Uppkopplade bilar kan tvingas till skroten

Oj, det här tycks vara betydligt värre än jag förstått. Helt sjukt om det stämmer🤷🏻‍♂️

Har aldrig hört talas om att detta system ska fungera. Vi har det i vår Tiguan från 2014 och det funkar inte. Här pratas det om nyare bilar som knappt börjat besiktigas och om det ska fungera måste väl tillverkarna göra något. jag vet att Volvo on Call kommer att sluta fungera på lite äldre bilar vilket kommer att uppröra folk.

För det första visste jag inte att det fanns absoluta krav på denna funktion och för det andra måste ju frågan lösas. Frågan är ju bara hur och vem som ska betala?

Om det är ett krav från myndigheter bör det ju vara ett väldigt tydligt ställt sådant, i kombination med krav på att funktionen vid behov enkelt kan uppdateras under hela bilens livslängd.

I artikeln verkade råda delade meningar om funktionen är avgörande vid besiktningen eller ej.

I en perfekt värld borde det kanske vara så. Men dels kan man tänka sig att regler inte alltid är väldigt tydliga och inte minst att de kan vara teknikneutrala, dvs det är upp till producenterna att lösa hur regeln ska efterlevas. När regeln skrevs var det ingen som tänkte på att de tekniska förutsättningen så kraftigt skulle ändras vilket nu skapar problem.

Kan eller ska myndigheterna ändra reglerna nu för att "rädda" ett antal tillverkare och deras kunder? Svaret på den frågan är ju inte enkel. Ofta är myndigheterna väldigt försiktiga med att ända regler av dessa orsaker. Inte minst för att undvika att gynna de tillverkare som inte investerat i ny nödvändig teknik. Säga att tillverkare A har ändrat eller valt en dyrare lösning som gör att det nu fungerar för dem. Tllverkare B har valt att inte ändra eller valt en billig läsning och detta gör att det nu uppstår problem. Ska staten då premiera B trots att alla känt till regelverket ganska länge? Vad ska staten säga till A som tog stora investeringskostnader för att inte hamna i samma läge som B?

1 gillning

Ja, det är absolut väldigt snålt att skeppa relativt nya bilar med 2- eller 3G-teknik. I synnerhet om det inte går lätt att uppdatera.

Om bilarna får körförbud på grund av detta blir det förhoppningsvis ett så stort PR-haveri att tillverkarna behöver ta ansvar för sina kunder.

Jag förstår inte ens varför bilprovningen är ålagda att bry som om en funktion som inte ens finns i alla bilar och knappast kan påstås påverka säkerheten när man framför fordonet.

Det måste vara EUs alternativt Miljöpartiets fel :smirk:

Just nu är jag glad över att min golf från -17 inte har detta.

@marges Hoppas verkligen att detta är en feltolkning!

Ja frågan är hur det kommer att hanteras. Näten släcks ju ned i Europa senast 2029 så vi är pionjärer på detta.

Tydligen ligger Mercedes mest pyrt till

Galet att så pass nya bilar som 2020-2021 endast har 2G/3G.

Privatleasing av en ny bil är inte så dumt, då slipper man sånt här. :smirk:

2 gillningar

Är safe…. :joy:

Det kan ju inte vara kul att sitta med en bil som drabbas. Även om ett körförbud ligger flera år framåt, krävs två besiktningar och en efterkontroll så blir ju dessa bilar i princip osäljbara.
Ingen vill ju köpa en bil som eventuellt får körförbud.

Räddningen kanske blir att Sverige hinner få ett undantag i EU?

Detta sker över hela världen nu och närmsta åren. Vissa länder har redan stängt 2G/3G. Det är inget EU bestämmer över.

Det enklaste är ju att ta bort kravet på att SOS knappen ska fungera. Idag har ju alla telefoner att larma med.

Fast då skulle ingen få köra bil om man inte hade en fungerande mobil med sig…

Svårt att larma själv oxå om man är medvetslös. :wink:

Det finns ju alltid ytterligheter. Man kan ju även krocka i radioskugga. :joy:

Det rullar väldigt många bilar på våra vägar som inte ens har den här funktionen. Tror knappast att det blir tal om körförbud.

Det var ju lugnade att höra, för mig som har läst artikeln är jag inte lika övertygad. :smirk:

Finns många funktioner där det är krav att de ska fungera om de finns på bilen, samtidigt som det finns äldre bilar helt utan motsvarande funktion som fortfarande tillåts i trafiken.

Skillnaden är ju att här har bilen själv möjlighet att larma om det händer något. Positionen skickas och respons kan vara påväg bra mycket fortare. Telefonen har många ligger på laddning i bilarna idag, den är inte alltid så lätt att hitta efter en krock.

Kan känna att det här verkligen inte ligger på myndigheternas sida att lösa utan för biltillverkaren, som dumsnålat på så nya bilar.

5 gillningar