i Iowa, mellanvästern är ett starkt Trump-fäste, däremot förvånad över det fortfarande starka stödet i New Hampshire. Visserligen är New Hampshire väldigt mycket 'red neck' för att vara östkust och New England (jag bor i Massachusetts så en hel del förutfattade meningar kring NH ska villigt erkännas...), men jag trodde ändå dom skulle välkomna ett alternativ till Trump långt mer än dom har.

Ett till problem är ju Bidens låga siffror bland dom yngre väljarna, 2020 vann ju Biden till stor del på grund av det höga valdeltagandet där "ungdomarna" gjorde en stor skillnad.

Jo, jag beskrev det som ett av demokraternas stora problem tidigare i tråden. Unga är ju generellt sätt mer radikala och Biden är ju inte det. För fyra år sen stödde dom unga Sanders och Warren som sedan övertygade dom att rösta på Biden men utan ett primärval vet jag inte hur dom ska göra.

1 gillning

Inga debatter. Men demenstester….

Suck.