USA-valet 2020

Följer olika valvakor och surfar runt på olika hemsidor för att hålla lite koll. Självklart har inget hänt ännu…:sunglasses: och den stora frågan på sidan av vem som blir president är hur länge orkar man vara vaken…? :grin:

2 gillningar

Jag satsar på att hålla mig vaken till 4-tiden.
Då vet vi nog ungefär vart det tar vägen. :grimacing:

2 gillningar

Står nog på nyheterna imorgon och är det för jämnt så kan det dröja ett par dagar.

Det var tufft. Jag tänkte först vara vaken till 01:00, men nu har jag varvat upp mig så vi får se..:sunglasses:

Att kolla på nyheterna imorgon bitti är vad jag skulle kalla en genväg..:grin:

2 gillningar

Ibland är genvägar helt ok. :wink:

1 gillning

Jag behöver inte vara ute från huset förrän vid 12 imorgon så kommer få en del timmar sömn ändå. :+1:t3:

1 gillning

Jag var så korkad att jag utan att tänka mig för la in ett möte 8:00. Har svurit många gånger, men kom mig inte för att ställa in i rimlig tid…

2 gillningar

05.30 och det är FF en rysare!

2 gillningar

Så är det när det inte är antalet röster som gäller utan 270. Hänger nu mycket på Florida och norr

Har vi någon i bubblan som får rösta i valet och kan förklara hur det fungerar? Följt valet rätt bra men det är ingen som förklarar varför rösterna inte bestämmer utgången? :thinking:

Hur menar du?

Säg att Biden får 3 miljoner röster totalt och Trump får 2,5 miljoner röster, då kan Trump ändå vinna? Eller har jag missuppfattat allt?

jag har röstat… vad vill du veta?

1 gillning

Enklast förklarat är att vinnaren tar allt - och olika delstater har olika mängd fasta så kallade elektorröster som inte ändras med folkmängd. Så skulle 100 miljoner flytta till Alaska skulle den delstaten fortfarande bara ha några ynka elektorröster.

Andra länder där vinnaren tar hela regionen är exempelvis UK.

1 gillning

Är du medveten om att man inte kan rösta på Klopp?

1 gillning

WHAT!!!.. fan.

1 gillning

Inte varit särskilt insatt i hur valen utspelar sig i USA tidigare men försökt sätta mig in i det i år, men tycker att hur man kommer fram till vinnaren är lite annorlunda. Antar att det är för att jag är van vid hur det fungerar i Sverige.

Okej, tack! Det var faktiskt en av de bästa förklaringar jag fått.

För man väger staterna beroende på folkmängd. Varje stat är värt x antal “poäng”. (Heter egentligen Elektorer men här kallar jag det poäng.)

Man tävlar om totalen i varje stat, så om någon vinner Kalifornien som där många personer bor, då får den personen alla “poäng”. Det är inte så att “poängen” delas upp beroende på hur många som har röstat på den ena eller andra. Vinnaren tar allt.

Detta gör att man kan få mest röster, man vinner de stater som har störst population men man vinner inte i tillräckligt många stater. Man samlar helt enkelt inte ihop tillräckligt många poäng.

Totalt finns det 536 (om jag räknat rätt) "poäng att slåss om, men det är uppdelade på 50 olika stater, målet är att få 270.

LIte längre ner på sidan ser du vad varje stat är värd:Aftonbladet

Så om det bor 3 personer i en stat och 2 röstar på ena parten så får man alla “poäng” från den staten?
Hur gör dom om det bor 4 personer och de röstar 2 var? :thinking:

På första frågan, svar ja, på andra, vet inte, finns säkert någon process som löser det.

1 gillning