USA överväger förbud mot TP-Link-routrar

Från sajten:
image

Den amerikanska regeringen överväger ett förbud mot kinesiska TP-Link, vars routrar finns i 65 procent av amerikanska hushåll och företag.

Bakgrunden är oro för nationell säkerhet och misstänkta kopplingar till cyberattacker. Enligt Wall Street Journal har USA:s handels-, försvars- och justitiedepartement inlett utredningar kring TP-Link.

Microsoft har rapporterat att kinesiska hackare har utnyttjat sårbarheter i TP-Links routrar för att genomföra attacker mot västerländska organisationer, inklusive amerikanska myndigheter. TP-Link har kritiserats för att inte åtgärda säkerhetsbristerna tillräckligt snabbt. Företaget förnekar även anklagelser om att sälja produkter under produktionskostnad och välkomnar dialog med amerikanska myndigheter.

Även i Sverige är TP-Link ett populärt val bland nätverksprodukter. Om USA inför ett förbud kan det även påverka inställningen till TP-Links produkter i övriga världen.

Via: Appleinsider

1 gillning

Har det inte gått lite långt med det här? Skillnad är väl om det är bekräftat dock. USA är dock inte så mycket bättre! Dom håller säkert på med sina grejer också.

Fast om Kineserna håller på och använder TP-Link för hybridkrig är det bara att stänga ute dem tycker jag. Microsoft är väl relativt pålitliga här.

USA håller absolut på de också. Jag har haft förmånen(?) att få en genomgång av de dokument som finns tillgängliga, både officiella och läckta och där Sverige finns med. Det är ju inte så snyggt får man erkänna. Men om jag tolkar vad våra underrättelsemyndigheter och olika forskare säger så är det Ryssland, Kina och Iran som har samhällsomstörtande mål med sin "spionverksamhet". USA vill hålla koll på teknikutvecklingen. Frågan är om koll är attt hålla koll eller om de på något sätt stjäl den. Men har inte fattat hur de om de stjäl informationen för över den kunskapen till privata företag.

1 gillning

Tröttsamt är det i alla fall! Blir lixom inte bra för nån när dom håller på och jävlas tycker ja. Jag har sagt det förut här inne, vi måste leva och jobba med varandra! Även om det är ett annat land och kultur.

Fast inget har kommit ut från Microsoft mer än mest blaj. Detta diskuterades här i forumet för någon vecka sen.

Ungefär som den enda artikeln som alla medier hänvisar till som säger att TEMU-appen är ett virus typ och äter upp din själ.

Finns det något konkret måste något göras naturligtvis.

Tycker också det börjar bli väl tramsigt det här, och jänkarna är värst.

Kineserna spionerar säkert, lika mycket som jänkarna men det är inte Kina som historiskt farit omkring och ”skapat demokrati” som raserat hela länder för lite naturresurser och är inne och petar och lägger sig i överallt. (Än).

Vad dom än har för agenda, ond eller god, dom satsar pengar och bygger infrastruktur utomlands istället för att skramla med vapen och störta hyfsat välfungerande stater för billig olja.

Tycker och tror generellt man ska va försiktigt med teknikprodukter vart dom än kommer ifrån.

Made In China 2025 som jänkarna är livrädda för är utstakat delvis på grund av att jänkarna och i viss mån européerna är aviga med målet att bli värdsledande inom techindustrin och tvätta bort ”billig skit” stämpeln från kinesiska produkter och allt som ska tillverkas ska sourceas inom Kinas gränser och tillverkas i Kina. Det är det enda landet som ha förutsättningarna för det.

Den diskussionen har jag missat och det kan absolut vara så att jag gör en felbedömning av Microsofts uttalande.

Att försvara världens största diktatur är faktiskt lite magstarkt. Det går absolut att kritisera USA men då måste man väga in situationen under kalla kriget där USA och Sovjet kämpande om världsherraväldet. Både dessa maktsfärer använde oacceptabla metoder men det är väl ändå ganska klart att vi ändå är glada att att det var Sovjet och Warsawapakten som föll ihop och Inte USA och Nato? Det var ju inte så att det ständigt var medborgare i väst som försökte fly till öst. Detta trots att de få som gjorde det välkomnades officiellt(men den stora migrationsvågen, kallat Kirunasvenskarna avrättades i stor omfattning efter de anlänt Kirunasvenskar - Forum för levande historia).

USA har sedan muren föll och efter invasionen av Panama, som skedde nästan samtidigt i tid, helt ändrat sin strategi. Vi ser sedan dess inte alls samma beteende från USA. Men visst det går att kritisera USA, men då krävs lite mer analys och insikt i kalla krigets realiteter.

Kina är den största diktaturen vi någonsin sätt. De mördar sin egen befolkning utan att blinka. De har sagt, numera via lag, att de kommer inlemma Taiwan i fastlandskina senast 2049. Även om de inte använder vapen i traditionell mening så agerar de superstrategiskt i sin utrikespolitik. Jag tror inte någon seriös bedömare ser detta som något annat än en ny form av kolonialism.

