USA överväger förbud mot TP-Link-routrar

Skulle ändå säga att det är skillnad på router och enheter man har förpassat till ett IoT-VLAN utan åtkomst till något annat.

1 gillning

Detta är lite som med bilarnas mjukvara manipulering. Det är bara de som åkt dit som får uppmärksamhet, de andra klarar sig fast de är av samma skrot och korn. :joy::joy:

Ja absolut! Även jag har petat in de saker jag litar minst på i gästnätet vilket isolerar dem från varandra och det vanliga nätet. Sen kör jag ju TPLink så tydligen waste att flytta dem ändå :joy:

Men om vi ser över hela befolkningen så är det nog få som segmenterar sina nätverk där hemma och jag tror inte kinesen är ute efter en enskild individ.

1 gillning

Nu sitter jag säkert med en foliehatt på mig, men... I ett hetare läge vore det ju inte fel för en angripare att kunna störa internet en hel del. Tänker att det inte bara är kartläggning utan även olika hybridattacker.

Har du några andra hattar? :joy::joy:

1 gillning

I den globala politiska teatern måste man kunna se och förstå nyansskillnader – annars är det omöjligt att veta vem som är vän respektive fiende när skiten träffar fläkten.

DET är skillnad på en supermakt som visserligen gör otroligt mycket skit för att upprätthålla denna makt men som faktiskt har folkvalda politiker (visserligen giriga och stundtals korrumperade) som kommer och går – men som vi även har både gemensamma värdegrunder och kärnvapenparaply med.

Och en supermakt med envåldshärskare som när som helst kan få en nyck och invadera ett land – som dessutom inte sätter ens den egna befolknings väl och ve framför sin egen.

2 gillningar

Vad betyder det här i praktiken?

Lik förbannat sitter vi ju här med våra kinesiska dammsugare och bilar. Och är på TikTok med en iPhone som tillverkats i Kina.

1 gillning

Låter som esse syftar mer på Ryssland än Kina. Känns som Kina har för mycket att förlora på att inte bete sig som civiliserat folk.

1 153 avrättningar utfördes i Kina under 2023. Det är inte förenligt med att vara ett civiliserat land enligt mig.

2 gillningar

USA som nånstans ska vara en moden demokrati ligger på 5-i-topp där bland din siffra, som är för hela världen, sen är det lite olika skäl för avrättningarna men i min bok kan ingen form av avrättning eller dödstraff platsa i en rättstat.

Vi kan vara överens om att Kina inte är facit, men i min bok är inte USA det heller.

1 gillning

Vore ett utmärkt tillfälle för Apple att komma tillbaka med en Wifi 7 router.
Tror en sådan skulle sälja bra, samt att Apple har en stor tillförlitlighet med säkerhet rent allmänt.

2 gillningar

Jag såg detta nyss:

Vet inte om det är nya eller gammla nyheter dock. Nyheten kom dock upp idag! TP-Link har dock inte så roligt med allt som händer. Säkerhetshål eller bakdörrar, vem vet!

Jag vet, jag kikar på technyheter på julafton!

Jag hade en Applerouter runt 2013 eller så. Den här lite högre grejen. Hade inte den med hårddisk i dock. Den var stabil. AC på den tiden vill jag minnas.

Den lite tråkigare biten för mig i alla fall var att sätta upp den. Måste ha ett program för det. Routrar som inte man kan sätta upp via webbläsaren gå bort för mig. Möjligt jag är old-school på den biten!

1 gillning