USA-valet 2020

Lika barn leka bäst?


Ja, samma bild, jag orkade inte photoshopa idag.

iuhoiuh

4 gillningar

Jag kan tycka att det är ganska naturligt att man är generellt varse om nationella nyheter och än mer varse om lokala nyheter. Med det menar jag alltså att om man bor i Malmö så lär det vara mer troligt att man har kännedom om judarnas situation här än om man bor i Haparanda.

Malmö blivit bättre och bättre sedan 90-talet? Pfft...säg det till den judiska församlingen i Malmö. Antalet minskar hela tiden, är nu nere på runt 500 st, övriga har lämnat Malmö.

Enligt en färsk undersökning av EU-myndigheten Agency for Fundamental Rights (FRA) har 35 procent – baserat på svar från tusen judar i Sverige – övervägt att flytta utomlands.

I samma studie framgår bland annat att drygt nio av tio judar i Sverige anser att antisemitismen blivit värre.

Jag vet inte riktigt varför du nämner rasbiologiska institutet, den svängen förstod jag inte.

Jag glider inte ifrån ett dugg, jag tog inte upp exemplet med judar utan svarade på det med exempel från S där samma sak kan hittas. Visa cojones? Den biten tycker jag bör ligga på dig, du kallar ju allt som inte stämmer för med din politiska agenda för felaktigt medan jag inte förnekar att dylika exempel går att hitta i SD men tar också upp var man mer kan hitta det. Något som du förnekar, som jag tolkar det.

Vad jag tycker har jag redan beskrivit, det kanske du skippade att läsa. Jag tycker att antisemitism är bedrövligt och ska motarbetas, oavsett var det kommer ifrån.

Jag klassificerar inte S som antisemiter, de är lika lite det som SD är nazister. Dock så tog jag upp exempel på uttryck för antisemitism som har kommit från olika aktiva politiker i S och det är inga indicier. Du behöver inte tro på mig, kolla upp det själv så får du se. Att som du per automatik kalla det för “indicier” utan att kolla fakta, det är löjligt. Att dessutom kalla det “omöjligt att bemöta”, ja då blir det direkt tramsigt då det är enkelt för en “frisk människa” att bemöta. Kolla fakta själv och testa hur det känns :wink:

Jag ber om ursäkt, jag hade missat inlägget ovan och förstod inte att vi pratade om specifikt judars situation i Malmö. Den är naturligtvis fruktansvärt och en skam både för staden, landet och det socialdemokratiska styret som fanns under Reepalu.

(Edit: Och det kan jag säga utan att dra fram någon annans skam)

1 gillning

My bad, inlägget handlade ju inte alls om Malmö som helhet.

Du bemötte inte argumenten mot SD. Utan du tog att S kunde man hitta diverse mörka historier från årtionden tillbaka. Det är ju det som whataboutism handlar om. Normaliseringen av SD, kom igen? Du ser till att inte bemöta några argument som inte tillstår din politiska agenda. Det räcker för mig kompis. Ska kolla upp om det går att blocka dig. :wink:

Ja undra hur det är att ständigt behöva projicera för att kunna leva med sina egna ställningstaganden.

Åsiktsmässigt står vi nog ganska nära varandra. Men blir det inte hopplöst om vi blockar alla som tycker för olika jämfört med oss själva? Jag diskuterar/grälar/tjafsar med zinned regelbundet. Dels för jag tycker man ska bemöta hans åsikter och argument, men också för att jag lär mig saker av dessa diskussioner. Jag kanske inte lär mig så mycket i sak men om infallsvinklar och typ av argument. Det är nyttigt både för att jag inte alltid tänkt på de infallsvinklarna rent allmänt(ändrar ju kanske inte vad jag tycker, men viktigt att lära om andras sätt att resonera) och för att slipa argumenten för att ännu bättre kunna argumentera emot.

3 gillningar

Håller med @xms67 - dessutom är det ju fritt blås i "Samhällsbubblan" - om man inte orkar med diskussioner av olika anledningar så är det bara att ignorera hela den kategorin.

Du får gärna precisera dessa argumen då för vad jag har sett är det bara massa påståenden från din sida. Jag har för övrigt inte en politisk agenda, tillskriver mig heller inte något specifikt parti. Jag yttrar mig endast om de saker jag anser vara fel, oavsett vem som gör dem. Dock är ju alla politiska saker en fråga om kompromisser.

Det går utmärkt :smiley: Dock har jag hört att implementationen är lite so so men det ska gå iaf. Hela idén med att blocka till höger och vänster så fort någon tycker annorlunda tycker jag är oerhört juvenil, så fick jag det sagt också :slight_smile:

Det största självbedrägeriet som finns är att tro att man inte är en del av en partsinlaga :slight_smile:

1 gillning

Jag vet. Jag borde inte. Min historia med zinned började redan på 99mac. Men det vore inte rätt att prata honom nu när jag har blockat honom.

I know, men kan ju ändå inte låta bli. Det handlar inte om att jag behöver vara överens, mer om att argumenten inte blir bemötta. Då faller det hela.

Låg tydligen en Skellefteå FF-halsduk inne i kongressen:

:thinking:

Eller rättare sagt kommunens halsduk:

Nu vet vi hur en av vandalerna dog. Tokigt!

1 gillning

Who is on Twitter

1 gillning

Påtryckningar för att få bort telegram nu också.

Har aldrig använt telegram och tänkte först att det ”bara” är en meddelandetjänst som sms. Men efter att ha kollat lite äldre nyheter så har de varit i rampljuset innan om att det skulle ha använts av terrorister som spridit information på tjänsten via grupper användare kan följa.