Man måste försöka se vad det är Kina och Ryssland försöker skapa för värld. Att tror att Kina bygger lite infrastruktur i fattiga länder utan en större plan leder bara till att vi sitter på läktaren när ett nytt kallt krig eller en kolonialism pågår.

Den värld de försöker skapa är en värld där ett antal länder får dominera sin region och göra vad de vill. Ryssland ska dominera Europa, Kina stora delar av Asien t.ex. Ser vi inte det, trots att de öppet berättar om det, kommer vi att få se många Ukraina de kommande åren.

Det är möjligt att jag för snabbt tog Microsofts uttalande som något välunderbyggt, men hela Kinas senaste lagstiftningsarbete inom detta område bygger ju på att alla Kinesiska företag(och medborgare) har en skyldighet att hjälpa säkerhetstjänsten. Medan USA alltså gått åt et mer civiliserat håll sedan 1989 och alltså Kina blivit betydligt mer imperialistiskt.

4 gillningar

Jag vill inte att det ska tolkas som ett försvar, det var inte tänkt så i alla fall.

De är idioter allihop, skillnaden är väl vart man agerar och hur.

Attans det finns en nackdel med att köpa saker från Kina :wink:

Kan inte se vilken typ av routers som är utsatta ska se ikväll om jag hittar vilka.

Fast TP-Link är numera amerikanskt med huvudkontor i Kalifornien.

Låter mer som Microsoft vill att små/medelstora företag ska köpa deras produkter, den här var lite kul från www.routersecurity.org.

Jag som alltid tagit för givet att TP-Link var rena kinaprylar men ändå valt att köra det hemma, känns ju bättre nu haha.

Microsoft säljer inte hårdvara för nätverk, däremot säkerhet i olika former och det är deras säkerhetsteam runt i detta fall Azure som jag antar sett bot-angrepp och utrett källan. Bra att de går ut och varnar.

Eller kanske inte ändå. Intressant att de har 65% av den amerikanska marknaden.

Jag har aldrig haft några routrar från TP-Link, men har några switchar från dom. Sällan jag haft problem! Även om det varit billiga grejer.

Exakt. Det är en stor skillnad på USA och Kina och det är just det faktumet att det är en enpartistat där invånarna har rapporteringsplikt till partiet och mänskliga rättigheter är ett skämt. Men det blir lite larvigt att peka ut enskilda bolag men strunta i andra. Huawei är ett annat exempel men galet mycket andra prylar t.ex. bilar och där faller ju faktiskt även volvo in numera, tycka vad vi vill om det, faktum är faktum :wink: ska vi vara helt konsekventa ska ju allt bort.

Själv har jag inte bestämt mig ännu. Är så galet nöjd med mina TP-Link mesh de fungerar kanon!

Det kanske slutar med att vi alla omedvetet har Maos lilla röda på nattduksbordet och börjar spana på grannarna när de hjärntvättat oss alla via 5Ghz-bandet haha

Jag tycker du ska vänta in mera info! Ska vi börja plocka bort allt vi har från Kina har vi inget kvar :smiley:

Håller helt med om det där. Frågan är vad vi gör? Det går inte alltid att göra allt samtidigt och det går inte heller att låta det goda bli det bästas fiende.

Jag brottas själv med Tesla/Musk vs. elbilar från Kina. Vad är rätt och vad vi är fel? Man kan erkänna dessa utmaningar, men att likställa USA med Kina eller förklara bort Kinas politik och ambitioner är något annat.

Ska inte på något sätt säga att jag är påläst kring ämnet men är det inte ett sånt där läge där det är lätt att tänka att det spelar ju ingen roll för mig? Om min uppkopplade dammsugare kommer ut på mitt WIFI spelar det väl ingen roll? Men jag antar att Kinas plan är långt mer komplex och subtil där dom kan genom hundratusentals uppkopplade enheter kartlägga och dra slutsatser...

Men sen är det ju extremt svårt att undvika kinesiska produkter och nästan allt man köper behöver ju kopplas upp mot ens nätverk, ofta vare man vill det eller inte.

Precis. Ingen mening att kasta ut routern om dammsugare, lampor, bil, elspark och så vidare är kinaprylar. Allt måste bort annars är ju Kina kvar hemma hos oss.

Och vågar vi lyfta på stenen "made in china" med chip, mobiler mm.. :joy:

Jag hoppas på en yngre generation i skitländerna som vill ha frihet och demokrati på riktigt. USA är på väg åt ett annat knasigt håll de med men ändå en demokrati.

1 gillning

Så är det. Sen är det ju inga problem att blocka eventuell spårning/hemringning, gör jag med AdGuard lokalt. Enheterna som står för mest hemringning är från Apple hos mig.

2 gillningar

Intressant, jag hade nog trott att det var nån random Android TV eller en frisläppt Windowsburk. :thinking: